Een comité, met vertegenwoordigers van de vakbonden en het personeel van Capgemini, gaat op zeer korte termijn een actieplan opstellen om de loonoffer-oekaze van de directie tegen te houden. Als de directie niet naar de bonden wil luisteren worden harde acties niet uitgesloten. Dat is afgesproken op de informatiebijeenkomst die in Utrecht is gehouden. In een bomvolle zaal klonk er felle kritiek op het gebrek aan onderbouwing van het gevraagde loonoffer van 20 procent.
Een bijzondere, massaal bezochte bijeenkomst met ruim 150 aanwezigen, vertelt Bob Bolte, bestuurder bij FNV Bondgenoten. ‘Er was ook veel nationale media-aandacht. Aan alles merk je dat er vanuit allerlei kanten wordt gekeken naar wat er bij Capgemini gebeurt rond deze problematiek van loonsverlaging bij door de directie als te duur bestempelde werknemers. Sterker nog, ik kreeg zelfs telefoontjes uit België en Zwitserland van mensen die wilden weten wat Capgemini ging doen.’
Naar schatting ruim 150 Capgemini-medewerkers woonden vanavond, 20 februari, in het BCN-vergadercentrum in Utrecht een informatiebijeenkomst bij van de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en De Unie over de voorgestelde salarisreducties. Van ruim driehonderd man van de circa 4500 werknemers wil de directie het salaris verlagen omdat ze te duur zouden zijn voor het werk dat ze doen. Eerst zou het gaan om maximaal 30 procent loonsverlaging, maar na de grote ophef die hierover ontstond, is dit bijgesteld naar 20 procent.
Voor de groep getroffen werknemers is dit loonoffer nog steeds onacceptabel. Het betreft vooral personeel dat via de overname van de business applicatie-divisie BAS van KPN is binnengekomen. Maar ook veel medewerkers die ooit via outsourcingscontracten bij de automatiseerder zijn beland, zijn de pineut.
Gespleten tong
Volgens FNV-bestuurder Bolte zijn de medewerkers boos op het ondoorzichtige proces dat de directie van Capgemini in gang heeft gezet. ‘Het ene moment roept directeur Jeroen Versteeg weer dit, het andere moment weer dat. Hij zegt bijvoorbeeld geschrokken te zijn van de salariskorting van 30 procent die in eerste instantie werd opgelegd. Eerder was dat nog tien procent. Dat was ook weer niet de bedoeling, reageerde hij. Dit, terwijl diverse medewerkers brieven hebben ontvangen waarin staat dat ze 33 procent salaris moeten inleveren. Dan praat je met gespleten tong.’
Het zit de werknemers ook hoog dat Versteeg roept dat hun marktwaarde te laag is voor het salaris dat ze krijgen, zegt Bolte. ‘Maar nergens wordt aangegeven hoe die waarde wordt gemeten. De onderbouwing ontbreekt. Tijdens de bijeenkomst hoorde ik van medewerkers dat Versteeg had toegegeven dat het loonoffer eigenlijk bedoeld was om de winstmarge bij Capgemini in Nederland te vergroten van 7 naar 15 procent.’
Voor het blok gezet
Ook zit het de getroffen medewerkers dwars dat het zogeheten kalibratie- (harmonisering) traject ondoorzichtig is. Wanneer ze het loonoffer na dertig dagen bedenktijd weigeren dan volgt verplichte bijscholing via het zogeheten Diamant-verbeterproject. Maar wat dat precies inhoudt, is onduidelijk. Een werknemer van Cap, die verandermanager is en loon moet inleveren, stelt dat hij zich best wil laten omscholen maar dat de directie totaal nog geen beeld heeft geschetst van wat het Capgemini zou opleveren. ‘Twee jaar geleden mochten we als oudere werknemers niet eens een opleiding volgen en nu worden we voor het blok gezet.’ Ook vragen medewerkers zich af wanneer en waar ze een cursus moeten volgen als ze nu al 40 uur voor een klant aan de slag zijn.
Verder is het niet duidelijk wat de gevolgen zijn als een medewerker ook weigert daaraan mee te doen. Overigens moet de ondernemingsraad wel instemmen met de voorgestelde maatregelen voor loonoffers en verbetertrajecten. Voor aanvang van de bijeenkomst lieten sommige medewerkers weten meer vertrouwen te hebben in de vakbonden dan in hun or. Volgens Bolte zit de or in een lastig parket omdat directeur Versteeg doet alsof hij alleen met de ondernemingsraad over de plannen kan praten. ‘Maar er zijn weldegelijk Cap-medewerkers lid van een vakbond. Die vertegenwoordigt hen. Daar kan Versteeg natuurlijk ook mee praten.’
Solidariteit
Hij was blij verrast dat ook vertegenwoordigers van de andere vier or’s binnen Cap de bijeenkomst bezochten, net als Cap-medewerkers aan wie nog geen loonoffer is gevraagd. ‘Ook bij de andere ondernemingsraden binnen Cap is het loonoffer een gespreksonderwerp. Het is belangrijk dat werknemers in een bedrijf solidair met elkaar zijn. De rechtsongelijkheid steekt, ook onder collega’s die niet direct getroffen zijn. Maar het kan hen morgen ook overkomen.’
Voorafgaand aan de informatiebijeenkomst voor leden en niet-leden van de vakbonden organiseerde Capgemini zelf nog snel een bijeenkomst voor het getroffen personeel. Daar gaf algemeen directeur Jeroen Versteeg een toelichting op zijn bijgestelde loonofferplan. Nadat Versteeg aangaf er echt geen bezwaar tegen te hebben dat medewerkers naar de vakbondsavond zouden gaan, liep de zaal in rap tempo leeg. Bij Capgemini, dat geen cao heeft, zijn de vakbonden niet de eerste officiële gesprekspartner over arbeidsvoorwaarden; dat zijn de vijf ondernemingsraden.
Cap-campus op Daltonlaan
De drukbezochte informatiebijeenkomst is tevens bijzonder omdat de actiebereidheid onder ict’ers niet zo groot is, en zeker niet bij cao-loze automatiseringshuizen als Capgemini. Ook is de organisatiegraad in de ict-sector niet hoog. ‘Ict’ers zijn doorgaans nogal op zichzelf gericht. Ze hebben niet zoals havenarbeiders het actievoeren in hun genen zitten. Maar bij Cap pikken ze het niet langer. De boosheid is groot. Ze willen van ons weten wat ze kunnen doen om het loonofferplan van tafel te krijgen’, aldus Bolte.’
In eerste instantie zou de bijeenkomst worden gehouden op het FNV-hoofdkantoor in Utrecht. Maar door de massale aanmeldingen moest de vergadering verplaatst worden naar een grotere locatie in Utrecht: in het BCN-gebouw aan de Daltonlaan 100 in Utrecht. Saillant detail: laat dat nu net in de campusomgeving zijn waar Capgemini zijn oude hoofdkantoor hield… In de goede, oude tijd.
Hmm, opeens schiet me een andere club te binnen: CMG.
Die naam was snel verdwenen, kort nadat ze hun personeel als uitzendkrachten bestempelden.
Benieuwd hoe lang de naam CAP nog bestaat.
Het lijkt er op dat dit de trend gaat worden, zodra deze regeling er door is zullen er meer het voorbeeld van Cap gaan volgen en dat geeft zeer te denken. Dit kan nog wel eens de volgende crisis gaan veroorzaken in Nederland, veel beleid is immers gebaseerd op het feit dat het inkomen van mensen stijgt naarmate de arbeidsjaren zijn toegenomen. Kijk naar het nieuwe hypotheekbeleid, bij de start weinig aflossen maar over 20-30 jaar met dubbele lasten komen te zitten. Wanneer dan ook nog eens het inkomen door de werkgever omlaag wordt gebracht hebben we de poppen aan het dansen.
Eerste keer dat in deze discussie feitelijke bedragen worden genoemd.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Cap specialisten kan leveren voor 75.- uur… waarin zijn deze mensen dan eigenlijk gespecialiseerd ?
Ik moet PaVaka ook gelijk geven. even vlug rekenen 33k/13 = 2538.- /mnd
Voor gewoon Windows beheer prima salaris maar jeetje geen salaris voor een specialist.
Als dit bij Cap al tot de duurdere werknemers behoord wil totaal niet weten wat de ‘goedkopere’ werknemer daar verdiend.
Nu ja… dat weet ik al, de goedkopere werknemer zit met een emmertje met een sopje en een kopje koffie op het toilet…