Iedereen kan brood bakken. Neem wat meel, water en gist. Meng het en laat het rijzen, doe het in een broodvorm en plaats deze precies lang genoeg in een oven en voilà, een brood (dit is geen officieel recept!). Nog makkelijker; koop een broodmachine en een pak met de mix van je smaak in de supermarkt en met weinig werk en een paar uurtjes geduld heb je een heerlijk broodje.
Toch zal het in het algemeen niet moeilijk zijn het eigen brood van dat van de bakker te onderscheiden. Een vergelijkbaar verschil is er tussen producten van de professionele meubelmaker en de hobbyist in zijn of haar schuurtje en de appels van de groenteman en die uit eigen tuin (de mijne worden in elk geval nooit zo groot en gaaf).
Wat maakt dat verschil? De professional heeft alle hulpmiddelen, faciliteiten en grondstoffen tot zijn beschikking, heeft een gerichte opleiding, heeft alle tijd en focus (die nodig is). De consument heeft een hobby-setje, wat ingrediënten uit de supermarkt, een appelboom vol met vogels en geen idee hoe die boom (en wanneer) te snoeien.
In de it was het niet anders. Was, want met de ‘consumerization of IT’ wordt it bedrijven voor iedereen mogelijk. De consumerization of IT is een mooie kreet, maar wat is het eigenlijk? Het heeft alles te maken met het verkleinen van de afstand tussen de it zoals die professioneel in bedrijven toegepast wordt, en de it die we thuis gebruiken.
Tot de jaren tachtig was de kloof nog veilig breed. It was een vak voor specialisten met kennis van zaken als Algol, Cobol, RPG, RDMS-en en OSI-stacks. It speelde zich af in afgesloten ruimten met mainframes, mini’s, wissel-packs, switches, kettingprinters en terminals. Elektronische informatie thuis was de tv, de radio, de platenspeler en het cassette deck. De grens was helder, een muur waar niemand overheen kon kijken laat staan doorheen kon gaan.
Met de komst van de thuiscomputer werden de eerste dunne lijntjes over gegooid. Met de komst van de Commodor 64 en de Atari, werden cassette bandjes naast muziekdrager opeens ook inzetbaar voor het bewaren van programma’s en data. Je kon thuis muziek op de computer gaan maken en de tv werd naast ontvanger van Nederland 1 en 2 ook opeens het scherm van de computer.
Dertig jaar later is het onderscheid tussen consumentengoederen en it volledig vervaagd. De telefoon is meer en meer een VoIP device, muziek luister je van Spotify of van de op je eigen nas opgeslagen muziekverzameling. tv-kijken doe je via Apple TV, Uitzending gemist op je tablet of on demand op je pc of laptop.
Technisch is de grens dus bijna niet meer te herkennen. In ons dagelijks leven is it een commodity geworden. De laptop en de tablet, de mobiele telefoon en de spelcomputer zijn even normaal als de eettafel en het bankstel. Heeft die ontwikkeling dan ook effect op de professionele it? Komt de spelcomputer ook het rekencentrum binnen?
Ja zeker! Langzaam maar zeker begint ’thuis’ zich een plaats in de domeinen van de it afdelingen te veroveren. Het begon met de pc, MS DOS en Windows. Opeens gebruikte je thuis eenzelfde computer als op het werk. Toen Microsoft besloot om het besturingssysteem voor servers in naam en vormgeving ook op dat zelfde Windows (NT) te baseren, werd de invloed nog groter. Via de zelfde gebruikersinterface kun je nu in het weekend thuis je fotobewerkingsprogramma opstarten en door de week op je werk je erp-programma.
De ontwikkelingen gaan steeds verder. Met de introductie van de iPad gaf Apple it-vrijheid aan grote groepen die voor die tijd keurig in de maat van de it liepen. Niet meer naar een vergadering met de printjes van documenten, maar deze eenvoudig op je werk in Dropbox gooien en tijdens de raads- of bestuursvergadering er weer op de tablet uithalen. Niet de bedoeling, niet veilig, maar wel precies wat men wil. ‘Bring your own device’ (byod) is geen aanbod aan de gebruiker, maar een niet te stuiten ontwikkeling.
Was een crm-pakket vroeger een complex systeem met fat clients op company pc’s, het huidige crm-pakket laat zich eenvoudig configureren en krijgt meer en meer de look & feel van social media oplossingen als Twitter en Facebook. De grens is steeds lastiger te vinden.
Anders dan in de fysieke wereld van brood, meubelen en appels is het verschil tussen een professioneel bit en een amateur bit niet te zien. De grenzen tussen de verschillende it-werelden worden steeds opener. De muur is allang geslecht en de kloof overbrugt. De grenscontrole is niet al te streng meer en meer en meer verkeer komt op gang. Nog even en ook hier is het verdrag van Schengen van toepassing. Complete vrijheid van verkeer van informatietechnologie thuis en op het werk!
Beste Guido,
Je verhaal is helder en duidelijk. De grens wordt inderdaad steeds dunner en BYOD zorgt bij veel organisaties voor hoofdpijn. Wat ik mis in je verhaal, of waar ik benieuwd naar ben, waar moeten we volgens jou naartoe?
In IT zie je vaak golfbewegingen, centralisatie – decentralisatie – centralisatie. Nu willen we alles in de cloud en zelf regelen. Blijft dat zo of leren op een bepaald moment dat je vertrouwelijke (bedrijfs)stukken en data niet naar Dropbox moet uploaden?
Leuk verhaal, maar wel wat (te) kort door de bocht.
Het lijkt alsof IT steeds meer is wat een gebruiker of consument zelf ook kan, net als brood bakken.
Het verschil is echter dat de consument in principe consumeert. Muziek, tekst, beeld moet van A (cloud) naar B (consument). Maar zakelijk heb je te maken met bedrijfsprocessen en ketens die per organisatie verschillend zijn. Data in documenten is nog wel redelijk simpel (A naar B principe), maar veel data uit databases heeft niet die eenvoudige structuur en betekenis. De tools om met die data om te gaan zijn dus ook veel complexer in samenhang met die bedrijfsprocessen.
Ondanks dat infrastructuur en devices een commodity aan het worden is, zal de complexiteit van het bedrijfsproces niet simpeler worden.
Dus als je de wereld plat wilt slaan in alles is een commodity dan blijkt de praktijk wat weerbarstiger 🙂
De grens openzetten is geen kunst , het is de uitdaging om de capaciteit en de geschiktheid te creëren om de gevolgen van deze wijziging aan te kunnen! Daarvoor moet je soms je infrastructuur (de wegen, bruggen etc) flink aanpassen.
Dat geldt ook voor ‘consumerization of IT’. Het lijkt erop dat door dit verschijnsel de grenzen tussen voorkant (gebruikers) en achterkant (it afdeling) vervaagd te zijn. Dit terwijl de enorme veranderingen aan de achterkant zijn en blijven de voorwaarde voor de realisatie aan de voorkant.
In de praktijk zien we helaas dat het volk aan de voorkant deze onderschatten. Misschien een aandachtspunt voor it-mensen om hiervoor eerst draagvlak te creëren!
Hallo Guido, ik had gezien de titel een heel ander topic verwacht (meer iets over het grenzen overschrijdende karakter van het internet)
Je verhaal is verder wel aardig maar je eindconclusie (als die er al is) wat vaag.
Ik stoor me mij vaker aan het idee dat men steld dat werknemers op kantoor de zelfde middelen wil als men thuis heeft…. wat voor onzin is dat toch ? hoeveel vaklieden hebben thuis een draaibank of een lasapparaat in de woonkamer staan ? hoeveel electronici beschikken over een eigen spectrumanalyser, of een RF-soldeerstation, hoeveel artsen hebben thuis een MRI scanner ?
Je mag toch wel van personeel verwachten dat er op kantoor met een profesionele instelling gewerkt wordt, en dat dit niet perse inhoud dat alles op kinderlijke wijze met plaatjes aangegeven moet worden…
Zelf ben ik automatiseerder (duhhh) werk veel vanuit thuis, en gebruik daar al dan niet gangbare middelen voor. maar ik hoef echt niet per se een iPad of aanverwacht stuk speelgoed te hebben om mijn werk te kunnen doen.
Je stelt een goede vraag (“Wat maakt dat verschil?”) maar het antwoord klopt niet.
Daar waar de meeste volwassenen nog wel een brood kunnen bakken of fruit kunnen kweken, is het aantal mensen in ons land dat IC’s kan ontwerpen of computers kan bouwen een stuk dunner gezaaid. En als je buiten de doelgroep van de computable kijkt, wordt het aantal mensen dat een App kan ontwerpen en implementeren ook zeer schaars. Zelfs al zou er een handleiding (vergelijkbaar met het recept voor brood bakken) voor zijn, dan nog zullen de meesten er niet uit gaan komen.
De verandering die zich afgelopen decennia heeft voltrokken gaat vooral over de toegankelijkheid van ICT.
Dat je een auto kunt besturen, wil nog niet zeggen dat je er één kunt bouwen, laat staan ontwerpen
Dat je een computer kunt bedienen, wil nog niet zeggen dat je er één kunt bouwen of software ervoor kunt ontwerpen
Dat je een brood kunt eten, wil nog niet zeggen dat je er één kunt bakken.
Echter, het bakken van een brood is al een stuk meer “commodity” dan het zelf bouwen van je computer of auto
Leuk artikel maar wil je werkelijk mijn mening weten?
You must be kidding!!!
De reden?
Kent u de wetmatigheden van IT? De meest basale principe van IT als materie? De uitgangspunten van IT?
Heel eenvoudig, als u mij die kunt uitleggen dan weet u meteen de basis waarom consumerization een zeer beperkte span zal krijgen. Natuurlijk, het opzetten van een kleine server, het neerzetten van een draadloze printer of een eenvoudig kabelroutertje, prachtig. Maar wanneer het op een klein beetje analyse aankomt als er een probleem op duikt, dan beginnen de problemen maar zeker ook de ‘consumer frustration’ pas goed.
De reden dat ik dit als rectie geef, en dan kijk ik even naar mijn eigen ‘bescheiden’ kring van ‘consumers..’ Die klagen steen en een omdat ogenschijnlijke eenvoudige problemen, lees hier MKB-ers, door een ambulante monteur klaarblijkelijk niet eens kunnen worden opgelost of, en die klacht hoor ik wat vaker, voor toch nog een flinke aanvullende afrekening.
Ik twijfel danig aan de kennis en kunde van de aankomende generatie in de IT die goed is in een aantal trucjes maar klaarblijkelijk de basis principes niet zo nodig vinden. Als die het al niet zo nodig vinden, zouden de consumers dat dan niet moeten bezitten om zo optimaal gebruik te moeten maken van die ‘consumerization’ van IT?
Door die hele grote verdeel en heers, de fragmentatie van kennis, de fragmentatie door steeds meer IT peripherals, de afwezigheid van werkelijke borging van kennis en ervaring, na twee decennia, voorspel ik alleen maar een toename van kosten en problemen.
Als je alleen al daar even bij stil zou willen blijven staan dan zou je toch geneigd zijn tegen jezelf als IT professional te zeggen, goh, dat is nu net niet waar we met de IT naartoe moeten.
Toch?
Zonder mening geen blog. Dan is het een opsomming van feiten. Dat die mening niet door iedereen gedeeld wordt is juist wat het leuk maakt. De discussie kan ons zelfs verder helpen in het vormen van opinies en inzichten.
Dank dus aan alle reactanten voor jullie input; eens of niet eens. Even kort een paar reacties op jullie vragen en statements:
@Rick: Waar moeten we naar toe of waar gaan we naar toe? In hoeverre is de ontwikkeling een gestuurde ontwikkeling of worden keuzes bepaald door het gedrag van de massa? De golfbeweging zie je zeker en die al zich ook in deze manifesteren. Er komt vast een Dropbax-enterprise die wel veilig is. Basis is echter (volgens mij) dat sturen moeilijk is en dat water altijd het laagste punt zal zoeken. Gebruiksgemak en ease of use zullen bepalende factoren zijn.
@Henri: Inderdaad, de complexiteit van het proces, en niet die van de IT, is weerbarstig. Je ziet echter ook dat door het proces slim op te delen in deelprocessen die weer door IT-componenten vertegnwoordigd worden, dat zaken steeds simpeler worden (voor de gebruiker). De app als representant van een processtap, die samenwerkt met andere apps die daar logisch op aansluiten is een richting, die object orientatie 15 jaar geleden al beloofde.
@Reza: De afstand tussen voor- en achterkant zal voorlopig alleen maar mgroter worden, denk ik. Kon ik 30 jaar geleden mijn auto zelf repareren met mijn huis, tuin en keuken gereedschap. Nu is dat werk voor experts met zeer gespecialiseerde tools. In de IT zal het gebruik steeds eenvoudiger worden. Dit geldt niet voor het werk van de IT-ers “onder de motorkap”.
@Pascal: Goed punt, maar je bent wel een IT-er van je eigen generatie. Werken tijdens de vakantie door mail (inclusief bijlages) te verwerken op je smartphone is al normaal. LinkedIn wordt een beter medium voor marketing dan e-mail. Mijn punt was (ook) dat in de IT het verschil tussen thuis en werk niet te zien is, waar dat in de “fysieke” wereld wel zichtbaar blijft.
@PaVaKe: inderdaad, zoals ik tegen Reza zei, zal er voorlopig zeker (en misschien wel meer) behoefte blijven aan experts voor het maken van chips, het bouwen van smartphones en het schrijven van apps (onder de motorkap). Mijn punt is dat het gebruik van die zaken zich steeds meer zal vermengen met het gebruik van elektronische media uit de prive sfeer.
@NumoQuest: Ook jouw punt betreft het verschil tussen het gebruik en de bouw van IT. Wij IT-ers zullen er steeds beter in slagen om IT op te leveren aan onze gebruikers, die even makkelijk (en wellicht ook samen) werkt als de IT thuis.
Eigenlijk is de term “IT customerization” an sich een farce. “Technology customerization” zou een betere term zijn. Het geeft aan de andere kant misschien aan hoe ver de term “IT” verloederd is.
Even een auto analogie waarin we in de IT zo dol op zijn. Auto’s zitten tegenwoordig vol met computers. Nu zullen ook auto’s in de toekomst een hoger “smart” gehalte krijgen, we zullen steeds makkelijker aan kunnen geven waar we heen moeten en welke luxe toeters en bellen aan en uit moeten staan. Dit zou dan “Car mechanic automation” moeten gaan heten.
Even inhakend op de wetmatigheden van de IT waar dhr. Civile het over heeft. Een doordachte kosten/baten analyse heeft mij er nog steeds niet toe gedwongen mee te doen aan de smartphone/pad/tab hypes.
Mis ik de boot doordat ik nog steeds niet een echte hippe gadget heb? Nee, helemaal niet! Als ik zie hoe gebruikersvriendelijk die apparaten zijn en wat voor simpele figuren er allemaal makkelijk mee over weg kunnen, meen ik niet veel te missen. Ik heb zelfs op Youtube filmpjes gezien waarin huisdieren de simplistische labiele spelletjes wisten te spelen. (Zoek maar eens naar Cat Fruit Ninja)
Ik vond het artikel wel sterk openen alleen de richting waar het verhaal uiteindelijk op ging weer niet. Het verschil tussen een professioneel bit en een amateur bit is niet te zien. Het verschil tussen een amateur brood molecuul en een professioneel brood molecuul is ook niet te zien.
Collega’s, ik begin een trend waar te nemen. Jullie zijn blij met de start van mijn verhaal, maar iets minder tevreden over de manier waarop het op houdt. Is toch een stimulans om zo door te gaan en te werken aan nog sterkere conclusies.
Eerder schreef ik al dat het voorspellen van toekomstige ontwikkelingen een hachelijke zaak is. Met betrekking tot de ontwikkeling rond dit onderwerp:
Hoe je deze ontwikkeling noemt zal mij worst zijn (als je me de uitdrukking vergeeft). Consumerization of IT, BYOx, kies een term die je past. Mijn stelling is dat de toepassing van IT (want daar doen wij IT-ers het voor) steeds meer vermengd zal worden met het gebruik van elektronica, informatie en techniek thuis. Dat er voor de IT-er werk aan de winkel blijft om dat allemaal mogelijk te maken, is voorlopig voor ons een geruststelling.