E.Novation heeft E.Connect ontwikkeld, een op cloudtechnologie gebaseerde dienst die het mogelijk maakt een beveiligde verbinding op te zetten met een centraal communicatieplatform. Vanuit dit platform wordt een verbinding gemaakt met diensten en applicaties in de cloud. Met E.Connect richt E.Novation zich op leveranciers die hun applicaties – al dan niet in de cloud – eenvoudig willen koppelen aan generieke diensten.
E.Connect maakt omslachtige en moeilijk te beheren vpn-verbindingen overbodig, terwijl de klant toch de volledige controle houdt over de verbinding. Voorbeelden hiervan zijn personeels-, overheids- en financiële applicaties die als service in de cloud worden aangeboden. Applicaties in de cloud communiceren bij voorkeur op basis van webservices. Lokale applicaties communiceren bij voorkeur op basis van tcp/ip-protocollen. E.Connect voegt deze communicatieverbindingen samen op een centraal platform, dat op zijn beurt zorgt voor een veilige en eenvoudige communicatie. E.Novation heeft al meerdere gebruikers voor E.Connect, waaronder een leverancier van een elektronisch cliënten dossier dat via deze weg een koppeling legt met een planningsapplicatie in de cloud.
Met name zorgspecifieke applicaties draaien nog vaak lokaal, maar ook bij kleinere instellingen is nu een duidelijke verschuiving richting de cloud te zien. E.Connect verbindt deze lokale omgevingen en de cloud, door vanuit de gebruikersorganisatie beveiligde verbindingen op te zetten met de gewenste diensten of applicaties. Dat kan op basis van standaarden zoals HL7, EdiFact en XML. Verbindingen tussen cloudapplicaties onderling zijn eveneens mogelijk. E.Connect is ook geschikt voor applicaties binnen andere sectoren, bijvoorbeeld voor lokale overheden en woningcorporaties.
Voor applicaties die in huis draaien, of applicaties in de cloud die geen webservices ondersteunen, heeft E.Novation een connector ontwikkeld die via een lokale communicatieserver de verbinding legt tussen applicaties binnen de organisatie van de gebruiker en E.Connect. Omgekeerd is het ook mogelijk om via deze weg vanuit het centrale platform naar applicaties binnen de gebruikersorganisatie te communiceren.
Geweldig! Maar:
1- de verschillende schakels in de cloud-keten, lees de leveranciers achter de muren van een cloud-oplossing, waren al een probleem. Krijgen we met deze oplossing nog een schakel erbij?
2- neemt Enovation de verantwoordelijkheid als informatie ergens in de communicatielijnen lekt? Zo ja tot hoeverre en welke voorwaarden zijn er?
3- als performance van de applicatie in de cloud laag is hoe kun je opsporen waar dat aan ligt? Je hebt te maken met een stukje van de klant (intern), een stukje van de klant naar Enovation(internet provider van de klant), een stukje van Enovation naar de cloudleverancier en een stukje binnen je cloudleverancier en ook de weg terug! Als dit probleem zich voordoet, wie gaat de meting doen, wie betaalt de kosten van deze meting(apparaten, analyse en onderzoek etc)? En als er blijkt dat het niet aan ene maar aan de ander ligt, betaalt de partij die het probleem veroorzaakt heeft de kosten van de overige partijen in de keten? Hoe gaan verschillende partijen (interne beheerders, internet provider, Enovation, cloudleverancier) samenwerken?
4- Uit dit stuk maak ik op dat Enovation een veilige verbinding opzet vanaf de klant, door de infrastructuur van Enovation naar de cloudleverancier. Als dit klopt, hoe verhoud dit zich tot de vrijheid die ik eerder had om mijn applicatie in de cloud vanaf elke locatie te benaderen? Is deze vrijheid weg of moet ik overal naar toe een appliance meenemen om met de infrastructuur van Ennovation te kunnen connecteren om verder van mijn applicatie in de cloud gebruik te kunnen maken!
Kijk naar de reactie uit.