Communicatieleverancier in de zorg Patientline kiest voor een intensieve samenwerking voor service, uitbreidingen en onderhoud met systeemintegrator Zetacom. Zetacom biedt via Patientline 35 Nederlandse ziekenhuizen telefonie. Analoge systemen gaan worden uitgebreid met een webportal waardoor zorginstellingen inzage krijgen in alle activiteiten die via servicecalls zijn ingeschoten en hebben via één account inzage in de status van actieve calls, servicehistorie en strippenkaarten voor meerdere vestigingen.
Zorgconsumenten hebben tijdens hun verblijf in een ziekenhuis behoefte aan televisie, internet en telefonie. Patientline faciliteert hierin bij ziekenhuizen en zorginstellingen. Patientline verzorgt voor zijn klanten alle patiëntentelefonie, inclusief de administratieve afhandeling zoals de verrekening van belkosten. De patiëntentelefonie staat los van de telefonie van de organisatie en loopt via een eigen telefooncentrale. Patientline verzorgt ook het technische gedeelte voor deze ziekenhuizen en zorginstellingen.
Patientline heeft gekozen om een deel van zijn technische support uit te besteden, zodat het meer flexibel kan inspelen op de klantvraag. Hiervoor is een contract afgesloten met Zetacom voor het verzorgen van service en onderhoud op de Patientline-klantlocaties die gebruikmaken van analoge systemen, waaronder de ziekenhuizen Erasmus MC, UMCG en Academisch Medisch Centrum. In totaal gaat het om ruim twaalfduizend poorten, voornamelijk op NEC-Philips- en Siemens-systemen. Binnen het contract wordt Zetacom verantwoordelijk vanaf de tweedelijnssupport, het 24×7 verhelpen van storingen, tot preventief onderhoud en uitbreidingen.
Analoge systemen….. dat klinkt antiek. Op zich niet verkeerd om patiënten telefonie en de communicatie van een ziekenhuis gescheiden te houden, maar er zijn inmiddels wel efficiëntere systemen dan analoge systemen.
Ik ga met je mee Maarten. Kennelijk heeft Patientline zich met Zetacom een life extensie verschaft waardoor afgeschreven systemen nog langer mee kunnen.
Afgeschreven telecomsystemen komen niet meer in de boeken voor, maar als je de onderhoudscontracten vergelijkt met afschrijving en onderhoud op nieuwe moderne systemen dan kan je zien dat je verkeert bezig bent. En daarom blijft de zorg zo kostbaar.
@Willem,
het gaat om patienten telefonie, de zorg vanuit het ziekenhuis wordt er niet duurder door, want patienten betalen het gebruik. Misschien is het een strategische Zet van Zet-acom, om nu de oude systemen er met hun nieuwere spullen uit te kunnen rollen, dus een klant acquisitie…
Beste Maarten en Willem,
Dat klinkt inderdaad ouderwets, maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. De ontsluiting van patiëntentelefonie binnen de bedsideterminal oplossing is ook niet heel ingewikkeld. Zetacom kan op bestaande, al dan niet afgeschreven systemen, voor hele scherpe prijzen het onderhoud bieden. De klant kan daardoor investeringen die louter en alleen bedoeld zijn voor de ontsluiting van patiëntentelefonie vooralsnog achterwege laten. Ze zijn daarmee met ons zeker goedkoper uit dan een versnelde vervanging door een nieuw IP systeem. Zodra klanten hun volledige omgeving vervangen nemen wij de koppeling voor patiëntentelefonie direct mee.
Dag Dick
Op zich is afgeschreven geen probleem, want dat is een financiële insteek. het is gelukkig ook geen mission critical environment, maar het is wel een nice in de spraakcommunicatie markt, vandaar mijn gepaste verbazing. Op zich geen slechte stap om ook op die manier bij een potentiële klant aanwezig te zijn overigens.