Ict-dienstverlener Capgemini komt zijn duurdere medewerkers iets tegemoet. Het eerder aangekondigde salarisoffer van 30 procent is naar 20 procent bijgesteld. Daarnaast krijgen de ruim driehonderd getroffen medewerkers dertig werkdagen in plaats van tien dagen tijd om na te denken over een loonoffer of bijscholing.
Volgens Capgemini-woordvoerder Alexander Kühn blijven de te nemen maatregelen vervelend voor de betrokken medewerkers, maar vallen ze iets minder erg uit dan eerder werd aangekondigd. ‘We moeten kijken naar de continuïteit van de organisatie en ingrijpen is noodzakelijk. We geven de enkele tientallen werknemers die dit betreft twintig dagen meer bedenktijd of zij een loonoffer willen doen. Daarnaast kunnen ze wat langer nadenken of ze willen bijscholen.’ Mochten de medewerkers blijven dwarsliggen, dan wordt een reorganisatie onvermijdelijk.
Begin 2013 vroeg Capgemini zijn duurdere medewerkers om een loonoffer. Als men dit zou weigeren, dan werd bijscholing verplicht. Vakcentrale CNV zag deze manier van handelen van Capgemini als een botte bezuiniging. Nadat de eerste gesprekken met de duurdere werknemers waren gevoerd, bleek dat sommige personen 30 procent loon moesten gaan inleveren. Veel medewerkers wezen dit salarisoffer af.
@TvdElst
Gisteren hoorde ik in een NOS reportage een voorbeeld van een medewerker rond de 50 die nu 4.000 euro bruto verdiende en een voorstel had gekregen om terug te gaan naar 3.000 euro bruto…
Lees hier een aantal opmerkingen over opleiding en het bijhouden van het vakgebied. Dat is zeker belangrijk, en dat zullen velen ook doen. Voor het grote deel moet dit altijd buiten de declarabele uren om gebeuren, eigen tijd dus. Zelfs hier zijn er genoeg die ook in de eigen tijd er energie in steken om bij te blijven.
Echter dan heb je nog steeds geen ervaring met de nieuwe technologie/methoden, je moet best wel de nodige moeite doen om uiteindelijk een andere opdracht te krijgen waar je deze ervaring wel op kan doen. Ook kan niet iedereen met de nieuwe technologie/methoden aan de slag gaan, want wie doet dan het reguliere werk? Ook is dit afhankelijk van de vraag op de markt, zo worden er nu vooral ervaren it’ers gezocht, dus ervaring opdoen zit er nu ook even niet in.
Het kan niet anders dan dat er altijd een redelijk grote groep it’ers altijd achter blijft lopen met de ontwikkelingen. Daar wordt op dat moment ook goed door bedrijven als Capgemini aan verdiend. Als dan een deel van deze groep minder inzetbaar blijkt te zijn geworden, dan worden ze aan de kant gezet, of moeten ze salaris inleveren.
Zelf ben ik iemand die nu wel redelijk vooraan loopt en probeert te blijven lopen. Ik heb het op de harde manier moeten leren, door o.a. werkeloosheid, salarisverlaging, vele jaren de 0% lijn. Maar zoals gezegd, het kan gewoonweg niet zo zijn dat iedereen vooraan loopt. Ook is het de vraag hoe lang je het vol kan houden om vooraan te blijven lopen. Voor mij lukt dit voorlopig nog wel, maar ik ben me ook al breder aan het oriënteren, ook buiten de ICT.
Het lijkt mij belangrijk dat men in de IT sector dit probleem erkend en dat men nadenkt over oplossingen voor dit probleem.
Wat mij verwonderd is dat termen die een werkgever, Cap Gemini in dit geval, overgenomen worden door ‘de neutrale’ pers.
Wie zegt dat het dure werknemers zijn = Cap !
Heeft computable onderzocht of het daadwerkelijk dure werknemers zijn? = geen idee !
Het kan heel goed zijn dat Cap heel slecht in staat is om deze consultants voor een schappelijk tarief in de markt te zetten omdat:
– het niet binnen hun (producten) portfolio valt
– hun sales en accountmanagement onvoldoende in staat is dit goed verkocht te krijgen (incompetentie ligt ergens anders dan bij de ‘dure’ consultants)
– allerlei andere redenen
Als buitenstaander kun je dus helemaal niets met deze opruiende, stemmingmakende artikelen.
Goede journalistiek wil zeggen dat je dit soort zaken onderzoekt en mocht Computable dat gedaan hebben, laat dat dan zien. Bijvoorbeeld door de betreffende salarissen / rollen met een benchmark te vergelijken. Dan weten we tenminste met zijn allen wat er aan de hand is en wordt het artikel ineens waardevol en gaat het niet meer om meningen of stemmingmakerij, maar om feitelijkheden.
“Mochten de medewerkers blijven dwarsliggen”
Zegt iets over hoe het management naar het personeel kijkt.
Wat ben ik blij dat ik daar een aantal jaren geleden ben opgestapt!
Opmerkelijk vind ik wel dat Cap nu schermt met ‘bijscholing’. Terwijl bij Cap al jarenlang sprake is van een moratorium op (bij)scholing onder het mom van ‘niet opportuun’, ‘de klant vraag er niet om’, ‘geen speerpunt’, ‘effe wachte’.
De medewerker kan argumenteren wat ‘ie wil, maar zal niet snel op cursus mogen. Tenzij de klant wil betalen, of het past binnen een opdracht die je net begonnen bent.
Kip-en-ei-probleem dus. Je wilt jezelf geschikt maken/houden voor opdrachten, maar krijgt de opdracht niet omdat je niet geschikt bent, c.q. elementaire kennis mist.
Van een infrastructuur-projectmanager mag je verwachten dat deze TOGAF-kennis heeft. Vind Cap echter niet nodig.
Een klant die vraagt om “een projectleider met IPMA A t/m D” (sic!) moet je tegenspraak kunnen geven.
Als klant mag je verwachten dat externe medewerkers kennis hebben van state-of-the-art en nieuwe ontwikkelingen, zodat ze die bij de klant kunnen toepassen. Waarom zou je als klant immers iemand binnenhalen en betalen voor oude kennis?
Opnieuw vraag ik mij af of de betrokken medewerkers de ‘bijscholing’ geheel zélf moeten betalen. Náást het loonoffer?
CAP Gemini komt duur management tegemoet zou het stuk eigenlijk moeten heten. Wie bepaalt de toegevoegde waarde van het management?
Het management zelf.
Ik ben nu 60 Jaar en ben mij nu weer aan het certificeren voor Windows 2012 Systeemcenter 2012 en Biztalk 2010.
Als je gezondheid het toelaat moet dit voor ouderen geen probleem wezen.
Voordeel is de kinderen zijn de deur uit en je hebt de avonden en de weekenden voor je zelf om te studeren.
Genoeg
Oh wat zijn we toch een stelletje softies!
Tja wij ICTers zijn dienst verleners dat wil zeggen een stelletje neuroten die niet graag naar buiten treden.
Jaren en jaren doen wij ons werk achter de schermen de enige plek waar wij zo graag zijn. ICT diensten zijn vanzelf sprekend geworden want het is er altijd, of we lossen het met de bekende “work around”op.
Daarom zijn we ook een ongeorganiseerd stelletje…$%%#
Wanneer gaan we nu eens naar buiten treden, waarom hebben we geen CAO en komen we niet voor ons eigenbelang op, hoelang laten we dit nu doorgaan?
Kijk eens naar andere bedrijven bijvoorbeeld een werkgever van een bus bouwer(VDL) uit het zuiden vraagt om ww wachtgeld om personeel te behouden. Wat doen onze werkgevers het zogenaamd (out of de box denken) nee dat is teveel gevraagd. Wat doen de grote ICT afnemers “outsourcen” omdat ze niet het lef hebben en ons niet begrijpen. Wij doen ons werk achter de schermen dus weten ze ook niet wat wij doen. Op het moment dat CAP dit doorzet hebben alle ICT mensen in NL hier last van want dan liggen zij in de markt en wij er uit dus iedereen gaat 20-30% terug. Op het moment dat boeren de melk op straat gooien (weet je nog) dan komt de EU met een import heffing. Waarom is er geen import heffing voor ons?
Wat als alle ICTers in NL eens een week “an mass” op vakantie gaan … denk eens na wat voor problemen jij in een week oplost. De meeste onder ons kunnen binair tellen 2,4,8,16….dat is er wat er gebeurt als we er niet zijn en het niet oplossen.
De complete infrastructuur raakt ontwricht hoe dan? Duh lieve gebruiker denk je eens in:
Internet, bruggen (vroeger had je bij elke brug een brugwachter weet je nog) gaan niet meer open of dicht, telefoon, elektriciteit (werkt de CV ook niet meer), verkeersborden, televisie, water pompen (weet je nog vroeger hat je een watertoren wat deed dat ding ook al weer).
WAT IK HIER ROEP IS ANARCHIE!
Daarom laat eens zien hoe snel ICT kan gaan want dit is “vloeken in de kerk” en AIVD zal dit niet leuk vinden!
Doe mij een plezier en gebruik het bekende “copy paste” voordat ik dood ben…
Met vriendelijke groet, / With kind regards,
Genoeg!
@Genoeg, daar zijn nederlanders te laf voor, of te braaf.
Maar wat er nu in spanje aan de gang is ,komt hier ook.
Ik durf de weddenschap aan te gaan dat Nederland de 1 miljoen werkelozen gaat halen deze crisis (waar ze in de jaren 80 crisis zo bang voor waren, maar toen niet is gebeurd)
Blij dat ik zelfstandig werk na 30jr huisje-boompje-baasje , dit is nog maar het begin, de grote ontslaggolf komt nog als de ontslagversoepeling er is, werkgevers wrijven in hun handen en wachten af.
Werkgevers gaan zich steeds schofteriger gedragen.
Straks kunnen ze werknemers voor een zakcentje en een cursusje dumpen.
Vreemd proces eigenlijk: Je zou verwachten dat werknemer en werkgever elkaar geregeld spreken en verwachtingen duidelijk maken. SMART afspraken waarop je dan als werknemer periodiek wordt beoordeeld. Beide hebben een visie op hoe ze hun (nabije) toekomst zien. Als het goed is matched dat enigzins en anders moet je gaan kijken of je nog wel bij elkaar past. Maar het zou in ieder geval nooit als een verrassing mogen komen dat je als werknemer ineens krijgt voorgeschoteld dat je 30% minder waard bent geworden. Dat is niet iets dat in één jaar tijd gebeurd. Er heeft dan iemand zitten slapen en misschien beide partijen. Maar voor mijn gevoel in ieder geval de werkgever. En het is dan wel erg eenzijdig om de rekening daarvan volledig aan de andere kant te leggen op een slikken of stikken manier.