Medewerkers van ict-dienstverlener Capgemini tonen begrip voor de problemen waarmee hun werkgever kampt. Ingrijpen is noodzakelijk, dat zien ook zij in. Maar de keuze voor een salarisoffer door relatief dure werknemers wijzen zij af. ‘Dit probleem is niet van gisteren, dit had veel eerder en anders moeten worden aangepakt.’
De vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten organiseren op 20 februari 2012 een bijeenkomst voor medewerkers aan wie Capgemini een loonoffer vraagt. Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden.
Zo nam Capgemini in 2008 de divisie Business Application Services (BAS) van Getronics over van de nieuwe eigenaar KPN. ‘BAS heeft z’n wortels in PinkRoccade, Roccade en het vroegere Rijks Computer Centrum. Er lopen bij Capgemini mensen rond die daar over kunnen vertellen. Dat zijn dus niet de jongsten’, zegt een betrokkene.
Voor die oudere werknemers had veel eerder een loopbaantraject moeten worden gestart, vindt een van de betrokkenen. ‘Als ik tien jaar lang niets aan mijn tuin doe, dan zit er op een zeker moment niets anders op dan er met de bulldozer overheen te gaan. Dat is waar Capgemini nu voor heeft gekozen. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Het doel onderschrijf ik, maar de aanpak niet. Dit is niet menselijk.’
Kadaster
De oudere medewerkers die nu wordt gevraagd een loonoffer te brengen hebben er een hard hoofd in dat de gekozen aanpak bij Capgemini eenmalig is. ‘We zijn nu bezig het ict-cluster van het Kadaster in een outsourcingsovereenkomst over te nemen. Er komen honderd voornamelijk oudere werknemers met het werk mee. Over drie jaar wordt het hakmes weer uit de kast gehaald, dat kun je nu al voorspellen.’
Een medewerker die aan de bedrijfstop vroeg welke voorzorgsmaatregelen voor de honderd ict’ers van het Kadaster zijn getroffen, kreeg als antwoord dat ‘daarvoor een potje is gereserveerd’. ‘Er is dus alleen geld apart gezet, er worden geen structurele oplossingen gekozen zoals actieve loopbaanbegeleiding. Dat vind ik verwerpelijk’.
Geen maximum
Dat het gevraagde loonoffer groter zou zijn dan 10 procent van het jaarsalaris, is voor de betrokkenen altijd duidelijk geweest. ‘Zonder Jeroen Versteeg in bescherming te willen nemen: hij heeft altijd wel duidelijk gezegd dat 10 procent geen maximum was.’ Dat er nu aan een enkeling een loonoffer van 30 procent wordt gevraagd, wordt intern wel begrepen.
@Pascal
Heel simpel.
Als al die overgenomen werknemers volledig inzetbaar zouden zijn, zou Cap niets zeggen, maar deze mensen gewoon 100% billable in de markt zetten. Het feit is dat dit blijkbaar niet kan, dat wil zeggen dat deze mensen binnen de bedrijfsvoering van Cap niet op een dusdanige wijze ingezet kunnen worden dat ze op zijn minst kostendekkend zijn.
Dat levert twee vragen op. De eerste vraag is uiteraard hoe het bedrijfsmodel van Cap in elkaar zit, en dat is inmiddels uitvoerig besproken. Het tweede deel is dat er blijkbaar wel een en ander schort aan de vaardigheden van deze mensen, in ieder geval ten opzichte van het uurtarief van deze mensen. Anders zou Cap ze wel voor de volle 100% inzetten als senior specialist of zo. Dat Cap deze mensen een opleidingstraject wil aanbieden lijkt hier ook op te wijzen.
Op basis daarvan kom ik tot de conclusie dat ofwel de skills voor de markt niet interessant zijn, ofwel het uurtarief dat Cap vraagt te hoog is.
Maar in beide gevallen vind ik dat er in ieder geval deels een verantwoordelijkheid ligt bij de werknemer. Als het goed is houd je je als IT-er op de hoogte van ontwikkelingen in je vakgebied. Als je dat doet kun je zien waar de markt als geheel naar toe beweegt, en wat de implicatie daarvan kan zijn op jouw werkgebied. Dan zou je op zijn minst kunnen bedenken dat skills out of date raken. Dan zou je vervolgens op zijn minst na kunnen denken over (zelf)studie.
Veel reacties gaan ervan uit dat betrokken medewerkers niet goed ingezet kunnen worden. Dat is ook het beeld dat de directie schetst.
Wat velen niet lijken te weten, is dat veel (de meeste?) betrokken medewerkers de afgelopen jaren 100% factureerbaar gewerkt hebben aan de contracten die met de medewerkers meekwamen. En dat de komende jaren ook kunnen blijven doen.
Werken met verouderde programmeertalen is een pre als de applicaties die in onderhoud zijn daar in geschreven zijn. Vind eens een Young Professional met Cobol-kennis.
Bij BAS zaten nauwelijks slechte of overbetaalde medewerkers. Die zijn allemaal al in de periode 2002-2005 afgevloeit. Het probleem is tweeledig:
1) CAP heeft zelf sinds 2008 al NIETS meer aan opleidingen uitgegeven
2) CAP heeft haar salesprocessen onvoldoende op orde en focussen op individuele detachering in plaats van focus op projecten en onderhoud (op deze manier glijdt de onderneming vanzelf af.
Op internet staat (sinds vandaag!) een vacature voor Junior ICT Consultants. Vast contract. Beetje vreemd. Ze willen gewoon het gemiddelde salaris naar beneden managen. En het ergste komt nog: de vacature zit vol met taal- en typefouten. Whoehaaa wat een club.
http://www.agbanen.nl/576948/vacatures/Junior-ICT-Consultant.htm
@Alain,
Die tekst is inderdaad een aanfluiting. De contactpersoon in die vacature heeft een Master & Bachelor opleiding. Waarschijnlijk is dat straks het niveau waar Cap Gemini gaat werken met ‘young professionals’. Straks zullen ze zich nog afvragen waarom klanten gaan afhaken.
Het is dubieus te noemen dat werknemers eerst worden overgenomen als onderdeel van een outsourcing deal en nu opeens te duur zijn. Ik ben benieuwd hoe een rechter hier over denkt. Dit is wel heel makkelijk prijs schieten.
Ik ben van mening dat op moment een werkgever geen cursussen, workshops aanmoedigt, dat de werkgever verantwoordelijk is. Ik heb bij een dergelijke werkgever gewerkt, ik werk tegenwoordig elders en ben zeer tevreden over de mogelijkheden daar geboden en ik kan me technisch fit noemen.
Ik ben het in principe heel erg eens met reacties, waarin wordt aangegeven dat je als werknemer zélf de regie over je carrière moet hebben en houden. Wat mij betreft speelt leeftijd geen rol, ook ik ga gewoon met mijn 55 jaartjes volgende maand nog een certificeringstraining volgen. Werken in de ICT betekent gewoon permanent bijblijven. Jij als ICT professional blijft altijd zelf verantwoordelijk voor jouw eigen werkbare toekomst, punt!
Ik denk wel dat er ook een ander krachtenveld meespeelt, waar de verantwoordelijkheid bij de werkgever ligt. Een goed werkgever is verantwoordelijk voor het voortdurend toetsen van de kennis en competenties van zijn personeel. Een goede HRM cyclus borgt jaarlijkse structurele terugkoppeling over functioneren en ontwikkeling van de werknemers. In veel gevallen, en mogelijk ook bij deze casus, hebben de betrokken medewerkers waarschijnlijk jarenlang schouderklopjes gehad en veren in bepaalde lichaamsdelen van de betrokken lijnmanagers. Kortom, iedereen heeft altijd naar tevredenheid gefunctioneerd en heeft waarschijnlijk nooit signalen ontvangen om zichzelf verder te ontwikkelen. Dus zou je het echt eerlijk willen oppakken, roep je ook alle betrokken HR- en lijnmanagers op het matje en laat je je als directie even uitleggen, waar het fout gegaan is. Dat is wat mij betreft pas écht eerlijk.
Als 55+ Kadasteriaan maak ik me helemaal geen zorgen over een overstap naar CAP. We houden standplaats Apeldoorn, krijgen niet alleen werkgarantie, maar zelfs werkpakketgarantie (ik kan dus hetzelfde werk blijven doen wat ik nou ook doe) voor de looptijd van het contract van minimaal 6 en maximaal 10 jaar (En omdat we het bij CAP allemaal prima gaan doen twijfel ik er niet aan dat het 10 jaar wordt).
Salaris inleveren hoeft ook niet, want ook dat blijft gegarandeerd gelijk. Sterker nog ze garanderen zelfs dezelfde groei, die ik ook bij het Kadaster zou maken – en omdat ik nog niet aan het einde van mijn schaal zit krijg ik er de komende 4 jaar gewoon nog elk jaar een paar stapjes bij.
En als het contract tussen Kadaster en CAP dan afloopt en CAP me eruit wil zetten omdat ik tegen die tijd niet meer belegen maar al overjarig ben, dan heb ik met mijn nu ruim 2x modaal voldoende gespaard om de overbrugging naar mijn pensioen goed te kunnen maken.
Of ben ik nou wat al te naïef? Wat denken jullie?
Het is jaren goed gegaan, toen klaagde niemand dat ie teveel verdiende, een te mooie laptop, telefoon of leaseauto reed.
Het gaat nu echter slecht momenteel in de markt. Ik spreek dagelijks ondernemers waarbij het water tot aan de lippen staat. Bedrijven vallen dagelijks om. Is het dan zo vreemd om als werknemer een stapje terug te doen? Denk mee. De economie daalt, het is niet werknemers tegen de werkgevers meer. Het is Nederland tegen de rest van de wereld. Let’s go.
One day baby, we’ll be old
Oh baby, we’ll be old
And think of all the stories that we could have told.