Ik hoorde laatst een NS-topman het volgende zeggen: ‘Wij staan met Nederland in de top drie van landen waar de treinen het beste op tijd rijden.’ Ik denk dat hij nog gelijk heeft ook. Maar de NS speelt natuurlijk vals. Zodra er ook maar één sneeuwvlokje dreigt te vallen dan passen ze de dienstregeling aan.
Ja, zo kan ik het ook. Om negen uur afspreken en dan om kwart voor negen opbellen met de mededeling dat je pas om half twaalf komt. En als je dan eindelijk om vijf voor half twaalf binnen komt stappen, dan zeg je: ‘Zo, mooi op tijd!’
Geld over de balk
Ict-projecten zijn net de dienstregeling van de NS. Je weet dat ze vertraging oplopen, alleen niet hoeveel. Sommige projecten worden al gekscherend ‘Fyra’ genoemd omdat ze nooit afkomen. De gemeente Den Haag heeft er iets op gevonden. Ze hebben een speciale website in het leven geroepen waarop de burger kan monitoren hoeveel geld er binnen de planning over de balk wordt gegooid.
Je kunt dus live volgen hoe de ict-trajecten verlopen. De reden waarom ik dit als burger wil, ontgaat me want het zijn allemaal interne ict-projecten. Waarom zou ik als burger precies op de hoogte moeten zijn of burgerzaken al met Office 2010 werkt of niet? Wat maakt mij dat uit? Wat mij betreft werken ze met nog op hun 386-computer met WP 5.1. Ik zou liever een dashboard willen hebben waarmee ik precies kan volgen waarom het verlengen van een paspoort vijf dagen moet duren. Terwijl als je 46 euro extra betaalt, dan duurt de procedure bij de gemeente Den Haag ineens slechts twee dagen. In elk ander land noemen we dit corruptie, in Den Haag noemen ze dit de spoedprocedure.
In bochten wringen
Maar het dashboard is natuurlijk niet voor de burger. Het dashboard is er om de externe leverancier onder druk te zetten. Deze zal zich in allerlei bochten wringen om de planning te gaan halen. Of ,net als bij de NS, als het een beetje dreigt tegen te zitten de omstandigheden de schuld geven en de planning zelf gaan aanpassen.
Ik knik alleen maar ja bij het lezen van dit artikel. Ja omdat ik in mijn verleden wel eens een project voor beiden heb gedaan. Ja omdat ik in beide gevallen projecten gierend ‘Frya’ heb zien gaan. De reden? Oh die is zeer eenvoudig.
Incompetentie en commercie
Incompetentie omdat er mensen aan knoppen moesten/wilden/gingen zitten omdat zijn zichzelf wilden valideren of profileren, commercie, omdat men als commerciele partij WIST en nog steeds WEET dat je met een vork kunt schrijven onder dergelijke projecten. Dit soort projecten staan namelijk altijd volkomen bol van de aannames en afhankelijkheden en ik heb nog wel eens PvA’s onder ogen gehad die werkelijk te stom voor woorden waren.
Trend en trant…
Op bepaalde momenten leek het gewoon trend geworden dergelijke PvA’s op te leveren die dan ook vol verve in een soort koffiedebatje werden getekend. Hoera, ik mocht weer een projectje tekenen, voor de twitter.
Degenen die tekenden en zich als ‘Sponsor’ opstelden voor de zaak, waren in de materie vaak niet thuis maar goh, een project is een project dus…
Ik heb ook veel verkopers van de commerciële partijen niet altijd even consistent zien zijn en niet altijd, ik chargeer deze statement even, Niet Altijd gewoon antwoord gekregen op zeer cruciale vragen over cruciale onderwerpen. Je werd soms regelrecht als lastig gezien.
Helemaal als je later bij voeten en haken in debacles belanden en de opmerking maakt, ‘dat had je gewoon kunnen zien aankomen’.
Dus wil u weten waarom uw IT projecten zo gieren ‘Frya’ kunnen gaan? Ik kan het u zo vertellen.
@NumoQuest
Wat jij beschrijft is helaas de ‘normale’ gang van zaken.
Maar hoe kom je uit deze impasse waarbij de opdrachtgever niet kan aangeven wat deze wil en de leverancier die daar schandalig misbruik van maakt?
De poging van de opdrachtgever om een dashboard te gebruiken als een stok achter de deur voor de leverancier levert alleen maar meer onduidelijkheid op.
Uiteindelijk is er maar een goede oplossing. No more mr Nice Guy en in plaats van te betalen de leverancier met een zeer forse schadeclaim opzadelen.