Ict-dienstverlener Capgemini komt zijn duurdere medewerkers iets tegemoet. Het eerder aangekondigde salarisoffer van 30 procent is naar 20 procent bijgesteld. Daarnaast krijgen de ruim driehonderd getroffen medewerkers dertig werkdagen in plaats van tien dagen tijd om na te denken over een loonoffer of bijscholing.
Volgens Capgemini-woordvoerder Alexander Kühn blijven de te nemen maatregelen vervelend voor de betrokken medewerkers, maar vallen ze iets minder erg uit dan eerder werd aangekondigd. ‘We moeten kijken naar de continuïteit van de organisatie en ingrijpen is noodzakelijk. We geven de enkele tientallen werknemers die dit betreft twintig dagen meer bedenktijd of zij een loonoffer willen doen. Daarnaast kunnen ze wat langer nadenken of ze willen bijscholen.’ Mochten de medewerkers blijven dwarsliggen, dan wordt een reorganisatie onvermijdelijk.
Begin 2013 vroeg Capgemini zijn duurdere medewerkers om een loonoffer. Als men dit zou weigeren, dan werd bijscholing verplicht. Vakcentrale CNV zag deze manier van handelen van Capgemini als een botte bezuiniging. Nadat de eerste gesprekken met de duurdere werknemers waren gevoerd, bleek dat sommige personen 30 procent loon moesten gaan inleveren. Veel medewerkers wezen dit salarisoffer af.
@Frank
Het betreft hier medewerkers die medio 2008 zijn overgenomen bij het inlijven van de BAS onderdelen. Cap heeft toen vrij snel besloten om de omzet van deze BAS onderdelen te outsourcen naar haar internationale outsource fabriek in India. Gevolg is vrij eenvoudig, met het verdwijnen van die omzet heeft CAP ineens honderden ICT-ers beschikbaar terwijl de markt steeds slechter werd.
Het betreft hier o.a. medewerkers van het voormalig GAK I&A, destijds geprivatiseerd als ASZ daarna overgenomen door Pink Roccade daarna werd het van Getronics, na de fusie met KPN werd het BAS en tot slot werd het overgenomen door CAP, als ik het goed heb. Om de twee, drie jaar werk je dus voor een nieuwe werkgever die weer nieuwe ideeen heeft en oude afspraken ongeldig verklaart. Totdat de laatste werkgever, CAP Gemini, besloot dat alles naar India moest. Wat kan een werknemer dan doen? Hoe kan hij verantwoordelijk zijn dat CAP hem na de outsourcing naar India niet meer kan gebruiken?
BAS was wel een héél wat betere klup dan dat je dat maar even naar India kon outsourcen.
Wat ons BASsers stomverbaasd deed staan is de onvolwassenheid en de ronduit amateuristische interne organisatie bij Cap. En daartegenover de arrogante houding van Cap naar buiten.
Cap had beter sales en management kunnen outsourcen naar India.
Pretenties is prima, maar maak ze dan ook waar. Wat nu naar buiten komt is iets dat intern al jaren speelt.
Ik voorzie dat Versteeg vóór einde 2013 weg is en dat Cap in de etalage staat, zo niet voor een appel en een ei is overgenomen.
Mét riante afvloeiingsregelingen voor het management natuurlijk.
Computable wordt gelezen door ICT specialisten, ICT aanbieders, ICT afnemers en ongetwijfeld ook door hobbieisten en anders geintereseerden.
Wie je ook bent en wat ook je instelling is, een ding is duidelijk… Capgemeni heeft op dit moment geen beste reclame voor welke catagorie uit de genoemde mensen dan ook.
Then again… het gaat er niet om wat voor reclame je krijgt, als je maar reclame krijgt !