Ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht vraagt zijn oudere werknemers een salarisoffer tot 30 procent. Dat blijkt uit de eerste zogenoemde kalibratiegesprekken die de onderneming met medewerkers voert. De vakbonden FNV, CNV en De Unie houden woensdag 20 februari 2013 een bijeenkomst in het FNV-kantoor in Utrecht voor betrokken medewerkers.
Uit een inventarisatie van de eerste gesprekken die door medewerkers bij Capgemini zijn gevoerd, maken de bonden op dat het vooral oudere werknemers betreft die wordt gevraagd om salaris in te leveren. Het gaat daarbij om medewerkers die via outsourcingsdeals bij Capgemini in dienst zijn gekomen. Directe aanleiding voor het loonoffer is dat hun beloning volgens de ict-dienstverlener niet meer in verhouding staat tot de tarieven die Capgemini voor deze medewerkers in de markt kan vragen.
De vakbonden zijn verrast door de hoogte van het loonoffer van tot wel 30 procent dat wordt gevraagd. Toen Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in januari 2013 de publiciteit zocht met zijn plannen sprak hij van een loonoffer van zo’n 10 procent.
‘We hebben er nog geen zicht op om hoeveel mensen het precies gaat’, zegt bestuurder Afshin Towhidi van CNV Dienstenbond. ‘De eerste gesprekken zijn nu gevoerd met medewerkers van het bedrijfsonderdeel Application Services, het gaat voor een groot deel om mensen die via de overname van het onderdeel BAS van KPN bij Capgemini zijn binnengekomen. Die 10 procent waar Versteeg het over had zijn de positieve uitzonderingen. In de meerderheid van de dossiers die ik heb gezien gaat het om loonoffers tussen 20 en 30 procent.’
Veelverdieners
Als medewerkers niet met het loonoffer instemmen, blijft dat niet zonder gevolgen, vertelt Towhidi. ‘Welke gevolgen dat precies zijn, daar heb ik nog geen duidelijk beeld van. Maar het wordt iedereen duidelijk gemaakt dat het niet vrijheid, blijheid is.’
Het gaat volgens de vakbondsbestuurder niet om veelverdieners, maar om mensen die gemiddeld anderhalf maal modaal verdienen. Onder hen zijn enkele uitschieters naar tweemaal modaal, maar ook naar modaal. De betrokken medewerkers hebben de afgelopen vier jaar geen loonsverhoging gekregen. ‘Als je de inflatie meerekent, gaat het dus om een loonoffer van 40 procent. Dat is absurd.‘
Outsourcing deal van Capgemini werkt zo:
1. Na overname krijg je te horen dat je niets waard bent en dat je via de achterdeur bent binnengekomen; mensen die via de voordeur komen hebben een lastig selectie traject achter de rug.
2. Vervolgens krijg je te horen dat je je werk naar India moet overdragen.
3. Dan kom je op de bank of krijg je rot klussen (desnoods 100km verderop).
4. Opleidingen mag je niet doen.
5. Tenslotte krijg je te horen dat je teveel verdient.
Niet akkoord gaan!
Ik heb gelukkig iets nieuws gevonden en wil niets meer met Capgemini of zusterbedrijven te maken hebben.
Wat rest is een nare ervaring die je als mens kapot maakt en een bonus voor de manager die jou eruit heeft gekregen!
Slecht bedrijf, slecht voor medewerkers en geen respect voor klant en vakgebied!
@Hendrik, wat betreft jouw 2e punt,deze klopt helemaal.
Zie ook dit feestelijk nieuwsbericht waarin trots wordt gemeld dat er snel 28.000 banen bijkomen bij Capgemini India:
http://economictimes.indiatimes.com/opinion/interviews/capgemini-to-hire-28000-in-india-by-2015-says-ceo-aruna-jayanthi/articleshow/18527582.cms
Jammer alleen dat er zo omheen wordt gedraaid. Maar niet getreurd, ook India wordt snel duurder en de service is meestal belabberd.
Gefeliciteerd met je besluit te kiezen voor een fijnere werkgever 🙂
Mooie quote uit Margin Call:
People wanna live like this in their cars and big fuckin’ houses they can’t even pay for, then you’re necessary. The only reason that they all get to continue living like kings is cause we got our fingers on the scales in their favor. I take my hand off and then the whole world gets really f*ckin’ fair really f*ckin’ quickly and nobody actually wants that. They say they do but they don’t. They want what we have to give them but they also wanna, you know, play innocent and pretend they have no idea where it came from. Well, thats more hypocrisy than I’m willing to swallow, so f*ck em.
Veel suc6 nog.
@Hendrik
Dat is ook exact mijn verhaal dat je daar beschrijft. Ik heb gelukkig een nieuwe werkgever kunnen vinden, mede omdat ik als “oude rot” wel ben bij gebleven in het vakgebied.
Het enige wat CAP heeft gedaan is goede outsourcingdeals en goede klantcontacten die bij PinkRoccade waren opgebouwd om zeep geholpen.
Daarnaast vandaag het bericht dat de Capgemini-pensioenen met 6,4 procesnt omlaag gaan in 2013. De verlaging voor 2014 is nog niet bekend…
de slogan die capgemini sinds enige tijd heeft (people matter) hadden ze eigenlijk bij de introductie al niet mogen nemen was en is mijn gedachte.
Ik heb net eens via google translate gekeken wat voor vertalingen je hiervoor krijgt….
EN — NL : people matter — mensen uit…. (probeer het maar) lijkt er dus op dat we eigenlijk al enige jaren geleden gewaarschuwd werden door capgemini zelve!!!
Ik heb destijds overigens ook in de wandelgangen gehoord dat Cap een personeelsreductie als doel had van zo’n 30 tot 40 procent….nou ze zitten aardig op schema. het overig personeel moet voor 85 a 90 procent bestaan uit goedkope young professionals, en de overige 10 procent uit zwaar seniore consultants….hoe ze dat laatste gaan redden ???geen idee. en waar die geldverslindende nietsnutten van (midden) management lagen hierin te rijmen zijn heb ik ook totaal geen idee van.
Het gaat niet om wat iemand verdiend.
Het gaat erover dat de werkgever het niet meer kan betalen.
Cap G, gooi al die arrogante apen er maar uit en begin opnieuw.
Sterker nog, elke week dat ze in protest gaan weer 5% korten.
Ze mogen blij zijn dat ze werken.
Als je geen begrip op kunt brengen voor de huidige problemen ben je het ook niet waard om überhaupt te mogen werken.
Life suck’s, is it not…?
@Jurgen,
Mag ik concluderen dat jij het gedrag van het Capgemini management goedkeurd. Dat men mensen mag intimideren, dat het normaal is om mensen weg te pesten, dat mensen stil moeten blijven staan omdat er geen ruimte is voor ontwikkeling, dat managers medewerkers dom houden door rot klussen uit te delen?
En als men dan geen loon inlevert dan de deur uit trappen? Ik hoop dat ik jouw tekst verkeerd begrijp en interpreteer. Want de feiten:
De werkgever kan het overigens makkelijk betalen maar moet de marge verhogen ( 30%).
De werkgever heeft bij de overname van BAS bijvoorbeeld klanten de deur uit gewerkt. De klant moest niet zeuren, de klant mocht blij zijn dat het geweldige Capgemini hem als klant wilde hebben. Alleen de grote klanten en opdrachten waren welkom de rest werd uitgeknepen en de deur uit gewerkt. En de medewerkers hebben gevochten om klanten te behouden.
Het aantal (middel)managers neemt alleen maar toe en niet af. Dit is schijnbaar nodig om de boel niet te laten ploffen en onderdrukt te houden.
Ik ben blij voor alle medewerkers van Capgemini dat eindelijk de vakbonden ten tonele komen en in actie komen (overigens erg laat). Hopelijk wordt het ze onmogelijk gemaakt om stiekem en intimiderend medewerkers het leven zuur te maken.
Sterkte!
jurgen, je hebt geen flauw idee wat er aan de hand is. Beetje stoer doen achter de pc kunnen we allemaal wel. De vergadering voor morgenavond is verzet naar een andere locatie ivm de verwachte toestroom. Ik hoop dat we op een duidelijke marsroute gaan inzetten! Tot morgen!
@Erik Pierik : fijn dat je het naar je zin hebt bij Centric. Maar Centric heeft sinds jaar en dag bepaald een slechte naam. Zowel in de markt, zie alle debacles en rechtszaken. Alsook naar eigen personeel, zie alle debacles en rechtszaken.