Medewerkers van ict-dienstverlener Capgemini tonen begrip voor de problemen waarmee hun werkgever kampt. Ingrijpen is noodzakelijk, dat zien ook zij in. Maar de keuze voor een salarisoffer door relatief dure werknemers wijzen zij af. ‘Dit probleem is niet van gisteren, dit had veel eerder en anders moeten worden aangepakt.’
De vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten organiseren op 20 februari 2012 een bijeenkomst voor medewerkers aan wie Capgemini een loonoffer vraagt. Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden.
Zo nam Capgemini in 2008 de divisie Business Application Services (BAS) van Getronics over van de nieuwe eigenaar KPN. ‘BAS heeft z’n wortels in PinkRoccade, Roccade en het vroegere Rijks Computer Centrum. Er lopen bij Capgemini mensen rond die daar over kunnen vertellen. Dat zijn dus niet de jongsten’, zegt een betrokkene.
Voor die oudere werknemers had veel eerder een loopbaantraject moeten worden gestart, vindt een van de betrokkenen. ‘Als ik tien jaar lang niets aan mijn tuin doe, dan zit er op een zeker moment niets anders op dan er met de bulldozer overheen te gaan. Dat is waar Capgemini nu voor heeft gekozen. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Het doel onderschrijf ik, maar de aanpak niet. Dit is niet menselijk.’
Kadaster
De oudere medewerkers die nu wordt gevraagd een loonoffer te brengen hebben er een hard hoofd in dat de gekozen aanpak bij Capgemini eenmalig is. ‘We zijn nu bezig het ict-cluster van het Kadaster in een outsourcingsovereenkomst over te nemen. Er komen honderd voornamelijk oudere werknemers met het werk mee. Over drie jaar wordt het hakmes weer uit de kast gehaald, dat kun je nu al voorspellen.’
Een medewerker die aan de bedrijfstop vroeg welke voorzorgsmaatregelen voor de honderd ict’ers van het Kadaster zijn getroffen, kreeg als antwoord dat ‘daarvoor een potje is gereserveerd’. ‘Er is dus alleen geld apart gezet, er worden geen structurele oplossingen gekozen zoals actieve loopbaanbegeleiding. Dat vind ik verwerpelijk’.
Geen maximum
Dat het gevraagde loonoffer groter zou zijn dan 10 procent van het jaarsalaris, is voor de betrokkenen altijd duidelijk geweest. ‘Zonder Jeroen Versteeg in bescherming te willen nemen: hij heeft altijd wel duidelijk gezegd dat 10 procent geen maximum was.’ Dat er nu aan een enkeling een loonoffer van 30 procent wordt gevraagd, wordt intern wel begrepen.
Uit een aantal reacties blijkt dan sommige mensen niet begrijpen dan het overgrote deel van de mensen waaraan nu een loonoffer wordt gevraagd, aan het einde van hun carrière zitten.
Wat moet je als je 55+ bent en je dit voorgeschoteld krijgt? Je verantwoordelijkheid nemen en maar ‘wegwezen’? Laat me niet lachen.
Capemini heeft met de overname van BAS gewoon de boel bedrogen en Versteeg is nu aangetrokken om de rotzooi op te ruimen. Het was een vooropgezet plan om de contracten en contacten van BAS binnen te slepen en vervolgens de mensen op een dergelijke schofterige manier de deur te wijzen.
Laat het hoger management dat destijds dit plannetje heeft bekokstoofd maar hun verantwoordelijkheid nemen!
Ik hou mijn hart vast voor de mensen van het Kadaster want hun wacht hetzelfde.
Vandaag is deze actie vol in het nieuws. Hoe onhandig kun je het aanpakken als Cap? De negatieve publiciteit moet inmiddels al veel meer hebben gekost als de opbrengst van die paar medewerkers die akkoord gaan met dit onzinnige voorstel.
Maar ik kan me echt niet voorstellen dat er iemand mee akkoord gaat. Immers, als je niet akkoord gaat krijg je een opleiding, iets wat ze de afgelopen jaren is ontzegd.
Als Capgemini een overname doet, dan weet men toch welke salariskosten er zijn in het overgenomen deel, men heeft dit geaccepteerd. Als men had gevonden dat deze kosten te groot waren, dan had men de overname niet door moeten laten gaan, of had men dit ‘probleem’ gelijk tijdens de overname moeten oplossen, als onderdeel van de overname.
Je vraag je af wie er teveel blijkt te verdienen, de gewone medewerkers, of het management. Die laatste zijn verantwoordelijk voor de overname, en blijkbaar is daar iets fout gegaan.
@Peter
Als het je in zo’n situatie terecht komt word je daar ook niet ‘vrolijker’ van, dat begrijp ik. Maar als je 55+ bent moet je toch ook wijzer zijn (geweest). Nou dan, niet tevreden, geen kansen, slecht management, enz …wegwezen daar. Zo ben ik ook terecht gekomen waar ik nu werk.
Als werknemer ben je (in mijn ogen) net zo verantwoordelijk.
@Jurgen
Jij zat zeker nog niet aan je reactie tax voor deze week.
Dat is erg kort door de bocht. Die mensen hebben niet gekozen om geoutsourced re worden. Nu ben ik het met je eens dat wanneer je er niet geluukig bent je maar moet vertrekken. Het wordt alleen een stuk onaangenamer als je 50+ bent met studerende kinderen etc. Het wrange is dat de bestuurders van de oude werkgevers hun schaapjes op het droge hebben staan samen met een hele zak geld want zij hebben vet “gebonust” om de outsource deal die ze er doorheen hebben gedrukt. En moet nu die werknemer die daar de dupe van is omdat hij min of meer “ongewenst” is daar volledig voor opdraaien?
Wat mij betreft mogen ze de dienstjaren na rato gebruiken om ook uitkeringen in de toekomst te bekostigen.
Dus wannneer je ergens 25 jaar gewerkt hebt en je wordt geoutsourced dan blijft oude werkgever voor ca 65% verantwoordelijk voor de “afkoop” van alle ellende die hierdoor ontstaat.
@CapGemeniWieWildaarnogWerken
Iets meer respect, is dat ook (nog) mogelijk?
Ben nu druk met HNW – in de taxi.
@Rob Dijkshoorn,
Waarom ga jij er van uit dat een oudere medewerker per definitie minder skilfull is, waar gaat dat in hemelsnaam over.
Wees eens rieel en noem het beestje bij de naam.
Oudere medewerkers kennen het zelfde als hun jongere colega (en kenlijk zit daar weinig bijzonders bij), ze zijn duurder en die combinatie maakt het ‘TE DUUR’
– Niemand die zich ooit eens afvraagt hoe dit allemaal zo gekomen is.
– Of dat leger van managers wellicht niet wat overdaad is.
– Of het bedrijf wellicht niet gewoon eens concreet aangeeft welke kwaliteiten de ‘oudere’ mederwerkers moeten beheersen willen zij weer in de gratie vallen.
(Dat zal nooit gebeuren, dit legt immers de verantwoordelijkheid voor een belangrijk deel terug bij het management)
– Of het een rieel idee is dat een willekeurig bedrijf jaarlijks meer winst maakt om zo de aandeelhouder tevreden te stellen.
Het feit is gewoon zo dat de markt er achter is gekomen dat automatisering tegenwoordig gewoon inhoud dat er een aantal standaard oplossingen worden gekozen, een klus die nagenoeg door elke PC hobbieist uitgevoerd kan worden.
(Ik heb mij vaker verbaast wat voor knullige oplossingen vaak worden ingezet bij key-overheids organisaties)
Hoe dan ook de markt wil kenlijk niet meer betalen voor de lease auto van de secretaresse van assistent van de juridisch specialist van de ICT organisatie.
Gewoon een eerlijk (soms riant) salaris voor degene die daadwerkelijk de klus uitvoert en eventueel wat extra’s voor hij/zij die wat meer weet te presteren.
Een gat waar nu inderdaad diverse ZZPers in springen.
Helaas blijk je als goede techneut nog niet perse een goede ondernemer te zijn.
@Jurgen,
Wat nu respect? Ik vind het tenminste geen vanzelfsprekendheid dat wanneer je zelf ten onrechte in een positie bent gemanouvreerd om voor een “Nintendo-Firma” meteen gaat opstappen. Of anders gezegd al je verworven rechten zomaar afgeeft. Al je zekerheden | dienstjaren vergooi je op eigen initiatief. Dan moet je of zelf zeer unieke skills hebben of zelf prive weinig verantwoordelijkheden hebben want dat is met verantwoordelijkheden redelijk roekeloos. Beetje zuur als je dan bedenkt dat de snelle A6 manager al om 15:30 naar huis gaat met in zijn achterbak de bonus van de volgende outsourcedeal. Ik denk dat de meeste mensen verlangen naar een collectieve socialere basis ipv het kortzichtige management en het individuele gegraai.
Doet de Junior | Young professional tak van Sogeti hier ook aan mee? Nee hier hebben we het niet over “oudere” werknemers maar juist over de jongere. Uit betrouwbare bronnen vernomen dat een beginnende young-professional slechts een magere 1000 euro overhoudt. Klaarblijkelijk is de gauss formule geintroduceerd in het salarissysteem van de CapGemeni. Flink gekort worden wanneer je begint en flink gekort worden wanneer je stopt te werken.
Hoe zat dat ook alweer met die mooie nieuwe bedrijfspanden en de verloedering van het oude. Gewoon vertrekken uit je oude lelijke pand en dreigen dat je de gemeente verlaat geeft allerlei privileges want anders ontstaat er maatschappelijke onrust.
Heeft dit bedrijf wel een maatschappelijk besef ?
Nee sorry dit beleid is echt 180 graden gedraaid. Van meest populaire werkgever zo’n jaar of 5 terug zijn ze hard op weg het nog slechter uit de bus te komen dan Getronics.
Hoera, het is maar 20% minder salaris volgens de nieuwe persberichten vanuit Cap. Van de regen in de drup om op deze wijze te communiceren… Geen duurzame reactie maar meer een paniekreactie zoals ik het zie. En overigens erg negatief voor het imago van de ict-branche.