De Amerikaanse leverancier van netwerkapparatuur Cisco heeft een goed tweede kwartaal achter de rug. De omzet in het tweede kwart van het gebroken boekjaar 2012/2013 groeide 5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder tot 12,1 miljard dollar (negen miljard euro). De netto-winst kwam uit op 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro).
In een toelichting op de cijfers vertelt ceo John Chambers dat het bedrijf goede vorderingen maakt in zijn streven uit te groeien tot ‘de nummer een in ict’ ter wereld. ‘Met het ontstaan van nieuwe markten en de opkomst van het Internet of Everything, is duidelijk dat het intelligente netwerk in het centrum van deze toekomst staat.’ De kreet Internet of Everything is afkomstig uit de marketingcampagne van Cisco. Het bedrijf wil daarmee duidelijk maken dat het verbinden van mensen, processen, data en dingen het netwerk waardevoller maakt dan ooit.
In het tweede kwartaal maakte Cisco de overname bekend van het niet-beursgenoteerde softwarebedrijf Cloupia dat geconvergeerde datacenter infrastructuren automatiseert, waarmee bedrijven en service providers de implementatie en configuratie van fysieke en virtuele bronnen kunnen vereenvoudigen. Ook kocht het bedrijf het niet-beursgenoteerde Meraki, actief op het gebied van cloud networking. Het biedt ‘on premise’ netwerkoplossingen die vanuit de cloud kunnen worden beheerd.
De overname van Cariden Technologies is inmiddels afgerond. Dit bedrijf levert software voor telecombedrijven voor netwerkplanning, -ontwerp en het beheer van netwerkverkeer. In de verkoop ging Cisco’s netwerkapparatuur voor de consumentenmarkt: het merk Linksys wordt overgenomen door branchegenoot Belkin.
Netwerkontwerp
Cisco introduceerde oplossingen onder de Cisco Unified Access-paraplu die het netwerkontwerp vereenvoudigen door bekabelde en draadloze netwerken te convergeren. Ook kwam het bedrijf met een platform voor de analyse van Wi-Fi-locatiedata om bedrijven te helpen de klantbeleving te verbeteren en nieuwe verdienmogelijkheden te creëren die inspelen op de behoeften van het groeiende aantal ‘connected’ klanten.
Voor de zorgsector kwam Cisco met zogeheten Connected Health-oplossingen en HealthPresence 2.5, ontwikkeld om in te spelen op de toenemende behoefte in de gezondheidszorg aan software en diensten die een efficiënte, comfortabele zorg biedt en meer samenwerking binnen de zorgketen mogelijk maakt.