Medewerkers van ict-dienstverlener Capgemini tonen begrip voor de problemen waarmee hun werkgever kampt. Ingrijpen is noodzakelijk, dat zien ook zij in. Maar de keuze voor een salarisoffer door relatief dure werknemers wijzen zij af. ‘Dit probleem is niet van gisteren, dit had veel eerder en anders moeten worden aangepakt.’
De vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten organiseren op 20 februari 2012 een bijeenkomst voor medewerkers aan wie Capgemini een loonoffer vraagt. Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden.
Zo nam Capgemini in 2008 de divisie Business Application Services (BAS) van Getronics over van de nieuwe eigenaar KPN. ‘BAS heeft z’n wortels in PinkRoccade, Roccade en het vroegere Rijks Computer Centrum. Er lopen bij Capgemini mensen rond die daar over kunnen vertellen. Dat zijn dus niet de jongsten’, zegt een betrokkene.
Voor die oudere werknemers had veel eerder een loopbaantraject moeten worden gestart, vindt een van de betrokkenen. ‘Als ik tien jaar lang niets aan mijn tuin doe, dan zit er op een zeker moment niets anders op dan er met de bulldozer overheen te gaan. Dat is waar Capgemini nu voor heeft gekozen. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Het doel onderschrijf ik, maar de aanpak niet. Dit is niet menselijk.’
Kadaster
De oudere medewerkers die nu wordt gevraagd een loonoffer te brengen hebben er een hard hoofd in dat de gekozen aanpak bij Capgemini eenmalig is. ‘We zijn nu bezig het ict-cluster van het Kadaster in een outsourcingsovereenkomst over te nemen. Er komen honderd voornamelijk oudere werknemers met het werk mee. Over drie jaar wordt het hakmes weer uit de kast gehaald, dat kun je nu al voorspellen.’
Een medewerker die aan de bedrijfstop vroeg welke voorzorgsmaatregelen voor de honderd ict’ers van het Kadaster zijn getroffen, kreeg als antwoord dat ‘daarvoor een potje is gereserveerd’. ‘Er is dus alleen geld apart gezet, er worden geen structurele oplossingen gekozen zoals actieve loopbaanbegeleiding. Dat vind ik verwerpelijk’.
Geen maximum
Dat het gevraagde loonoffer groter zou zijn dan 10 procent van het jaarsalaris, is voor de betrokkenen altijd duidelijk geweest. ‘Zonder Jeroen Versteeg in bescherming te willen nemen: hij heeft altijd wel duidelijk gezegd dat 10 procent geen maximum was.’ Dat er nu aan een enkeling een loonoffer van 30 procent wordt gevraagd, wordt intern wel begrepen.
hahaha,
Redactie kan geen Engels lezen/begrijpen.
Sterker nog ik twijfel er sterk over of ze hun eigen artikel gelezen hebben.