Ruim tweederde van de ondernemers van het Kwartaalmonitorpanel van branchevereniging Nederland ICT geeft aan kansen te zien in de zorg. Zestig procent ziet vooral kansen liggen in de thuiszorg, maar ook maatschappelijke ondersteuning en de GGZ zijn beide met 47 procent populair. Ict-ondernemers zoeken naar nieuwe afzetgebieden nu de omzet nauwelijks toeneemt. Uit de monitor bleek dat de omzet van de ict-sector in het vierde kwartaal van 2012 heel licht groeide ten opzichte van het hetzelfde kwartaal in 2011.
Maar liefst 85 procent van de ondervraagde ict-ondernemingen geeft aan dat zorginstellingen zich onvoldoende bewust zijn van de kansen die automatisering in de zorg biedt. Naast gebrek aan vormen de ingewikkelde financieringsstromen, de lage acceptatie van toepassingen onder zorgprofessionals en het gebrek aan leiderschap bij managers en beleidsmakers belemmeringen voor een breed gebruik van e-health. Daar liggen dus ook kansen, aldus de ondernemers.
Weinig beweging
Volgens Nederland ICT komt uit de kwartaalmonitor verder naar voren dat de omzet van de ict-sector in Nederland in het vierde kwartaal van 2012 slechts heel licht groeide ten opzichte van het hetzelfde kwartaal in 2011. Bedrijven in de sectoren hardware & kantoortechnologie, software en dienstverlening zagen in het vierde kwartaal van 2012 een lichte groei, terwijl deze groei in de sector telecom & internet uitbleef. De monitor is gebaseerd op een peiling onder de leden van de brancheorganisatie en werkt met verwachtingen en indicatoren.
Opvallend is dat bij de grotere ondernemingen met meer dan 750 werknemers sprake is van een lichte omzetdaling, terwijl de kleinere bedrijven nog wel omzetgroei realiseren. Het verschil tussen grote en minder grote bedrijven komt ook terug in de verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2013. De grotere bedrijven verwachten ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012 een lagere groei dan de kleinere bedrijven.
Ik geloof het graag. We hebben onlangs in ons ziekenhuis een nieuwe tool gemaakt voor andere ziekenhuizen. Toen we de publiciteit zochten werden we platgebeld door IT-bedrijven, die de mogelijkheden voor samenwerking wilden verkennen.
Toch komen er ook steeds meer berichten waarin duidelijk wordt dat IT de zorg alleen maar geld heeft gekost (binnen een bepaald kader). Zie o.a.
http://healthblog.ncpa.org/the-hit-scam/?0eced55c=t
@Johan,
Wat heb ik aan een geavanceerde auto als ik zijn aangeboden mogelijkheden niet kan benutten? Mag ik beweren dat ie me alleen geld heeft gekost en ik er niks aan heb of moet ik me afvragen hoe dit komt?
IT is ondersteuner van business en de hieraan gerelateerde processen. Het probleem van de zorg zit diep in de zorgprocessen die flink verouderd en inefficient zijn opgezet. Als je verwacht dat ICT dit oerwoud voor je gaat veranderen dan ben je verkeerd bezig.
Er is een groot verschil tussen “met ict deze problemen oplossen” en “ict lost deze problemen op”!
Terecht dat ondernemers hun pijlen op zorgsector gericht hebben want “met” de ict-mogelijkheden kun je veel efficientie in de zorg realiseren.
Tijd geleden was op deze site dit artikel gepubliceerd:
ICT kan de zorg niet efficient maken
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/4463577/2379250/ict-kan-de-zorg-niet-efficint-maken.html
Als commercieel directeur van een ICT-organisatie die infrastructuur levert met de zorgsector als één van de focusgebieden, zie ook ik dat hier nog veel winst te behalen valt. Ook ik ervaar dat zorginstellingen zelf onvoldoende bewust zijn van de kansen die automatisering biedt. Dit is gebleken tijdens ons partnerevent dat we eind vorig jaar hielden voor de partners van Infopact. Veel van onze partners gaven aan dat zorginstellingen onvoldoende op de hoogte zijn van de randvoorwaarden om veilig en efficiënt informatie te delen. Bijzonder, want juist in de zorgsector – landelijke invoering EPD – is automatisering van groot belang. Met de juiste inzet van ICT kan de zorg juist kansen benutten en kosten besparen. Laten wij ons als ICT-bedrijven er hard voor maken dat de zorgsector zich bewust wordt van de kansen van e-health!
@reza ICT-leveranciers hebben ook een rol. Er zijn best veel leveranciers die zonder pardon iets verkopen, waarvan ze vooraf weten dat het niet optimaal of te duur is. Vaak zie je een stukje opportunisme: als we maar eenmaal binnen zijn dan pakken we wel wat meerwerk en verkopen we nog wat extra.
ICT en online media kunnen de zorg zeker efficiënter maken. Dat hebben we ook in andere branches gezien. Volgens mij wordt sterk gestimuleerd door algemene innovaties en maatschappelijke ontwikkeling. Immers de zorggebruikers willen meer zelfcontrole. Mobiele tools, waarmee je thuis je hartslag meet en direct je resultaten door stuurt naar een specialist, zodat er proactief gereageerd kan worden, zijn daar de eerste voorbeelden van.
Er is een verschuiving aan de gang waarbij de rol van de zorggebruiker sterker wordt. De zorggebruiker is aan zet. Antwoorden is het nieuwe zenden. Zorginstellingen zullen daar echt in mee moeten. Dus is er nog heel wat werk te doen.
Hopelijk worden door de zorginstellingen de juiste beslissingen genomen, zodat er veel geld over blijft voor zorgverlening.