Outsourcing bestaat al jaren. Net zoals het beeld dat de massa heeft bij outsourcing. Met outsourcing wordt bedoeld: het uitbesteden van bepaalde activiteiten aan een dienstverlenende onderneming of toeleverancier. Vraag een willekeurig iemand naar zijn associaties met het woord en je krijgt waarschijnlijk een selectie van de volgende woorden: callcenter, India, it, multinational, kostenbesparing, inflexibel, lange contracten.
Dit beeld was waarschijnlijk actueel en accuraat in de twintigste eeuw, maar tijden zijn veranderd en zo ook de mogelijkheden van outsourcing.
In ruim vijftig jaar is Nederland getransformeerd naar een dienstenland en door de moderne it-middelen zijn arbeidsverhoudingen flexibeler dan ooit. Kenniswerkers zitten niet meer aan hun bureaus gekluisterd, maar kunnen overal onderweg werken vanaf hun laptop, smartphone of tablet. Andere dingen zijn gelijk gebleven in ons land, zoals de hoogte van de loonkosten en de moeilijkheden voor organisaties om aan goed personeel te komen. En dit zijn precies de perfecte randvoorwaarden voor outsourcing.
Outsourcing is namelijk niet voorbehouden aan multinationals die op zoek zijn naar een permanente uitbreiding van hun team over de grens. Staff leasing, een nieuwe manier van outsourcing, houdt in dat je internationale medewerkers flexibel in kunt zetten die samen met je team van vaste Nederlandse medewerkers aan de slag kunnen gaan. Het werkt eigenlijk net zoals een uitzendbureau: je selecteert zelf je nieuwe medewerkers die exclusief en fulltime voor je aan de slag gaan. Het enige verschil is dat deze medewerkers niet fysiek op jouw locatie aan het werk gaan, maar werken vanaf hun werkplek in de Filipijnen (om maar een voorbeeld te geven). Daarnaast worden ze begeleid door een lokale manager, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de output die ze leveren. De kostenbesparingen zijn aanzienlijk: personeelskosten en indirecte kosten zoals werkplekinrichting, huur van kantoorruimte en managementondersteuning.
Het werken met medewerkers over de grens heeft twee belangrijke gevolgen voor it. Ten eerste is het eenvoudiger om extra medewerkers in te huren voor werk waar in Nederland moeilijk mensen voor te vinden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan development (waar de Nederlandse arbeidsmarkt om staat te springen) en it-beheer. Deze werkzaamheden vragen om specialistische kennis die niet altijd even gemakkelijk te vinden is binnen Nederland. Over de grens is de kennis wel beschikbaar en ook nog betaalbaar.
Daarnaast ligt er een belangrijke taak bij de it-afdeling om het samenwerken met internationale collega’s mogelijk te maken. Online collaboration tools zijn de oplossing voor organisaties die werken met teams verspreid over de wereld. Door de inzet van verschillende tools komen de outsourcing-medewerkers dichterbij het Nederlandse team te staan, waardoor ze onderdeel worden van het team. Er zijn veel verschillende tools beschikbaar waarmee het mogelijk is om eenvoudig samen te werken met internationale collega’s. Hieronder een aantal voorbeelden:
Skype
Skype is bij de meesten wel bekend: software die gratis beschikbaar is en werkt zoals de meeste online messagingprogramma’s. Naast een chatfunctie is het ook mogelijk om via voice over internet protocol (VoIP)-technologie te bellen en conference calls op te zetten.
Webex
Gebruikers van Webex kunnen online meetings opzetten met iedereen die beschikt over een internetverbinding (dus ook mobiele gebruikers). Het is mogelijk om te bellen en documenten uit te wisselen via de computer.
Dropbox
Gebruikers van Dropbox kunnen documenten, foto’s en video’s opslaan en hebben toegang tot deze bestanden via al hun devices zoals computer, telefoon en via de Dropbox website.
Google Calendar
Met Google Calendar is het mogelijk om persoonlijke of openbare kalenders te maken, waardoor het gemakkelijk wordt om afspraken in te plannen voor meerdere mensen tegelijk.
Het succes van staff leasing valt of staat daarom met de bereidheid van de organisatie om collaboration tools in te zetten. Zodra aan deze randvoorwaarden is voldaan, is de organisatie in praktisch oogpunt klaar voor het werken met medewerkers over de grens.
Robert, je bent meteen expert af naar mijn mening.
Prachtig hoe je het verkoopt dat als de klant tooltjes gebruikt, het met outsourcing niet mis kan gaan. Dus wel.
De processen en werkwijze moeten in orde zijn, eventueel ondersteund door tooling, samen op te zetten met de klant.
En een lokale manager zorgt dat je je om output geen zorgen hoeft te maken…? Ik verifieer en valideer liever (samen) met/door de klant. En zorg voor ondersteunende tools op dit gebied. Dat geeft de klant veel meer vertrouwen.
Gelukkig maar, dat het niet zo eenvoudig is als in dit artikel beschreven wordt….Anders zouden we immers totaal geen IT werkgelegenheid in Nederland meer hebben.
Robert, ik weet niet of je het zo zwart/wit bedoeld hebt als Mike schrijft.
Wel ben ik van mening dat de inzet van zaken als file-sharing (Dropbox) en online vergaderen (Webex) het weliswaar makkelijker maken om een en ander georganiseerd te krijgen. Maar ook niet meer dan dat. Immers, vergelijkbare middelen zijn al langer beschikbaar dan vandaag – dus ook de voordelen daarvan.
Het lijkt mij dat er meer nodig is om dit type outsourcing succesvol te maken.
Daarnaast illustreert het ook dat er bij de Nederlandse bedrijven teveel focus ligt op korte termijn beleid. Gekoppeld aan gebrek aan actie bij de hogere onderwijsinstellingen als het gaat om de vraag vanuit de markt.
Deze week ben ik in Cambridge (nabij Boston). In het hotel waar ik verblijf is een beurs waarbij o.a. Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse bedrijven personeel werven omdat de instellingen voor het hoger onderwijs in de betreffende landen onvoldoende mensen afleveren. Voor de duidelijkheid: er wordt alleen gekeken naar pas afgestudeerden waarbij de selectie wordt gedaan door vertegenwoordigers van bedrijven die speciaal voor dat doel zijn overgevlogen.
De boodschap die ik hier in lees is tweeledig.
(1) – Blijkbaar zien de bedrijven die deze teams sturen er geen heil in om lokale mensen bij- of om te scholen. Er is NU een behoefte en die moet ook NU ingevuld worden.
(2) – Het lijkt erop alsof de onderwijsinstellingen hebben liggen slapen. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat het aantal inschrijvingen voor een ICT studie op HBO en academisch nivo al jaren terugloopt. Waarom dan (bijvoorbeeld) geen ontmoedigingsbeleid in stelling gebracht voor de andere studies om dan toch in ieder geval het aantal inschrijvingen voor een ICT studie constant te houden?
Die twee punten versterken elkaar ook nog eens. Waarbij het bedrijfsleven eigenlijk ook heeft liggen te slapen door op dit vlak geen gebruik te maken van de rapportages van het CBS. Om daarmee vervolgens bij de onderwijsinstellingen aan te kloppen met de vraag: “Hebben jullie dat ook gezien en wat gaan we daaraan doen?”.
Nu spring ik toch in de bres voor Robert,
De allerslechtste zin in dit artikel is deze:
“En een lokale manager zorgt dat je je om output geen zorgen hoeft te maken…”
Maar buiten dat zit er echt wel iets in wat hij schrijft, het klinkt alleen zo ongelofelijk dat het bijna niet waar kan zijn.
Laat ik mijzelf verduidelijken: Veel grote organisaties outsourcen software ontwikkeling naar het buitenland. Door de grote van de projecten, de diverse lagen en de manier van werken zijn successen beperkt. De beoogde kostenbesparingen vallen al snel erg tegen en ik twijfel of de toegang tot kennis wel goed uitgenut wordt.
However
Ik besteed veel werk uit naar het buitenland en gebruik de tools die Robert beschrijft in combinatie met websites zoals oDesk.com, Elance.com en Freelancer.com . Ik deel projecten op in kleine hapklare brokken waarbij geen domein kennis nodig is. Die componenten breng ik weer samen om software te maken waarin een grote hefboom zit: gebruikers kunnen op basis van zelfbediening applicaties en functionaliteit maken die geavanceerd is. De crux in mijn ogen is dat je niet de managers werk laat uitbesteden, maar dat je de hier lokale ontwikkelaars een budget geeft om uit te besteden!!
Dus geef een ontwikkelaar een budget om dingen door anderen te laten ontwikkelen in het goedkope buitenland. Zo snij je allemaal ruis weg en wordt externe kennis een verlengstuk van je eigen ontwikkelaars die zodoende ook nog kennis opdoen. De kwaliteit van de externe code kan door de eigen ontwikkelaars gevalideerd en toegepast worden.
Is een ander model met wellicht eigen nadelen: Jouw ontwikkelaar moet kunnen communiceren en specificeren, jouw ontwikkelaar moet wel de domeinkennis hebben, governance is lastiger te realiseren, et cetera.
Dus ik kan wel degelijk onderschrijven wat Robert schrijft al is die uitglijder natuurlijk niet handig.
[quote]
In ruim vijftig jaar is Nederland getransformeerd naar een dienstenland
[quote]
En vervolgens kunnen alle diensten ge-outsourced worden naar het buitenland.
Uiteindelijk zullen de lonen hier gaan zakken omdat alles kapot gesourced is.
Ik aarzel echt om hierop te reageren (het stuk klinkt als een grap) maar het moet me toch van het hart.
“A fool with a tool is still a fool”: hoe durf je te beweren dat een organisatie met de inzet van wat algemeen verkrijgbare tools in praktische zin klaar is voor samenwerking over de grens. Hoe zit het met culturele en cultuur-aspecten, teambuilding, taalbarrieres, tijdverschillen, werkprocessen etc.
Waar haal je het vandaan dat kennis van IT-beheer in NL schaars is?
Begeleiding door locale manager = geen zorgen over output? Uhmmm: hoe toets je dan of requirements (goed) zijn ingevuld? Hoe toets je dan of er tijdig en binnen budget wordt opgeleverd. Dat noem je “besturen” en dat kun je in 2013 volgens mij niet zo maar loslaten.
Tot slot: de naam “staff leasing” lijkt me ongelukkig gekozen. Als ik in een lease (!) auto rijd voel ik me geen teamlid van de garage die mij die auto heeft geleverd.
@Rob 26-02-2013 09:53
Spijker, kop, raak!
Allen,
Heel veel dank voor jullie reacties en laat ik proberen in te gaan op een paar meningen en constateringen.
Uit onderzoek onder de klanten van MicroSourcing blijkt dat het bedrijven juist vaak te doen is om groeien en het uitbreiden van arbeidspotentieel: gemiddeld breiden ze het werknemersbestand uit met 8 procent (in plaats van het vervangen van Nederlandse ontwikkelaars). De Nederlandse arbeidsmarkt is nu eenmaal krap als het gaat om developers. Dit wordt bevestigd door branchevereniging ICT Office, maar ook in google als je gaat zoeken op bijvoorbeeld PHP developer. Daarnaast heb ik dagelijkse gesprekken met ondernemers waarin dit wordt bevestigd.
Het gebruik van tools is een randvoorwaarde om outsourcing goed in te zetten, en natuurlijk moeten er daarnaast goede afspraken worden gemaakt en zullen de processen en verwachtingen duidelijk moeten zijn voor iedereen. Het artikel gaat met name in hoe de IT-afdeling kan ondersteunen in de samenwerking.
Tenslotte: de aanwezigheid van een lokale manager is natuurlijk geen vervanging van de aansturing vanuit Nederland. Een outsourcing-medewerker werkt samen (en dichtbij) een lokaal team en dat wordt gemakkelijker gemaakt door online tools. Maar omdat het vanuit Nederland nu eenmaal lastig is om mensen aan te sturen die in het buitenland werken, is een lokale manager een aanvulling om ervoor te zorgen dat iemand ter plekke wordt begeleid. Wat de output en de requirements zijn, wordt uiteraard in samenspraak met de Nederlandse organisatie bepaald.
Ok Robert, dank voor je toelichting. Altijd prettig als de auteur zelf terugkoppelt.