Het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek VHTO zoekt bedrijven, science centers en (hoger) onderwijs-instellingen om deel te nemen aan Girlsday. Dit jaarlijkse initiatief is bedoeld om meisjes kennis te laten maken met bèta, techniek en ict en vindt plaats op 25 april 2013. Deelnemers kunnen zich aanmelden tot 31 maart 2013.
Tijdens Girlsday worden er allerlei zaken behandeld die gelinkt kunnen worden aan techniek. Te denken valt dan aan robots programmeren, zonnecellen testen, haaien ontleden, klokken lassen, dna zichtbaar maken, apps ontwerpen, vliegtuigjes in elkaar zetten en camera’s bedienen. Bij uiteenlopende technische bedrijven, science centers en (hoger) onderwijs-instellingen door heel Nederland vinden er activiteiten plaats. Meisjes van tien tot vijftien jaar kunnen zo een kijkje nemen in de wereld van bètawetenschap en technologie en ontmoeten (vrouwelijke) professionals die in deze sectoren werken.
Meisjes in Nederland hebben vaak geen goed beeld van bèta/technische opleidingen en beroepen. Vaak kennen zij geen rolmodellen die werken in deze sectoren. Dat is jammer, zo meent VHTO, want zo sluiten zij een wereld uit die hen zo veel mogelijkheden biedt. De participatie van meisjes en vrouwen in deze sectoren blijft in Nederland nog ver achter bij andere landen. Terwijl de Nederlandse economie ook vrouwelijk bèta/technisch talent keihard nodig heeft. VHTO meent zelfs dat een groot deel van het tekort aan technici opgelost wordt als meisjes geïnteresseerd raken in bèta/techniek.
De aanpak is lovenswaardig maar ik heb zo mijn twijfels of deze wel effectief is. Zelf ben ik meer van mening dat je deze doelgroep makkelijker trekt door ze op te attenderen dat ondanks dat techniek een grote rol speelt je ook te maken hebt met sociale en communicatie aspecten en aangezien deze vaak als belangrijk voor in de branche worden geacht kan je hiermee juist een welkome aanvulling doen in de diversiteit binnen de branche zelf. De vrouwen die in de branch ben tegengekomen staan vaak wel hun mannetje omdat ze die drempel genomen hebben en zijn vaak ook sterker op het communicatie en sociale vlak. Als deze groep nou benaderen om aktief rolmodel te worden dan bereik je volgens mij veel meer dan marketing praatjes die bedacht (en bedoeld zijn voor) mannen.