Ict-dienstverlener Capgemini komt zijn duurdere medewerkers iets tegemoet. Het eerder aangekondigde salarisoffer van 30 procent is naar 20 procent bijgesteld. Daarnaast krijgen de ruim driehonderd getroffen medewerkers dertig werkdagen in plaats van tien dagen tijd om na te denken over een loonoffer of bijscholing.
Volgens Capgemini-woordvoerder Alexander Kühn blijven de te nemen maatregelen vervelend voor de betrokken medewerkers, maar vallen ze iets minder erg uit dan eerder werd aangekondigd. ‘We moeten kijken naar de continuïteit van de organisatie en ingrijpen is noodzakelijk. We geven de enkele tientallen werknemers die dit betreft twintig dagen meer bedenktijd of zij een loonoffer willen doen. Daarnaast kunnen ze wat langer nadenken of ze willen bijscholen.’ Mochten de medewerkers blijven dwarsliggen, dan wordt een reorganisatie onvermijdelijk.
Begin 2013 vroeg Capgemini zijn duurdere medewerkers om een loonoffer. Als men dit zou weigeren, dan werd bijscholing verplicht. Vakcentrale CNV zag deze manier van handelen van Capgemini als een botte bezuiniging. Nadat de eerste gesprekken met de duurdere werknemers waren gevoerd, bleek dat sommige personen 30 procent loon moesten gaan inleveren. Veel medewerkers wezen dit salarisoffer af.
Ik heb geen flauw idee, maar ben tegelijkertijd wel zeer benieuwd naar over wat voor salarissen dit gaat? Wat verdienen deze ’te veel verdienende medewerkers’ nu dan?
Goh dat valt mee maar 20 procent. Slaat natuurlijk nog steeds nergens op. Men zou echt kunnen bezuinigen door flink wat managers eruit te kicken. Ik heb een korte tijd bij Cap gewerkt (ja inderdaad ex basser en ik besefte dat dit niet het bedrijf was waarvoor ik zou willen werken). De projecten waar ik opgezeten heb hadden over het algemeen meer overhead dan mensen die ook echt wat inhoudelijk toevoegde. Ik zie echter nog wel 1 positief aspect; waar cap deze praktijken eerder toepaste op individuele medewerkers en in stilte kon uitvoeren, gooien ze nu alles open en bloot in de media.
Zijn het nou ruim 300 of enkele tientallen medewerkers die dit betreft?
Ik heb me altijd al met enige verbazing een paar dingen afgevraagd in deze hele soap. Want laten we wel zijn, dat interne zaken van je organisatie naar buiten toe zich op deze wijze aan het ontwikkelen is, mag je bijna soap gaan noemen.
Dat ik dit zo stel is erg eenvoudig. Al flink wat jaren timmeren we aan de markt, als IT professionals, ons in veranderende markten, ‘overbodig’ te maken. Dat overbodig moet u lezen dat veel projecten en opdrachten a.i. nu eenmaal een uitfaserend karakter heeft.
Ook techniek van IT, en de daarbij benodigde processen, kunnen als geen ander in korte tijd plots erg veranderen. Dat vergt voor IT professionals dan bijstelling van kunde, kennis en ervaring en natuurlijk ook inzicht.
In dat licht bezien kun je je afvragen waarom die professionals, als je in die veranderende markt, dan minder makkelijk aan opdrachten kunt komen, en dus minder solvabel bent, minder geplaatst kan worden bij klanten, dan zelf niet het initiatief neemt jezelf door gericht studeren weer meer solvabel te maken.
Als je artikelen als deze leest, met alle Respect overigens, dat je dan min of meer gedwongen zou kunnen worden bijgeschoold te moeten worden, dan zou ik de hand toch ook echt in eigen boezem steken. Los van het gegeven dat ik natuurlijk niet inhoudelijk op individuele situaties in kan gaan, bevreemden artikelen als deze me dan toch wel een beetje.
In ieder geval minder leuk voor de naam van Capgemini en minder leuk voor alle medewerkers van Cap. Uiteindelijk stralen artikelen als deze af op de hele Cap community.
Het geeft je in ieder geval te denken.
In de ontslagronde van september gold ook een bedenktijd van 10 dagen. Als men niet tijdig reageerde werd gedreigd dat dan het sociaal plan niet gold.
Ik heb van niemand gehoord dat die termijn toen is verlengd.
Ontslagen worden is blijkbaar minder moeilijk dan salaris inleveren.
@NumoQuest: zou het kunnen dat de opleidingseis een cosmetische toevoeging aan het verhaal van de salarisverlaging is? Omdat het bedrijf hoopt dat ze daarmee iets van hun imago kunnen redden?
Bij de ontslagronde van september was er geen sprake van een keuze als deze – opleiding volgen of ontslag.
@ Lex,
Ik stelde al dat ik de inhoudelijke kant van de zaak natuurlijk niet helemaal helder had. Het gegeven dat je tot een situatie als deze komt, even met gezond boeren verstand (GBV) redenerend, is de rode draad van mijn betoog.
Als organisatie zou je toch anticiperend vermogen moeten hebben dergelijke situaties tijdig in te kunnen schatten maar ook de professionals zelf moeten zich wel realiseren dat je in een veranderende markt, als professional zelf aan de bak moet.
Tenminste, dat is voor mij altijd wel zo geweest. Dan ben je dacht ik toch wel aan jezelf verplicht. De ontwikkelingen bij houden en daar op inspelen?
Of zie ik het nu verkeerd?
@NumoQuest:
Ik ben aardig op de hoogte van de gang van zaken en durf te stellen dat je GBV ditmaal tekort schiet. Er is namelijk veel meer aan de hand en veel langer.
Wat mij in al deze ophef vooral stoort is de dubbelhartigheid van bonden en pers – nauwelijks aandacht besteden aan een ontslagronde waarin zeker 400 man hun baan verloren hebben en vervolgens zoveel poeha over een poging om te bezuinigen via een salariskorting.
Zoals ik al zei: kennelijk is loon belangrijker dan werkgelegenheid.
@ Lex
Je haalt vind ik de angel al aan hier in je betoog. De markt is al sinds 2008 danig aan het veranderen. Als interim IT professional, dat ben je namelijk ook als je bij Cap zit, heb je ook zelf een beetje een professioneel gezond inzicht dat je voor jezelf, op professioneel vlak iets moet doen met die veranderingen.
Als je als IT professional nalaat jezelf doorlopend bij te scholen, en je daarin afhankelijk opstelt van de werkgever waar je zit, dan ben je niet helemaal realistisch. Je kunt heel goed als professional de afweging maken, althans, dat is mijn bescheiden mening, of je solvabel genoeg bent voor je werkgever, dus ook voor jezelf, of niet.
Daarnaast, misschien is het je ontgaan, dat een vaste aanstelling steeds minder een vanzelfsprekendheid is en dat het nu eenmaal zo is dat veel ondernemingen als eerste op de eerste kosten gaan zitten te weten de personeelskosten. Vul hierbij even aan dat menig organisatie doorgaans ook als eerste in de IT zal snijden, nu eenmaal ook een economische ervaring en wetmatigheid, en je hebt de huidige situatie aardig in kaart
Zoals ik stelde wil ik niet voor de individuele gevallen spreken. Maar mijn betoog is als je je afwachtend op stelt, ongeacht de stappen de organisatie neemt, dan krijg je dit soort situaties.
Helemaal jammer dat die perikelen dan soms zo breed uit in de publiciteit verschijnen. Kort en goed; Je hebt een eigen inzicht en de verplichting aan jezelf als interim IT professional oog te hebben voor veranderende omstandigheden en daar voor jezelf een weg in zoeken en vinden. Soms kan dat binnen de organisatie, soms moet je daar zelf inventiever en creatiever voor zijn.
Dit uiteraard even los van de frustratie, waarvan ik weet dat die bij veel IT-ers leeft, en niet alleen bij Cap natuurlijk maar ook bij andere grotere dienstverleners, dat de mogelijkheden secundair, nu eenmaal stukken minder worden wanneer er omstandigheden zijn als deze.
Neem een stukje eigen verantwoordelijkheid, heb ook voor de ontwikkelingen, positief of negatief en probeer als het even kan de regie in eigen hand te nemen. En wat betreft de elkaar opvolgende ontslagronden, los van mijn gevoelsmatige solidariteit voor hen die het overkwam en nog zullen overkomen; Je kunt twee dingen doen als professional, afwachten of in beweging komen en blijven.
Mijn bescheiden GBV mening.
Natuurlijk moet je als medewerker constant werken aan je kennis en ontwikkeling, zeker in en rond de IT. Ik weet zeker dat elke medewerker bij Capgemini daarvan doordrongen is en daaraan werkt.
De deskundigheid van medewerkers is ook helemaal niet het probleem – het wordt door het bedrijf als excuus gebruikt. In jouw GBV betoog neem je voetstoots aan dat ze daarin oprecht zijn. Zoals zo vaak bij GBV redeneringen is dat een beetje naief.