DDi Document Software gaat zijn model geleidelijk overzetten van licenties naar ‘pay per use’. Het softwarehuis heeft afgelopen periode de stap naar een nieuw verdienmodel gezet. Hierbij heeft DDi de praktijkgerichte ondersteuning van de klanten met de eigen consultants zorgvuldig voorbereid en in gang gezet. Met de verandering in het verdienmodel hoopt DDi de eigen organisatie klaar te hebben voor een gezonde toekomst.
‘Er verandert veel voor softwareontwikkelaars en -leveranciers’, meent DDi Document Software-directeur Thom Menssink. ‘Nu klinkt dit niet als schokkend nieuws, maar nog altijd zijn heel veel softwareleveranciers nog niet zo ver en houden krampachtig vast aan het licentiemodel of kunnen de omslag gewoon niet maken. Het aloude licentiemodel is aan sleet onderhevig, want de klanten willen niet langer betalen voor iets wat ze niet (meer) gebruiken of niet weten hoeveel ze ervan gaan gebruiken.’
Grote organisatorische verandering
Menssink ziet steeds meer in de markt dat bedrijven niet zo happig zijn om te investeren in zaken waarvan ze eigenlijk niet precies het nut en het gebruik kunnen inschatten. ‘Dan is het beter als je kunt meegaan in die opvatting en je diensten, en dus softwarefunctionaliteit, aanbiedt tegen een geschatte pay per use-vergoeding. We maken samen met de klant een schatting van het aantal documenten dat ze met onze software denken te gaan verwerken en daar hangt dan een vergoeding aan, in staffels opgebouwd. Tegen de tijd dat de ‘credits’ opraken kunnen ze dan nieuw gebruik inkopen. Het klinkt eenvoudig en logisch, maar het betekent voor een bedrijf als het onze een grote verandering.’
Daar staat volgens Menssink tegenover dat zo ook makkelijker en intensiever met de klant gesproken kan worden over wat precies het probleem is, wat hij nu eigenlijk wil bereiken en graag zou willen met de DDi-software. ‘Dan blijken er nog veel meer mogelijkheden open te liggen. Die kunnen op termijn voor beide partijen lucratief zijn. Bovendien beschikt de klant op die manier altijd over de meest recente versie van de software, de nieuwste technologie die we inbouwen en alle functionaliteit die hij nodig heeft.’
DDi Consultancy
Dat was dan ook de reden waarom in de afgelopen periode de adviseurs van DDi Consultancy meer op pad gingen om bij klanten meer in te zoomen op hun problematiek en hoe de DDi Document Solutions-softwaresuite daar optimaal zou kunnen worden ingezet. Menssink: ‘Als de software goed functioneert om één bepaald proces, zoals factuurverwerking, te digitaliseren en te optimaliseren, is er meestal geen enkele reden waarom dat niet bij een ander vergelijkbaar proces in diezelfde organisatie ook zou kunnen. Denk bijvoorbeeld aan processen als schadeafhandeling in combinatie met digitale archivering.’
Menssink ziet dat nog veel organisaties blijven hangen in ‘het project’. ‘Een beetje van ‘dat is wel succesvol, maar we gaan nu weer verder met ons werk’. Ze hebben vaak geen idee dat je nog veel meer met die software kunt bereiken. En dus haal je niet het maximale uit de software, terwijl je die wel al in huis hebt. Dergelijke onderbenutting is zonde en het helpt de klant niet écht verder.’