Gemeente Alblasserdam is als eerste gemeente overgestapt op de dienst Mobile Device Manager (MDM) van KPN-dochter Gemnet in Den Haag. Daarmee kunnen medewerkers van de gemeente hun werk op elk gewenst mobiel apparaat uitvoeren. Bij nog eens tien andere gemeenten loopt een vergelijkbaar traject voor hetzelfde product.
Met de Mobile Device Manager is het mogelijk om met tablet en smartphone veilig toegang te krijgen tot het gemeentelijke domein. Veel van de door ambtenaren gebruikte informatie is privacygevoelig. Alblasserdam kan de gewenste beveiligingsinstellingen op afstand af dwingen, apparaten toeganggeven, of juist ontzeggen. En mocht iemand zijn tablet of telefoon onverhoopt in de trein laten liggen, dan kan de informatie op afstand worden gewist.
De invoering is onderdeel van een digitaliseringproces binnen de gemeente Alblasserdam. ‘Alles gaat digitaal, ook aan de vergadertafel’, zegt de ict-verantwoordelijke Nico Noorland. ‘Het uitprinten en kopiëren van vergaderstukken behoort tot het verleden. Via de mobile device manager kunnen alle ambtenaren over de juiste stukken beschikken.’
Gemnet biedt de Mobile Device Manager aan als aparte dienst, maar ook in combinatie met de levering en het beheer van tablets of smartphones en apps.
Beperkt aantal apps
Om de veiligheid te waarborgen moeten medewerkers van de gemeente Alblasserdam zich aan een aantal regels houden. Ze mogen maar een beperkt aantal apps downloaden voor privégebruik en niet alle apps zijn toegestaan. Gebruikers maken gebruik van een extra lang wachtwoord. Zo houdt de gemeente altijd controle over de apparaten.
De implementatie is inmiddels achter de rug. ‘Het gaat om een clouddienst, waarvoor wij per klant een portal inrichten. Gebruikers kunnen via de portal worden aangemaakt’, vertelt innovatiemanager Gregory van den Top van Gemnet. Bij implementaties werkt Gemnet samen met verschillende partners.
Voor diensten op het terrein van mobile device management concurreert Gemnet met verschillende aanbieders. ‘Maar wij zijn als KPN-dochter de enige die het hele spectrum aan mobiele diensten kan bieden’, zegt Van den Top. ‘Daarnaast hebben wij vanuit onze achtergrond als Gemnet kennis over de specifieke gemeentelijke beveiligingslagen.’
Een schatting van het aantal gemeenten dat de stap van Alblasserdam in 2013 volgt durft Van den Top niet te geven. ‘Het is een onstuimige markt, met een flinke groei.’
Gemnet
Gemnet werd in 1995 opgericht door de Bank Nederlandse Gemeenten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten voor het opzetten van een landelijk netwerk voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie. Sinds oktober 2006 is Gemnet onderdeel van KPN.
Heeft gemeente met een MDM oplossing het byod gerealiseerd? Dat zal een groot denkfout zijn!
Wat ik onder “Beperkt aantal apps” lees doet me te denken aan een inflexibele dienst en oplossing. Ik hoop dat deze investering niet snel desinvestering wordt!
@Reza, je hebt zeker gelijk. Met het één heb je niet het ander en daar zijn wij ons van bewust. Je reactie lijkt me gebaseerd op de aanname dat dit ook een BYOD implementatie betreft. Wordt die suggestie gewekt in dit artikel? Dat is namelijk niet de bedoeling.
De eerste fout die wordt gemaakt is te stellen dat veel, dus niet weinig informatie waar ambtenaren mee werken privacy gevoelig is. In werkelijkheid is 10% of minder van de informatie vertrouwelijk of geheim. Informatie over burgers is privacy gevoelig, maar die zijn gebaseerd op een zaak en dus specifiek. Deze informatie ga je niet zo gauw delen of mee vergaderen, laat staan op een BYOD apparaat ter beschikking stellen.
Verder likt de Gemnet oplossing erg specifiek en niet generiek. Specifiek is het aanmaken van gebruikers op een portaal en niet geïntegreerd van een rollen gebaseerd model, dan ook nog eens beperkingen opleggen en vervolgens zaken afdwingen. Dit is beyond BYOD. Ik ga mee met Reza.
@Gregory,
Dank voor je reactie.
Zoals je ziet, leest Willem dit ook zoals ik het heb gelezen. Misschien is het handig om eerst jullie berichten op sommige punten zoals kwaliteit, integriteit en inhoud te toetsen voordat dit op het internet verschijnt.
Maar goed, ik heb nog steeds geen idee wat jullie gedaan hebben, voor wat en met welke bedoeling!
@Reza,
Als ik nu op specifieke punten in ga, wordt het een semantische discussie en daar zit denk ik niemand op te wachten. Er spelen hier wel twee zaken, waarmee je met een dergelijk bericht rekening moet houden:
1. Het betreft hier de implementatie van een soort beveiligingssoftware, waar je m.i. vooral niet teveel over moet uitweiden.
2. Ons persbericht hoeft niet letterlijk over genomen te worden.
@Willem,
Wij geloven dat steeds meer gemeenten met behulp van tablets aan tafel komen te zitten bij de burger. Het is dus niet ondenkbaar dat er ook persoonsgegevens op tablets komen te staan en daar wil je goed mee om gaan. Ook gemeenten kijken vooruit.
Daarnaast betreft het een generieke oplossing die specifiek te maken is met behulp van policies, rechtengroepen, automatische regels e.d.. Ook bovengenoemde ‘blacklist’ kan naar behoefte worden ingesteld.
Ik wil hier graag verder met jullie over van gedachten wisselen, maar daar zijn meer geschikte methoden voor dan dit forum. Ik ben ook te vinden op LinkedIn.
Alblasserdam is een van de gemeenten binnen de samenwerking van het Shared Servicecentrum Drechtsteden en neem dan ook aan dat dit een pilot is voor de andere 7 aangesloten organisaties. Graag horen we ook hoe de ervaringen zijn en of er ook een Drechtsteden Appstore is gebouwd?
Gregory,
Ik advisieer je of met een duidelijk en onderbouwd persbricht te komen (wat niet lang of uitgebreid hoeft te zijn) of hier vanaf zien! Wat hierboven op deze site staat en verder je reactie slaat naar mijn mening nergens op.
We hebben al veel MDM projecten (ook met Appstore)uitgevoerd. Ik zie geen reden om hierover zo geheimzinnig te doen! Tenzij je berichtgeving niet overeenkomt met wat je echt gedaan hebt!