Onder de veertienhonderd arbeidsplaatsen die ING extra wil schrappen zitten ook ict-functies. Hoeveel is nog niet bekend, maar het betreft vooral beheerders. Het bankverzekeringsconcern snijdt fors in zijn systemen: eind dit jaar moeten er van de huidige twaalfhonderd nog zeshonderd overblijven. Daarnaast investeert ING dit jaar honderd miljoen euro in ict, zowel in de backoffice als de frontoffice, zoals een mobiele betaalapp met QR-code.
ING kondigde bij de presentatie van de jaarcijfers begin van de week aan extra arbeidsplaatsen te schrappen: veertienhonderd, waarbij het gaat om duizend vaste fte’s en vierhonderd inhuurplaatsen. Daar zitten ict’ers tussen. ‘Doordat we met minder systemen werken hebben we ook minder ict’ers nodig om ze te beheren’, zegt een woordvoerder van de bank. Hoeveel automatiseerders hun baan verliezen, is nog niet bekend.
Het concern is al jarenlang bezig met een rationalisatieslag van het aantal systemen. In 2007 lag het aantal nog op achttienhonderd. Dat is teruggebracht naar twaalfhonderd, maar ING wil nog verder snijden en eind dit jaar uitkomen op zo’n zeshonderd systemen.
De zegsman benadrukt dat ING niet alleen snijdt in zijn ict, maar ook investeert. Dit jaar heeft het financiële concern honderd miljoen euro vrijgemaakt, onder andere door te bezuinigen op het applicatiebeheer, om te investeren in de vernieuwing van de backoffice en oplossingen voor mobiel bankieren. In 2011 kondigde de bank/verzekeraar ook al aan tweehonderd miljoen euro in de vernieuwing van ict te steken.
Mobiele betaalapp met QR-code
Klanten maken steeds meer gebruik van bankieren met mobiele apparatuur. De app van ING Bank heeft in Nederland al ruim een miljoen unieke gebruikers, beweert het concern. Ook in Spanje is mobiel bankieren populair. Vorig jaar oktober kwamen de it-specialisten van de bankbedrijven van ING in Spanje en Nederland bijeen om hun best practices uit te wisselen en zo een nieuwe app voor mobiel bankieren te ontwikkelen voor beide landen. De nieuwe functie maakt het mogelijk om met de bank-app betalingen te verrichten. Door de QR-code op een product te scannen, worden op het betaalscherm op de app de juiste betaalgegevens ingevuld. Wanneer de functie dit jaar beschikbaar komt is nog niet bekend.
Gemak in bankieren is een belangrijke prioriteit voor ING. In Polen introduceerde ING Bank Slaski de eerste contactloze geldautomaten. Door slechts de pas erdoor te halen en de pincode in te toetsen, kan men geld opnemen bij de nieuwe geldautomaten in Katowice en Warschau. Dit betekent snellere geldopname en het vermindert het risico dat klanten hun kaart in de geldautomaat achterlaten, aldus ING.
ICT kost eerst geld. En levert als je het verkeerd aanpakt niet altijd geld op. Ik ben zeer benieuwd waar de verwachte besparingen gaan zijn. En op welke termijn deze behaald gaan worden.
600 systemen migreren in 1 jaar, da’s dus 3 a 4 per werkdag. Succes!
Uitfaseren van systemen kost eenmalig geld en om eerlijk te zijn vind ik 600 systemen nog behoorlijk veel, dus in de toekomst kan er nog behoorlijk worden gesneden. Als je ervan uitgaat dat eerst de systemen die exotisch zijn, en dus veel geld kosten, worden uitgefaseerd, dan kan je synergie krijgen in de investering in het Uitfaseren en het Uitfaseren zelf. Geen verkeerd plan en de vraag is waarom nu pas?
In reactie op bovenstaande opmerkingen:
Wat er gebeurt lijkt mij op zich niet vreemd. Mijn inschatting is dat het een gevolg is van enerzijds minder inkomsten en anderzijds het ingrijpen van de regering waarbij ING gedwongen werd een aantal bedrijfsonderdelen te verkopen in ruil voor steun.
Die verkoop resulteerde in een ontvlechting van organisatie onderdelen en daarmee samenhangende applicaties en IT infrastructuren. Dit zou in 2013 allemaal afgerond moeten zijn. Maar is nu uitgesteld tot (minimaal) 2016.
De aanhoudende terugloop van inkomsten heeft geleid tot een verdere sanering van verschillende organisatie onderdelen.
Doordat die 2 nu samenkomen heeft ING 2-3 jaar langer de tijd om de zaak te ontvlechten. In die ontvlechting kan dan tegelijkertijd een sanering op applicatie en IT infra doorgevoerd worden. En daarmee ook een sanering van het aantal IT mensen.
Het aantal systemen lijkt me niet eens zo gek hoog als je kijkt naar de historie van het bedrijf, het aantal medewerkers en het aantal klanten.
Vanaf 2000 heeft men verschillende overnames gedaan in binnen en buitenland. Door de jaren heen zullen er vast de nodige systemen in elkaar zijn geschoven. In 2008 is gestart met de verkoop van verschillende onderdelen. Waardoor zaken weer uit elkaar getrokken moeten worden. Vanaf dat moment liep ook het personeelsbestand drastisch terug – tot 2012 met 40.000.
En even specifiek voor Nederland: op 1-aug-2012 waren er 27.000 medewerkers en een kleine 9 mio klanten (particulieren en bedrijven).
Als je dan in staat bent om die tent te runnen met “maar” 600 systemen, dan lijkt me dat niet verkeerd gezien alle historie, de verschillende labels en het grote aantal financiële producten. Nog maar even los van de resterende, internationale aspecten. Toch?
Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ING_Groep
http://www.ing.nl/nieuws/feiten_en_cijfers/index.aspx?first_visit=true
Prima. Na de splitsing kan het bedrijf verder moderniseren en reorganiseren. Met minder medewerkers en ICT-systemen kan ING de kosten nog verder terugschroeven. Dit is noodzakelijk. Het betekent wel dat enkele banen zullen verdwijnen. Het zij zo.