Een comité, met vertegenwoordigers van de vakbonden en het personeel van Capgemini, gaat op zeer korte termijn een actieplan opstellen om de loonoffer-oekaze van de directie tegen te houden. Als de directie niet naar de bonden wil luisteren worden harde acties niet uitgesloten. Dat is afgesproken op de informatiebijeenkomst die in Utrecht is gehouden. In een bomvolle zaal klonk er felle kritiek op het gebrek aan onderbouwing van het gevraagde loonoffer van 20 procent.
Een bijzondere, massaal bezochte bijeenkomst met ruim 150 aanwezigen, vertelt Bob Bolte, bestuurder bij FNV Bondgenoten. ‘Er was ook veel nationale media-aandacht. Aan alles merk je dat er vanuit allerlei kanten wordt gekeken naar wat er bij Capgemini gebeurt rond deze problematiek van loonsverlaging bij door de directie als te duur bestempelde werknemers. Sterker nog, ik kreeg zelfs telefoontjes uit België en Zwitserland van mensen die wilden weten wat Capgemini ging doen.’
Naar schatting ruim 150 Capgemini-medewerkers woonden vanavond, 20 februari, in het BCN-vergadercentrum in Utrecht een informatiebijeenkomst bij van de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en De Unie over de voorgestelde salarisreducties. Van ruim driehonderd man van de circa 4500 werknemers wil de directie het salaris verlagen omdat ze te duur zouden zijn voor het werk dat ze doen. Eerst zou het gaan om maximaal 30 procent loonsverlaging, maar na de grote ophef die hierover ontstond, is dit bijgesteld naar 20 procent.
Voor de groep getroffen werknemers is dit loonoffer nog steeds onacceptabel. Het betreft vooral personeel dat via de overname van de business applicatie-divisie BAS van KPN is binnengekomen. Maar ook veel medewerkers die ooit via outsourcingscontracten bij de automatiseerder zijn beland, zijn de pineut.
Gespleten tong
Volgens FNV-bestuurder Bolte zijn de medewerkers boos op het ondoorzichtige proces dat de directie van Capgemini in gang heeft gezet. ‘Het ene moment roept directeur Jeroen Versteeg weer dit, het andere moment weer dat. Hij zegt bijvoorbeeld geschrokken te zijn van de salariskorting van 30 procent die in eerste instantie werd opgelegd. Eerder was dat nog tien procent. Dat was ook weer niet de bedoeling, reageerde hij. Dit, terwijl diverse medewerkers brieven hebben ontvangen waarin staat dat ze 33 procent salaris moeten inleveren. Dan praat je met gespleten tong.’
Het zit de werknemers ook hoog dat Versteeg roept dat hun marktwaarde te laag is voor het salaris dat ze krijgen, zegt Bolte. ‘Maar nergens wordt aangegeven hoe die waarde wordt gemeten. De onderbouwing ontbreekt. Tijdens de bijeenkomst hoorde ik van medewerkers dat Versteeg had toegegeven dat het loonoffer eigenlijk bedoeld was om de winstmarge bij Capgemini in Nederland te vergroten van 7 naar 15 procent.’
Voor het blok gezet
Ook zit het de getroffen medewerkers dwars dat het zogeheten kalibratie- (harmonisering) traject ondoorzichtig is. Wanneer ze het loonoffer na dertig dagen bedenktijd weigeren dan volgt verplichte bijscholing via het zogeheten Diamant-verbeterproject. Maar wat dat precies inhoudt, is onduidelijk. Een werknemer van Cap, die verandermanager is en loon moet inleveren, stelt dat hij zich best wil laten omscholen maar dat de directie totaal nog geen beeld heeft geschetst van wat het Capgemini zou opleveren. ‘Twee jaar geleden mochten we als oudere werknemers niet eens een opleiding volgen en nu worden we voor het blok gezet.’ Ook vragen medewerkers zich af wanneer en waar ze een cursus moeten volgen als ze nu al 40 uur voor een klant aan de slag zijn.
Verder is het niet duidelijk wat de gevolgen zijn als een medewerker ook weigert daaraan mee te doen. Overigens moet de ondernemingsraad wel instemmen met de voorgestelde maatregelen voor loonoffers en verbetertrajecten. Voor aanvang van de bijeenkomst lieten sommige medewerkers weten meer vertrouwen te hebben in de vakbonden dan in hun or. Volgens Bolte zit de or in een lastig parket omdat directeur Versteeg doet alsof hij alleen met de ondernemingsraad over de plannen kan praten. ‘Maar er zijn weldegelijk Cap-medewerkers lid van een vakbond. Die vertegenwoordigt hen. Daar kan Versteeg natuurlijk ook mee praten.’
Solidariteit
Hij was blij verrast dat ook vertegenwoordigers van de andere vier or’s binnen Cap de bijeenkomst bezochten, net als Cap-medewerkers aan wie nog geen loonoffer is gevraagd. ‘Ook bij de andere ondernemingsraden binnen Cap is het loonoffer een gespreksonderwerp. Het is belangrijk dat werknemers in een bedrijf solidair met elkaar zijn. De rechtsongelijkheid steekt, ook onder collega’s die niet direct getroffen zijn. Maar het kan hen morgen ook overkomen.’
Voorafgaand aan de informatiebijeenkomst voor leden en niet-leden van de vakbonden organiseerde Capgemini zelf nog snel een bijeenkomst voor het getroffen personeel. Daar gaf algemeen directeur Jeroen Versteeg een toelichting op zijn bijgestelde loonofferplan. Nadat Versteeg aangaf er echt geen bezwaar tegen te hebben dat medewerkers naar de vakbondsavond zouden gaan, liep de zaal in rap tempo leeg. Bij Capgemini, dat geen cao heeft, zijn de vakbonden niet de eerste officiële gesprekspartner over arbeidsvoorwaarden; dat zijn de vijf ondernemingsraden.
Cap-campus op Daltonlaan
De drukbezochte informatiebijeenkomst is tevens bijzonder omdat de actiebereidheid onder ict’ers niet zo groot is, en zeker niet bij cao-loze automatiseringshuizen als Capgemini. Ook is de organisatiegraad in de ict-sector niet hoog. ‘Ict’ers zijn doorgaans nogal op zichzelf gericht. Ze hebben niet zoals havenarbeiders het actievoeren in hun genen zitten. Maar bij Cap pikken ze het niet langer. De boosheid is groot. Ze willen van ons weten wat ze kunnen doen om het loonofferplan van tafel te krijgen’, aldus Bolte.’
In eerste instantie zou de bijeenkomst worden gehouden op het FNV-hoofdkantoor in Utrecht. Maar door de massale aanmeldingen moest de vergadering verplaatst worden naar een grotere locatie in Utrecht: in het BCN-gebouw aan de Daltonlaan 100 in Utrecht. Saillant detail: laat dat nu net in de campusomgeving zijn waar Capgemini zijn oude hoofdkantoor hield… In de goede, oude tijd.
Wellicht dat mijn onderbuikgevoel me bedriegt, maar gebruiken de vakbonden dit hele “gedoe” bij Cap niet gewoon om zieltjes te winnen?
Als ik me niet vergis was onder andere de ICT sector één van die sectoren die het minst aangesloten was bij de vakbonden….
1e gedachte: Geen personeel overnemen als die niet betaalbaar zijn. Oftewel niet zeuren als er na een outsourcing kosten ontstaan die voorzien zijn.
2e gedachte: Niet meewerken aan bezuinigingen via outsourcing onder valse voorwendselen.
3e gedachte: Ophouden met personeel op valse gronden te moven.
@NumoQuest:
Het is schadelijker om de rotte appel in de mand te laten liggen, dan rot de hele mand appels weg. Capgemini is in dit geval de rotte appel in de markt. Door slecht personeelsbeleid (deelnemen aan de maatschappij, opleiding en beloning) geeft men de ICT-sector een slechte naam. Het is goed als men dit wanbeleid eindelijk uit de verborgenheid haalt. Ik hoop dat Capgemini dan eindelijk stopt met de smerige spelletjes zodat de ICT-sector weer positief in het nieuws komt.
Beste Capgemini-medewerkers, ik hoop dat jullie net zoveel waardering van jullie werkgever mogen gaan ontvangen als jullie zelf uitstralen naar klant en markt; misschien dat men dan ziet wat jullie echt waard zijn!
k heb vorig jaar denk ik mazel gehad dat ik een aanbod heb gekregen om te vertrekken. (En dit was niet vrijblijvend) (Een aanbod kreeg op een van 2 gronden: 1.als je in de week van 7 augustus + 7 weken ervoor, 50 % of meer beschikbaar was (ik had een beschikbaarheid van precies 50%), 2. je functie werd opgeheven.
Capgemini is mij een onbetrouwbare werkgever gebleken. De voorgaande jaren ben ik constant ingezet geweest. De afspraak was, dat ik een opleidingstraject zou krijgen, op het moment dat ik op de bank zou komen (met aan het einde het doen van examens). (al 3 jaar beloofd) Dat is van hoger hand tegen gehouden. In plaats daarvan komen ze met een vaag diamant project. Een zwaarte punt hierin is het verkopen van jezelf.
En dat met die hoge lonen valt best mee. (Ik verdiende 3590 bruto p.m.)
Ik vermoed dat ze mij een aanbod zouden hebben gedaan met een verlaging naar 3000 bruto, omdat ik weet dat ze dit aanbod hebben gedaan aan een zeer ervaren kennis van mij, die bij ING werkt.
Veel sterkte aan alle medewerkers die nu onderworpen worden aan gedwongen demotie.
Ik heb al vele reacties mogen lezen over dit specifieke onderwerp. Wat is er aan de hand: Capgemini kan niet meer aan de gevraagde winstgevendheid voldoen in NL.
Daarom wil het bedrijf kosten verlagen door het verlagen van de loonsom. Dit gebeurt door het strikt hanteren van een functiegebouw met daarin verwerkt boven- en ondergrenzen van salarissen.
Als je aan de bovenkant buiten de grens valt moet je in inleveren ongeacht of je nou wel of niet op de bank zit. De hoogte van het bedrag hangt af van hoeveel je boven het vastgestelde maximum zit.
Bovendien maakt het niet uit of je dat jaar goed of slecht hebt gefunctioneerd, als je boven het maximum zit moet je gewoon inleveren.
Het gaat dan niet eens om enorme salarissen het gros zit op ongeveer 1,5 a 2 keer modaal. Vooral bij een detacheerder als Capgemini zit het gemiddelde salaris aan de onderkant van wat gebruikelijk is in de markt. Je verdient algauw meer bij een ministerie of een gemeente in dezelfde rol. Er zijn ondertussen mensen die al jaren op de nullijn zitten. Als je excellent scoort op je beoordeling krijg je er slechts iets van 20 euro in de maand erbij.
Of je kunt door middel van een opleiding promotie maken waardoor je weer voldoet. Door achterstallig onderhoud zijn er nu in een keer heel veel mensen
die moeten inleveren. Let wel dit principe wordt nu elk jaar strikt gehanteerd dus elk jaar zullen er mensen zijn die moeten inleveren. (en mensen die erbij krijgen)
Dus de medewerkers worden behandeld als melkkoeien, of te wel dit is het summum van de intensieve menshouderij!
In het verleden werden er ook al mensen gewoon 1 voor 1 via de achterdeur – zonder daaraan ruchtbaarheid – te geven ontslagen middels een afkoopsom. Dit betrof meestal bankzitters.
Door de crisis heeft Capgemini dat in september middels een collectief ontslag versneld moeten doen, dit betrof ondertussen ook mensen die gewoon een facturable inzet hadden.
Verder wordt er melding gemaakt dat het mensen betreft die geen opleiding hebben gevolgd en daardoor niet inzetbaar zijn. Echter de mensen die moeten inleveren zijn vooral mensen die via sourcingdeals zijn overgenomen en 100% facturabel zijn geweest in de afgelopen jaren. Helaas is het bedrijf te laks geweest om deze mensen een inpassingsvoorstel te geven
waardoor ze uiteindelijk wel binnen het loongebouw zouden vallen of de tijd hadden om hun carriere buiten Capgemini voort te zetten. Nu worden ze met een bedenktijd van eerst 10 werkdagen (is inmiddels
wel opgehoogt naar 30 werkdagen) voor het blok gezet.
Dus al met al is het een gewone ordinaire bezuinigingsmaatregel.
@ Lex Scholten Voor wat betreft de betrokkenheid van de bonden, die is door de medewerkers zelf geinitieerd middels een mailbombardement richting de bonden en het mobiliseren van medewerkers.
Verder scheelt het dat volgens er volgens mij binnen Capgemini nauwelijks vakbondsleden zijn. En de CEO het kan maken om niet met ze te willen praten
Waarom kiest Cap niet voor een andere eerlijke oplossing? Bied de medewerkers een andere salarisopbouw aan. Een basissalaris en daarbovenop een percentage van de inkomsten die de medewerker binnenbrengt. Dit is in de verkoop al jaren gebruikelijk.
Op deze manier krijgt de werknemer ook een duidelijk inzicht in wat zijn marktwaarde is en motiveert het om in zichzelf te investeren.
Ik heb de vraag in een ander verhaal over Cap al eens gesteld: wat is modaal in deze context. Is dat landelijk modaal, of “Cap-modaal” ?
Als het gaat over modaal zoals we in Nederland komen dan worden de Cap-pers wel heel erg gen***t.
@PaVaKe
Ik begreep dat het gewone modale salaris wat bedoeld wordt: dus ergens rond de 33k bruto op jaarbasis. Moet zeggen dat ik ook wel schrik van deze situatie, ik had verwacht dat het hier om mensen met 2-3x modaal zou gaan.
Stel iemand die 50k krijgt, dan maak je daar toch zelfs bij een uurtarief van 75 euro nog wel een leuke winst op als Cap zijnde? 75,- x 1200u declarabel (70% declarabel) = 90k. Waar zit nu het echte probleem?
Als ZZP’er hoor je mij niet klagen hoor als ik 90k zou vangen voor 3,5 dag in de week…
@Peter H
Als dat inderdaad het geval is, dan schrik ik ook, maar dan van de lage salarissen waar we het hier over hebben.
Deze 33k€ bruto is inclusief vakantiegeld als ik de definitie van modaal inkomen lees op internet.
Laat ik het zo zeggen: ik ben een ervaren (>15 jaar) IT-er van 40+, maar er moet nog heel wat bier door de tapkraan stromen wil ik voor 33k€ per jaar m’n bed uitkomen.
Zo’n salaris is een belediging van het vakgebied. Als CAP dit veel noemt, snap ik ook wel dat er een tekort is aan ICT-ers. Dit is mijns inziens absoluut geen representatief salaris voor de sector!
Peter H,
70% declarabel is lastig te halen tegenwoordig.
En met 75 euro per uur worden de kosten van de mensen die op de bank zitten niet gedekt. Vaak wordt dit meegenomen/verekend in het uurtarief.