In de afgelopen paar jaar, is de it-hype van de dag verschoven van ‘the cloud’ naar ‘big data’. Maar de term ‘big data’ is relatief. Er is geen absolute grens wanneer data overgaat in big data. Een mooie definitie vind ik: 'big data is any data volume or data complexity that puts you out of your comfort zone'. Eind januari vond de Heliview Business Intelligence & Datawarehousing Conferentie plaats, en de hoeveelheid ‘discomfort’ was tastbaar.
Dit keer zowel bij de it als bij de business. De business-kant van organisaties voelde zich buiten zijn comfortzone omdat de tijd die beschikbaar is om gefundeerde beslissingen te nemen steeds korter wordt. Ook wordt het steeds moeilijker om alle data die er potentieel beschikbaar is te verwerken, tijdig goede inzichten te krijgen en die ook nog eens overal beschikbaar te hebben. De it-kant van de business gaf aan zich eveneens buiten zijn comfortzone te voelen nu de hoeveelheid data explosief toenam, evenals de snelheid, complexiteit en variëteit. De it’ers gaven aan dat ze niet meer wisten hoe ze deze datagolf met hun bestaande systemen nog moesten verwerken. Als we kijken naar wat ons zou helpen om weer terug te komen in die comfortzone dan is er één woord wat me direct te binnen schiet: Controle.
De meeste onzekerheid komt voort uit de wetenschap dat er meer data beschikbaar is dan je op dat moment kunt benutten voor je analyses. Je mist iets. En als je als zakelijke beslisser of analist meer wilt doen met je data, dan moet je steeds terug naar it met je vragenlijst. Een andere onzekerheid ontstaat als je je moet beperken tot eenmaal ontworpen analyses en rapportages. Gebruikers willen in staat zijn de data snel te ‘onderzoeken’ (explore). Op zoek gaan naar verbanden in de data en nieuwe inzichten direct gebruiken. Ga onderzoeken voordat je de echte vraagstelling duidelijk in beeld hebt en formuleer op basis van wat je tegenkomt pas je echte vraag. Toegankelijke analytics helpen om bredere groepen gebruikers deze exploratiefase te laten doorlopen.
Vervolgens helpt het de data te visualiseren. Maak de uitkomsten begrijpelijk voor een brede groep gebruikers en help hen op basis van snel te begrijpen beelden verbanden te zien en beslissingen te nemen. En zorg dat die beelden ook echt beschikbaar en bruikbaar zijn. Niet op een paar systemen in een ivoren toren, maar gewoon bij elke beslisser op zijn eigen mobiele device, waar en wanneer hij maar wil, met dezelfde interactieve functionaliteit. Maximale self-service voor de eindgebruiker. It hoeft dan niet meer steeds klaar te staan om op elk los verzoek in te spelen, maar kan zich beperken tot datgene waar het goed in is, het beschikbaar stellen van data van goede kwaliteit aan de juiste mensen. Die kunnen er vervolgens naar hartenlust mee spelen.
Zijn dit inderdaad de juiste elementen waarmee zowel business als it weer in hun comfortzone komen? Zijn we er dan? Of is er nog meer nodig?
Edwin,
Definieer de comfortzone eens, want als dat Excel is dan is data al gauw te ‘big’ voor veel mensen.
Edwin, kijk ook eens naar mijn BlogIt van vandaag. Leuk om te lezen dat we beiden op dezelfde dag over BigData schrijven