Ict-detacheerder Calco in Maarssen heeft over het jaar 2012 van 102 ict’ers op hbo/wo-niveau opgeleid en aan het werk geholpen. Een record. ‘Het streven voor dit jaar is dat aantal te evenaren’, zegt directeur Robert Gravekamp. ‘Het zal er om spannen. Banken en verzekeraars kondigen nu nieuwe bezuinigingsronden af. Juist daar zit onze klandizie.’
Een klasje van tien vers geworven hbo- en wo’ers is op vrijdag 1 maart 2013 aan de slag gegaan in het kantoor van Calco in Maarssen. Zij krijgen een crash course ict-vaardigheden, de zogeheten masterclass. Hun cv is door drie Calco-medewerkers gescreend, voordat zij werden uitgenodigd voor een gesprek. Hun sollicitatie begint met een analytische test, een zware. Van de honderd kandidaten vallen er 85 direct al af. Daarna volgt een persoonlijkheidstest. ‘Wij willen alleen mensen die werkelijk gemotiveerd zijn, dat ook al eens hebben laten zien’, zegt Gravekamp. ‘Na twee gesprekken krijgen er slechts tien kandidaten een contract aangeboden, de vijf afvallers gaan nog voor de lunch naar huis.’
De selectieprocedure duurt driekwart dag. ‘Wie een contract krijgt heeft het om half twee in zijn zak, wie een afwijzing krijgt verlaat om half elf het pand.’ Iets heel anders dan de vaak slepende procedures die concurrenten volgen, weet Gravekamp. Tijdens de opleiding blijkt gemiddeld één van de tien kandidaten toch een verkeerd beeld van het werk te hebben, of haalt om andere redenen de eindstreep niet. ‘Negen procent rondt de opleiding af en gaat voor ons aan de slag.’
De opleiding die Calco aanbiedt duurt twee maanden. In de eerste maand krijgt de kandidaat een idee van wat ict precies inhoud. Hij volgt het traject van een doorsnee ict-project en moet zelf in verschillende rollen opdrachten uitvoeren. Ook wat basaal programmeerwerk hoort daarbij. Dit korte traject dient om de competenties van de student in kaart te brengen en te zien in welke rol hij het beste aan de slag kan.
Specialisatie
In de tweede maand van de opleiding volgt een specialisatie op twee terreinen. Een verdieping van de vakkennis voor twee van de rollen waarin in de eerste maand ervaring is opgedaan. Tussendoor wordt er aan zogeheten softskills gewerkt en leert de medewerker in opleiding zichzelf te presenteren en wordt hij voorbereid op het contact met klanten.
Aan het einde van de tweede maand is de nieuwe medewerker klaar om in het diepe te worden gegooid, vertelt Gravekamp. ‘Hij heeft dan geen enkele ervaring, weet nog niets. Maar zo gaat het ook met het halen van een rijbewijs: rijden leer je in de praktijk.’ Klanten willen graag vaardige ict’ers, die nog te vormen zijn. Zij leren het vak door met een ervaren kracht mee te lopen die hen inwerkt.
Triple A
Voor ABN Amro leidde Calco bijvoorbeeld een aantal ‘masterclassers’ op tot Triple A-specialist. Kennis van dit in de financiële wereld gebruikte pakket is in Nederland schaars. Het onderhoud werd bij ABN Amro gedaan door een aantal Indiërs en enkele dure consultants. De jonge ict’ers van Calco werden na hun Masterclass tien dagen naar Basel gestuurd, waarbij zij door de leverancier van het pakket werden opgeleid in de fijne kneepjes van het pakket. Twee door Calco geleverde Triple A-specialisten leiden inmiddels de nieuwkomers zelf op.
‘We richten ons op exotische software-pakketten’, zegt Gravekamp. Daarbij gaat het om pakketten als Triple A,Tibco, StreamServe en – voor de zorgsector – ChipSoft. ‘Fabrikanten proberen vaak een schaarste aan expertise te creëren. Dat levert consultancy-uren op. Wij leveren die expertise tegen aantrekkelijker tarieven.’
Strategie
Calco heeft zijn strategie volledig gevormd rond de masterclasses. Jonge ict’ers krijgen een korte opleiding en gaan vervolgens 22 maanden aan de slag bij een klant. Daarna kunnen zij ervoor kiezen om bij de klant in dienst te treden of nog een keer bij een andere klant aan de slag te gaan. Mocht de detacheringsmarkt weer aantrekken dan komt daar reguliere detachering bij, zegt Gravekamp. Maar de basis vormen de masterclasses.
Het idee van de masterclass is afkomstig van het roemruchte detacheringshuis Tas, opgezet door Rinze Strikwerda en René Scholten. In 1998 ging het automatiseringshuis naar de beurs, waar het in 2009 door PinkRoccade in 2001 weer vanaf werd gehaald. Vervolgens werd PinkRoccade zelf overgenomen door Getronics, dat daarna in handen viel van het telecombedrijf KPN. Met het concept van de eigen opleiding gebeurde niets meer. Dus haalde René Scholten het van stal toen hij Calco in 2004 opzette.
Vrouwen
‘Onze klanten hebben drie problemen: externen zijn te duur, hun eigen mensen zijn oud of inflexibel en zij missen een goede mix tussen mannen en vrouwen’, zegt Gravekamp. Zijn masterclassers lossen alle drie de problemen op. Eén op de vier door Calco opgeleide ict’ers is vrouw. En zij zijn jong, net uit de schoolbanken. ‘De meeste hebben een studie gedaan die geen enkel perspectief op een baan biedt. Wij kijken niet naar waarvoor iemand is opgeleid, wij kijken naar wat iemand kan. En dan spijkeren wij hem bij.’
Het Calco-kantoor aan de Planetenbaan in Maarssen is de ideale plek om te groeien. De aanpalende kantoren staan leeg, of bijna leeg. ‘Die panden hier voor aan de weg wil ik kopen en ombouwen tot studentenhuisvesting. Mijn studenten kunnen daar dan direct intern. Dan wordt dit terrein de Calco-campus’, droomt Gravekamp hardop.
Instroom
Het streven voor 2013 is om het bedrijf te laten groeien van de huidige 250 naar driehonderd medewerkers in vaste dienst. De instroom van verse ict’ers is daartoe de sleutel, want jaarlijks stappen een flink aantal medewerkers over naar de klant. ‘Januari begon goed, met een klasje van tien. Februari was minder – zeven studenten – onze recruiter was wat langer met vakantie. In maart dus weer tien man instroom. Als we dat vasthouden, komt alles goed.’
Wow, klinkt als een zeer interessant concept wat blijkbaar ook nog eens werkt in de praktijk. Dit soort initiatieven zou Nederland een specialiteit van moeten maken. Dit is de sleutel voor de toekomst.
Ik hoor en lees er vandaag voor het eerst over, maar klinkt zeer veelbelovend.
Wat is er zo nieuw aan dit concept? Volgens mij deden bedrijven als CMG, CAP, Iquip, Pink en inderdaad ook TAS (van de sollicitatie in de showroom, die ja…) dit al in voor de eeuwwisseling.
Aan de ene klant klinkt het heel zwaar, 85% die gelijk het pand verlaat maar aan de andere kant is het idee dat dit (veel) goedkoper is voor de klant dan de huidige consultancy tarieven.
Het komt op mij over als een ‘gewone’ detacheerder die met junior (intern geschoolde) medewerkers uit andere afstudeerrichtingen dan de ICT aan de midden- en onderkant van de markt wil zitten. Of mis ik het echt vernieuwende?
Henri. ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoeld ?
Wij oude rotten weten dit toch al jaren… kijk de vele discussies over het uitrangeren van ‘oudere’ werknemers op deze website nog eens na.
Dit is bepaald geen nieuw concept, maar terug naar ‘die gutte alte zeit’ toen je van een colega nog mocht verwachten dat deze meer kwalificaties had dan een paar MSCE certificaatjes.
Calco, heeft het kenlijk bij het rechte eind, maar dit is niets inovaties.
Ze hebben daar gewoon een handig rond ding met spaken uitgevonden, laten we het ‘wiel’ noemen.
@Pascal: Nee, ik was niet sarcastisch, maar op school zat ik ook altijd te slapen tijdens de les, dus grote kans dat ik wat gemist heb.
Wat ik mooi een het concept vind is de snelheid en gekozen strategie.
Een “wow” was achteraf iets te enthousiast. Ik kan me herinneren dat ik eind vorige eeuw bij de AEX op een 2e lijns helpdesk werkte en banketbakkers omgeschoold werden tot IT-ers. Dat kwam toen de kwaliteit niet ten goede en ik neem aan dat dit concept wel degelijk een goed potentieel aanbied, want anders zouden ze niet zo succesvol zijn geweest.
“Wij willen alleen mensen die werkelijk gemotiveerd zijn, dat ook al eens hebben laten zien’, zegt Gravekamp”
“De opleiding die Calco aanbiedt duurt twee maanden. In de eerste maand krijgt de kandidaat een idee van wat ict precies inhoud.”
Werkelijk gemotiveerde mensenen die kennelijk niet weten wat ict precies inhoudt ..? Boeit waarschijnlijk ook niet allemaal. Als ze maar wel goedkoop en geen ouwe zak zijn.
@ Henri,
Ik deel je mening dat dit een leuk concept is. Echter bestaat dit wel al jaren. Ik heb zelf in het verleden ook aan zo’n programma mee gedaan.
@ Mauwerd,
Dat zal natuurlijk nooit toegegeven worden, maar het is wel zeer aannemelijk.
Meer vrouwelijke academische kinderpsychologen die straks gaan mee werken en beslissen bij ICT projecten. Ik zie kansen! 🙂
Blijven bedrijven hier intrappen?
Opmerkelijk is dat het percentage vrouwen 25% is tov de gemiddelde IT opleiding waar dat percentage 5 a 10% is.
Wat de opleiding zelf betreft. Zo’n cursus is een leuk begin maar zonder een basis opleiding waarbij je de reden achter de techniek leert ben je meer iemand die een paar trukjes leert en bij het overschakelen naar een ander produkt of zelfs tak van sport weer van vooraf aan de trukjes mag leren. Vergelijkbaar iemand leren spijkers in hout te slaan. En als deze daar mee klaar is vervolgens leren schroeven in hout te draaien. Iemand die voor timmerman geleerd heeft kan zelf kiezen of te timmeren of te schroeven.
Omdat je kan fietsen, ben je nog geen wielrenner.
Als je een TAS bent, wil nog niet zeggen dat daar ook alle boodschappen in passen…
Persoonlijk vind ik het een broodje aap.
Zeg maar, een aap met een TAS.
Wat mij bijzonder tegen mijn tietje stuit, is dat er met nadruk ‘jongeren’ in het artikel genoemd worden. En vervolgens moeten deze gebleken gemotiveerd zijn en dat al eens hebben laten zien (?).
Ja, ja.
…Nou ja, ze zullen wel bedoelen: iedereen onder de 67 is een jongere.
Ik ga ze vanmiddag maar eens bellen ;D
Geldt dit niet voor alle beroepen? In een opleiding krijgen we een basis mee, maar in de prktijk komt pas de echte ervaring en is dat alles waar het om draait, ervaring.