De prijzen op het gebied van wide area network (wan)-dienstverlening zijn de afgelopen vijf jaar door toenemende concurrentie en de recessie fors gedaald. Klanten passen hun contracten echter nauwelijks aan op de prijsdynamiek in de markt. Veel wan-contracten kennen een lange contractduur, tussen de drie en zeven jaar. Door te kiezen voor een korter lopend contract of een contract met een benchmarkclausule kunnen bedrijven en overheden beter profiteren van marktontwikkelingen. Dat stelt adviesbureau Metri in een trendanalyse.
De Nederlandse connectiviteitsmarkt is sinds een aantal jaren sterk in beweging. De toename van het internetverkeer en technologische ontwikkelingen als voice over ip (VoIP), cloud, online storage en online backup vragen steeds meer van de beschikbaarheid van het netwerk. De concurrentie tussen netwerkaanbieders neemt toe; de prijzen dalen. Ook ligt er een verband tussen de prijsdalingen en de huidige recessie, aldus de onderzoekers Thomas Gordijn en Pieter Vijfvinkel van Metri.
Zij stellen vast dat communicatie-infrastructuur steeds meer een commodity wordt die eenvoudig in te kopen is. Leveranciers hoeven steeds minder rekening te houden met de specifieke ict-omstandigheden bij een klant en verkopen communicatie-infrastructuur als een standaardoplossing. ‘Je ziet bij netwerkbedrijven steeds minder speciale accountteams die maatwerk leveren bij een klant’, stelt Vijfvinkel. ‘Alleen aan de beveiligingskant, de firewall-diensten, worden nog veel extra diensten geleverd. Daar zijn de prijzen nog niet gedaald.’ Wat verder meespeelt bij de ‘normalisering’ van de communicatie-infrastructuur is dat de prijs/performance-verhouding van randapparatuur steeds beter wordt, vult Gordijn aan. ‘Ook kunnen klanten middels wan-optimalisatie efficiënter gebruikmaken van hun netwerk.’
Prijsontwikkeling
In hun trendanalyse zoomen Gordijn en Vijfvinkel in op de wan-dienstverlening (zie infographic onderaan). Zij constateren, op basis van marktgegevens van de belangrijkste grote en kleine netwerkleveranciers, dat de prijzen van kopernetwerk- (2 Mbps) en glasvezelnetwerkverbindingen (10 en 100 Mbps) in de afgelopen vijf jaar met circa 50 procent zijn gedaald. In 2013 lijkt de dalende prijstrend langzaam af te vlakken, stelt Gordijn vast. Hij wijst er verder op dat de prijzen van nationale wan-verbindingen sterker zijn gedaald dan verbindingen in internationale netwerken. ‘Die netwerken zijn toch vaak complexer en de afstanden zijn natuurlijk groter.’
‘De prijsontwikkeling van koperverbindingen is ongeveer dezelfde als die van glasvezel’, zegt Vijfvinkel. ‘Netwerkleveranciers hanteren daarbij overigens verschillende business modellen. Sommige leveranciers verkopen de kleinere verbindingen voor een relatief dure prijs en de grotere verbindingen relatief goedkoop, of andersom.’ In de trendanalyse zijn de verbindingen met hoge beschikbaarheid, korte oplostijd (TTR = Time To Repair) en 1:1 overboeking meegenomen. Community-oplossingen, initiatieven van ondernemersverenigingen op bedrijventerreinen en gemeenten, zijn buiten de analyse gehouden. ‘Het gaat hierbij om een klein deel van de markt en bovendien sterk lokaal’, aldus Vijfvinkel.
Contractduur
Het valt het Metri-duo op dat ondanks de bewegelijkheid van de markt de contractduur van wan-dienstverlening nog steeds lang is: drie tot zeven jaar. Zeker in vergelijking tot mobieletelefoniecontracten, met looptijden van twee tot drie jaar. Dit, terwijl de markt van mobiele telefonie een vergelijkbare dynamiek kent als de wan-markt. De kortere contractduur maakt het voor bedrijven makkelijker de prijsontwikkelingen te volgen door om de twee tot drie jaar te tenderen of te heronderhandelen, benadrukken Gordijn en Vijfvinkel. ‘Zoiets is op de wan-markt lastig. Die is in vergelijking met de jonge mobieletelefoniemarkt een stuk traditioneler. Dat verklaart de keuze voor langlopende contracten. Maar daarmee hebben opdrachtgevers slechts in beperkte mate kunnen profiteren van de marktontwikkelingen’, merken de Metri-onderzoekers op.
Benchmark
Het valt hen tevens op dat in wan-contracten amper een benchmarkclausule is opgenomen in vergelijking met andere contracten op het gebied van ict-infrastructuur, zoals voor server hosting, opslagdiensten en housing. ‘Een regelmatig uitgevoerde benchmark kan uitwijzen of de dienstverlening en prijsvoering van de leverancier nog wel marktconform zijn. Is de prijs bijvoorbeeld te hoog dan kan die worden aangepast. Het is raadzaam zo’n clausule op te nemen in een contract,’ adviseert Gordijn.
Collega Vijfvinkel wijst er ook op dat partijen aan het eind van een contractperiode een benchmark kunnen laten uitvoeren als mogelijke vervanging van een nieuw tendertraject. ‘Stel, dat een klant tevreden is over de dienstverlening. Dan kunnen de resultaten uit de benchmark dienen als input voor een verlengingscontract. Dat scheelt weer het organiseren van een aanbestedingstraject en een hoop migratiekosten. Tenminste, als het om een bedrijf gaat; een overheidsinstantie is verplicht tot aanbesteden.’
Metri is een adviesbureau dat in beeld komt bij nieuwe verwervingstrajecten. Uiteraard adviseer je dan korte contracten. Hoe vaker verwerven, des te vaker zij business hebben.
Maar als je een contract slim in elkaar steekt, dan kan je tarieven gedurende het gehele contract marktconfrom houden en voorkom je enorme kosten en risico’s voor migratietrajecten.
Het advies in dit artikel zou ik derhalve maar snel in de wind slaan.
@ano,
Als je het artikel goed leest zie je dat er juist wordt geadviseerd niet steeds een nieuwe aanbesteding te doen. Hetgeen je stelt klopt. Alleen de conclusie niet. Er wordt juist niet geadviseerd steeds een nieuwe aanbesteding te doen.
‘Door te kiezen voor een korter lopend contract of een contract met een benchmarkclausule’
en
‘Partijen kunnen aan het eind van een contractperiode een benchmark laten uitvoeren als mogelijke vervanging van een nieuw tendertraject’
Er wordt gesproken over keuzes die gemaakt kunnen worden bij het slim in elkaar steken van een contract. Precies zoals jij zegt. Keuzes om de marktconformiteit te waarborgen gedurende de looptijd, ook in het geval van contracten met een langere looptijd.
Daarnaast staat een kortere looptijd niet perse gelijk aan een migratietraject en kan een contract heronderhandeld worden. Zo voorkom je ook kosten en risico’s van een migratietraject.
Goed artikel, dat spot on is. Kostenbesparen door marktconformiteit te toetsen en contractueel vastleggen dat dit periodiek moet plaatsvinden.
Er is een behoorlijke willekeur in prijsstelling door de grote providers op dit vlak. Door allerlei verschillende kortingspercentages is de ‘list price’ verworden tot een maximum prijs en tevens een soort van schijnwerkelijkheid.
Als je niet beter weet, blijf je nog jaren teveel betalen.