Ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht vraagt zijn oudere werknemers een salarisoffer tot 30 procent. Dat blijkt uit de eerste zogenoemde kalibratiegesprekken die de onderneming met medewerkers voert. De vakbonden FNV, CNV en De Unie houden woensdag 20 februari 2013 een bijeenkomst in het FNV-kantoor in Utrecht voor betrokken medewerkers.
Uit een inventarisatie van de eerste gesprekken die door medewerkers bij Capgemini zijn gevoerd, maken de bonden op dat het vooral oudere werknemers betreft die wordt gevraagd om salaris in te leveren. Het gaat daarbij om medewerkers die via outsourcingsdeals bij Capgemini in dienst zijn gekomen. Directe aanleiding voor het loonoffer is dat hun beloning volgens de ict-dienstverlener niet meer in verhouding staat tot de tarieven die Capgemini voor deze medewerkers in de markt kan vragen.
De vakbonden zijn verrast door de hoogte van het loonoffer van tot wel 30 procent dat wordt gevraagd. Toen Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in januari 2013 de publiciteit zocht met zijn plannen sprak hij van een loonoffer van zo’n 10 procent.
‘We hebben er nog geen zicht op om hoeveel mensen het precies gaat’, zegt bestuurder Afshin Towhidi van CNV Dienstenbond. ‘De eerste gesprekken zijn nu gevoerd met medewerkers van het bedrijfsonderdeel Application Services, het gaat voor een groot deel om mensen die via de overname van het onderdeel BAS van KPN bij Capgemini zijn binnengekomen. Die 10 procent waar Versteeg het over had zijn de positieve uitzonderingen. In de meerderheid van de dossiers die ik heb gezien gaat het om loonoffers tussen 20 en 30 procent.’
Veelverdieners
Als medewerkers niet met het loonoffer instemmen, blijft dat niet zonder gevolgen, vertelt Towhidi. ‘Welke gevolgen dat precies zijn, daar heb ik nog geen duidelijk beeld van. Maar het wordt iedereen duidelijk gemaakt dat het niet vrijheid, blijheid is.’
Het gaat volgens de vakbondsbestuurder niet om veelverdieners, maar om mensen die gemiddeld anderhalf maal modaal verdienen. Onder hen zijn enkele uitschieters naar tweemaal modaal, maar ook naar modaal. De betrokken medewerkers hebben de afgelopen vier jaar geen loonsverhoging gekregen. ‘Als je de inflatie meerekent, gaat het dus om een loonoffer van 40 procent. Dat is absurd.‘
@Jurgen Prins:
Ik mag toch hopen dat jij niet dezelfde Jurgen Prins bent die op LinkedIn staat als software developer. In dat geval zou ik me schamen voor zo’n reactie.
Een groot deel van die ‘arrogante apen’ waar jij het over hebt zijn juist software developers binnen Capgemini.
Aan hen wordt nu een loonoffer gevraagd omdat Capgemini geen toekomstperspectief meer voor hen ziet en al het development in India wilt beleggen. Een Indiër is immers vele malen goedkoper.
Een beetje solidariteit had ik dan wel verwacht. Zeker omdat Capgemini d.m.v. outsourcing indirect ook jouw markt aan het kapot maken is.
Binnenkort staat ook jouw baan op de tocht vanwege een pure-India-player die het vele malen goedkoper kan doen. Hoe reageer je dan?
Outsourcing van systeemontwikkeling-onderdelen naar India is inmiddels alweer op zijn retour. De voordelen – ook financieel – vallen uiteindelijk tegen en alternatieven bieden zich aan.
Ook voor andere uitbesteding van dienstverlening is een tegenstroom gaande, ook bínnen Nederland. Insourcing/re-transitie is nu trend. Iets waar ook Cap aan mee doet.
Vraag is of Cap-Sales nu eindelijk eens mede-verantwoordelijk wordt voor het aantal bankzitters. En het management de medewerkers eens ziet als kapitaal i.p.v. resource/kostenpost.
Misplaatste arrogantie wordt uiteindelijk tóch afgerekend in klantenbinding en in downsizing van het bedrijf. Een opdrachtgever zal momenteel wel twee keer nadenken alvorens Cap in te schakelen.
FNV heeft wellicht wat laat de loopgraven betrokken. Want betrokkenheid van FNV bij de standaard Cap-afvloeiingsregelingen is toch niet van de laatste jaren.
Net acht uur journaal gezien: trieste en ook onthutsende beelden. Dit verwacht je niet bij automatiseringsbedrijven. Bewondering voor de capper die onverbloemd zijn mening gaf.sterkte!
Op NU.nl lees ik dat het om medewerkers gaat die met een verouderde programmeertaal werken. En inderdaad dat zijn de mensen die voor UWV de uitkeringssystemen in de lucht houden. Zonder hun inzet kunnen de uitkeringsgerechtigden hun uitkering wel schudden.
Ik heb vorig jaar denk ik mazel gehad dat ik een aanbod heb gekregen om te vertrekken. (En dit was niet vrijblijvend) (Een aanbod kreeg op een van 2 gronden: 1.als je in de week van 7 augustus + 7 weken ervoor, 50 % of meer beschikbaar was (ik had een beschikbaarheid van precies 50%), 2. je functie werd opgeheven.
Capgemini is mij een onbetrouwbare werkgever gebleken. De voorgaande jaren ben ik constant ingezet geweest. De afspraak was, dat ik een opleidingstraject zou krijgen, op het moment dat ik op de bank zou komen (met aan het einde het doen van examens). (al 3 jaar beloofd) Dat is van hoger hand (lees versteeg) tegen gehouden. In plaats daarvan komen ze met een vaag diamant project. Een zwaarte punt hierin is het verkopen van jezelf.
En dat met die hoge lonen valt best mee. (Ik verdiende 3590 bruto p.m.)
Ik vermoed dat ze mij een aanbod zouden hebben gedaan met een verlaging naar 3000 bruto, omdat ik weet dat ze dit aanbod hebben gedaan aan een zeer ervaren kennis van mij, die bij ING werkt.
Veel sterkte aan alle medewerkers die nu onderworpen worden aan gedwongen demotie.
@Tjata: Centric heeft inderdaad een slechte naam. (Wie herinnert het gefrusteerde IT-beheerder Kung-Fu verhaal nog?) Maar Capgemini heeft een nog slechtere naam in mijn outsider perceptie.
Een nichtje van mij was afgestudeerd in Textiel en werd in een paar weken omgeschoold om in de IT te werken. Club neemt IT dus niet zo serieus en is eigenlijk dus zelf ook niet serieus te nemen.
Overigens is je punt over de sales van Capgemini wel een goede. Als je alleen maar domme verkopers heb die domme goedkope jonkies kunnen verkopen, moet je geen clubs overnemen die vol zitten met dure ervaren seniors. Als de werkvloer mensen echt hebben lopen slapen, dan is dat natuurlijk ook een beetje hunzelf toe te rekenen. Als er nooit budget is voor opleiding, moet je zeker verder kijken!
@Baphomet: Die film gaat over mensen met het hypotheek probleem in Amerika rond 2008 toen de bubbel barstte. In Amerika werden er huizen verkocht aan mensen die het niet konden veroorloven. Het past niet in deze context.
@Jurgen: “Life suck’s, is it not…?” – Grammaticaal gezien is dit geen Engels noch Amerikaans.
Goede sales is goud waard en ja dat bewijst zich ook hier. Vele jaren zijn er “sales” ingestroomd die zo van de hotelschool afkwamen. Prima voor het relatiebeheer want daar zijn ze toch voor opgeleid. Voor 2008 hoefde je natuurlijk ook niet veel meer te kunnen dan bij de fax wachten tot er een order uitkwam. Nu er echt verkocht moet worden is sales nodig die gedreven zijn en verstand hebben van het sales en IT vak. Het bank probleem gaat door deze mensen echt niet opgelost worden. Versteeg heeft binnen de Cap groep hier al meer dan 10 jaar aan meegewerkt dus ik verwacht niet dat hij hier wat aan gaat veranderen ( als hij dat al kan met zijn kwaliteiten en dat betwijfel ik).
Als ik dan bij de (Amerikaanse)vendors kijk hoe die sales aanpakken dan gaat dat heel anders. Keiharde sales met net zulke harde targets die ondersteund worden door kundige marketeers die voldoende leads binnen halen met als gevolg voldoende business. Het kan dus wel Jeroen!