Medewerkers van ict-dienstverlener Capgemini tonen begrip voor de problemen waarmee hun werkgever kampt. Ingrijpen is noodzakelijk, dat zien ook zij in. Maar de keuze voor een salarisoffer door relatief dure werknemers wijzen zij af. ‘Dit probleem is niet van gisteren, dit had veel eerder en anders moeten worden aangepakt.’
De vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten organiseren op 20 februari 2012 een bijeenkomst voor medewerkers aan wie Capgemini een loonoffer vraagt. Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden.
Zo nam Capgemini in 2008 de divisie Business Application Services (BAS) van Getronics over van de nieuwe eigenaar KPN. ‘BAS heeft z’n wortels in PinkRoccade, Roccade en het vroegere Rijks Computer Centrum. Er lopen bij Capgemini mensen rond die daar over kunnen vertellen. Dat zijn dus niet de jongsten’, zegt een betrokkene.
Voor die oudere werknemers had veel eerder een loopbaantraject moeten worden gestart, vindt een van de betrokkenen. ‘Als ik tien jaar lang niets aan mijn tuin doe, dan zit er op een zeker moment niets anders op dan er met de bulldozer overheen te gaan. Dat is waar Capgemini nu voor heeft gekozen. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Het doel onderschrijf ik, maar de aanpak niet. Dit is niet menselijk.’
Kadaster
De oudere medewerkers die nu wordt gevraagd een loonoffer te brengen hebben er een hard hoofd in dat de gekozen aanpak bij Capgemini eenmalig is. ‘We zijn nu bezig het ict-cluster van het Kadaster in een outsourcingsovereenkomst over te nemen. Er komen honderd voornamelijk oudere werknemers met het werk mee. Over drie jaar wordt het hakmes weer uit de kast gehaald, dat kun je nu al voorspellen.’
Een medewerker die aan de bedrijfstop vroeg welke voorzorgsmaatregelen voor de honderd ict’ers van het Kadaster zijn getroffen, kreeg als antwoord dat ‘daarvoor een potje is gereserveerd’. ‘Er is dus alleen geld apart gezet, er worden geen structurele oplossingen gekozen zoals actieve loopbaanbegeleiding. Dat vind ik verwerpelijk’.
Geen maximum
Dat het gevraagde loonoffer groter zou zijn dan 10 procent van het jaarsalaris, is voor de betrokkenen altijd duidelijk geweest. ‘Zonder Jeroen Versteeg in bescherming te willen nemen: hij heeft altijd wel duidelijk gezegd dat 10 procent geen maximum was.’ Dat er nu aan een enkeling een loonoffer van 30 procent wordt gevraagd, wordt intern wel begrepen.
Het loonoffer van 10% was gewoon een proefballonnetje. Nu men ziet dat de tegenstand hiertegen gering is, kan men uiteraard verder gaan.
Het is nu onderhand duidelijk dat veel outsourcingsprogramma’s alleen bedoeld waren door bedrijven om van dure werknemers af te komen. Banken verzekeringsbedrijven en overheid durfden ontslagrondes niet aan. Uitzendbureaus ( als CAP, CMG, logica en dergelijke ) durven dit best aan.
Ik ben het niet eens met de huidige werkwijze van Cap, echter ik wil het verhaal t.a.v. het Kadaster wel enigzins nuanceren.
De oudere werknemers van het Kadaster zijn over het algemeen ook overbetaalde IT-ers. Het salaris is vaak niet marktconform wanneer je kijkt naar de inhoudelijke en technische kennis die er tegenover staat. Wanneer je jarenlang geniet van een riant salaris (met alle mooie arbeidsvoorwaarden) en weinig doet om je waardewaarde op peil te houden, kun je ervan uit gaan dat op een gegeven moment de man met de hamer voor de deur staat.
@piet, jij hebt bij het kadaster gewerkt en weet wat zij allemaal verdienen?
OK, duidelijk.
Maar hoe lossen ‘we – ze’ het op?
Als ’the money is not coming in’, wat dan?
Ben benieuwd naar reacties/oplossingen van betrokkenen.
Alleen de directie de schuld geven…?
Lijkt me niet.
Toen the outsorcedeal deal werd gesloten waren de incompetente (HR) managers idd niet op de hoogte van de vanzelfsprekendheid van periodieken, Bij de overheid krijg je periodieken ipv prestatie gerichte beloningen. Dan is het voor mij als niet HR-er niet eens zo moeilijk te stellen dat dit vroeg of laat een keer een probleem gaat worden met die mensen zelf of met de bestaande garde die er al decenia bijna niets bij hebben gekregen.
Beetje eigen schuld dikke bult! En een beetje jankerig en goedkoop om dit probleem bij die mensen neer te leggen.
@Jurgen
Om te beginnen zouden de waarden van goed werkgeverschap er weer eens bij gepakt kunnen worden. Wellicht dat klanten en werknemers dan weer ‘on sunshine walken’ (zie laatste bedrijfsvideo van Cap)
Zoals vele suggesties die al genoemd zijn hier: opleiden en de strategie voor de lange termijn i.p.v. de korte termijn uitstippelen. Aan de beschikbare hoeveelheid werk in de markt ligt het in ieder geval niet…
Ik heb het gevoel dat deze discussie op deze site al een aantal keer gevoerd is, maar op het gevaar af een volkomen redundant statement te maken zou ik de volgende vraag willen stellen:
Is het realistisch om te verwachten dat je als oudere, underskilled werknemer bij een marktpartij het zelfde salaris blijft verdienen als bij de overheid?
Misschien denk ik te proactief, maar als ik bij een overheidsorganisatie zou werken en overgenomen zou worden door een uurtje-factuurtje shop, met 3 jaar behoud van arbeidsvoorwaarden, dan zou ik die drie jaar gebruiken om elke mogelijke training of opleiding te gaan doen, of het nu door de baas betaald wordt of niet! Want zodra dat behoud van arbeidsvoorwaarden af loopt, heb ik een probleem. Dan ben ik namelijk te duur voor wat ik bied. En dan loop ik de kans er uit gegooid te worden. Dat heeft niets te maken goed werkgeverschap, de botte bijl of wat dan ook, puur met eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van mijn eigen carrière.
Wordt zo’n offer echt alleen aan ouderen gevraagd ? Fijne boodschap krijg je dan van je bedrijf. 30% ? Het gaat om personeel dat in het verleden via outsourcingsovereenkomsten bij Capgemini in dienst is getreden..
Hoeveel leveren de personen in die de outsourcingovereenkomsten bedachten of tekenden?
Voor dit soort zaken is het prettig om ZZP-er te zijn. Altijd werken tegen markttarief en zelf je keuzes maken.
Dat Cap de Outsourcing bedrijven een zeer slechte naam gaat bezorgen snapt nu iedereen, wat als je als bedrijf met een outsourcer in zee gaat en je personeel gaat over, als je een beetje begaan bent met je personeel wil je er niet aan denken dat je later hebt “meegewerkt” aan dit soort Cowboygedrag.
Cap heeft dit blijkbaar nooit aan zien komen??,….Ze hebben nu al een Imagoschade opgelopen die ze nooit meer te boven gaan komen, zegt mij toch alles over de “baasjes” die er rondlopen.
Er blijken dus meer incompetente prutsers te zijn dan alleen Bankiers.
Economisch en arbeidsmarkt herstel in Nederland gaat nog heeeeeel lang duren, er wordt nu alleen nog maar afgebroken.
Snappen ze nog steeds niet dat een bedrijf zijn bestaansrecht ontleent bij de gratie van haar personeel, hebben die bestuurders en managers niet geleerd dat ZIJ het geld niet verdienen maar juist de overhead zijn, of te wel DE “opvreters”.
Als je personeel hebt wat niet (meer) presteert zijn er andere manieren om er van af te komen.
Goh ben ik steeds weer blij dat ik Free-Lancer ben wat een bagger werkgevers heb je er tussen zitten zeg.
@Rik en Rob,
Nou, nou, dat kan ook wel anders…
Als je niet van spelletje houdt ga dan niet bij Nintendo werken.
Cap G., niet tevreden, wegwezen… of accepteren.
Ja klopt, kort door de bocht – maar dat is Griekenland ook.
Tijdens het typen krijg ik overigens wel kippenvel – schijnt dat tegen de wind in te typen niet goed is.