De combinatie van de CarCube-boordcomputers en het Transpas Enterprise TMS van Art Systems is voor Van Reenen Transport in Barneveld veel waard. Dat is de stellige opvatting van Aart Hooijer, directeur van de logistiek dienstverlener. De boordcomputers gekoppeld aan het TMS bieden het bedrijf veel meer inzicht in de transportactiviteiten dan het voorheen had.
‘Maar minstens zo belangrijk is de stabiliteit van de koppeling tussen beide systemen’, zegt directeur Hooijer. ‘Ik kan me niet herinneren dat deze niet werkte.’ Van Reenen Transport in Barneveld stapte kritisch en stapsgewijs over op het gebruik van de CarCube. De keuze voor de boordcomputers van Trimble was een bewuste. Aart Hooijer, directeur van het bedrijf hierover: ‘Trimble beschikte eenvoudigweg over de beste technologie.’
Rijke stuurdata
Na de selectie van de Trimble-boordcomputers ging Van Reenen op zoek naar een ander transport management systeem (tms). De combinatie van beide systemen, waarbij ook FleetWorks van Trimble op de achtergrond wordt ingezet, moest leiden tot belangrijke stuurdata. Hooijer: ‘We hadden nauwelijks gegevens, de CarCubes zorgden voor een openbaring in onze jaarlijkse dertigduizend ritten, driehonderdduizend stops en veertienmiljoen kilometer voor in totaal ruim tweehonderdduizend zendingen’, aldus Hooijer. De openbaring waar de directeur het over heeft gold ook voor de rust op de planningafdeling.
De keuze voor Transpas Enterprise van Art Systems als transport management systeem (tms) werd gemaakt op basis van leveranciersprofiel, functionaliteiten en toekomstige mogelijkheden. ‘We weten ons nu verzekerd van de mogelijkheid om ook in de toekomst veranderingen door te kunnen voeren”, aldus Hooijer. De directeur laat er geen twijfel over bestaan dat hij tevreden is met de stappen die Van Reenen heeft gezet. “De realiteit is, dat je als bedrijf ook na een investering niet stil kan blijven zitten.” De keuze voor het TMS van Art Systems is volgens de directeur vooral gebaseerd op de flexibiliteit die de leverancier biedt, die van pas komen bij vragen of toekomstige plannen.
Ook CarCube in auto’s Boekhout Distributie
Met zijn opmerking over het continu door ontwikkelen van een onderneming doelt Hooijer onder andere op veranderingen zoals er recent plaatsvonden bij Van Reenen. Het bedrijf nam Boekhout Distributie over. De overname betekende niet alleen de inbedding van de activiteiten en het materieel van Boekhout. Ook diende Van Reenen een keuze te maken tussen het Art Systems tms en het tms dat bij Boekhout operationeel was. Die keuze was redelijk snel gemaakt. ‘Art Systems in combinatie met de CarCube en FleetWorks van Trimble voor de backoffice werkt prettig. De koppeling is stabiel en we weten precies wat wel en niet mogelijk is’, aldus projectleider Jan van de Geer, die bij Van Reenen in dienst is gekomen voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
De groeistuip van Van Reenen is een nieuw hoofdstuk in de tot dan toe rustige gestage ontwikkeling van het bedrijf. De wortels van het bedrijf Van Reenen gaan bijna een eeuw terug. Het werd groot met ‘kartonnage’, zoals directeur Hooijer het omschrijft. Vanaf 1992 sloeg het roer om en werd de focus verschoven naar het verzorgen van groepagediensten. Hooijer ziet het verder uitbouwen van Van Reenen voor de toekomst als een van zijn belangrijkste taken. Door de overname van Boekhout Distributie beschikt Van Reenen vandaag de dag over ruim honderd trekkende eenheden. Die zijn inmiddels allemaal voorzien van de CarCube van Trimble. De data die de boordcomputers leveren, wordt ingezet voor het stroomlijnen van de planningactiviteiten.
Verstoringsinformatie
De keuze voor de CarCube zorgde voor veel meer inzicht in de eigen transportactiviteiten. ‘Zo beschikken we over verstoringsinformatie op zendingniveau. Ook zijn we in staat om analyses te maken waaruit blijkt welke adressen voor de meeste verstoringen zorgen. Dit stelt ons in staat om te handelen, om indien nodig gepaste veranderingen door te voeren.’ De inzet van de CarCube zorgde voor rust op de planning. De werkdruk en het telefoonverkeer met de planners daalden aanzienlijk.
Het gebruik van de boordcomputers levert planners het inzicht in waar een voertuig is en of deze op tijd zal arriveren. De data stelt planners in staat om de klanten van de onderneming beter te informeren. Ook voor de crossdockoperatie van Van Reenen is er meer info voorhanden. Waar de warehousemedewerkers voor de inbouw van de CarCubes geen zicht hadden op het moment van arriveren van een pallet, hebben ze vandaag de dag wel een indicatie. Hooijer: ‘Deze gegevens stellen hen in staat om zelfstandiger te werken. Onze warehousemedewerkers zijn niet langer genoodzaakt om de planners te bellen. Dit zijn voor mij de mooiste voorbeelden van hoe it een organisatie kan helpen.’
Zoeken naar verbeterpunten
De navigatiemogelijkheden van de CarCube geven chauffeurs meer rust, maar bieden ook operationeel efficiëntiemogelijkheden. Van de Geer: ‘Het is wel belangrijk om continu te blijven zoeken naar verbeterpunten. Elke verandering moet worden gemonitord. Hetzelfde geldt voor het vragenpad op de CarCube en voor het bewaken van de rijstijl.’ Op kantoor is er een actueel overzicht van welke chauffeurs de CarCube goed bedienen, welke ondersteuning nodig hebben bij het gebruik. en welke nog wel eens een foutje maken. ‘Heeft een chauffeur ondersteuning nodig, dan krijgt deze extra uitleg. Onze planners bewaken dit proces. Dit geeft de bevestiging naar chauffeurs.’
De CarCubes zijn door Van Reenen zelf ingebouwd. De stabiliteit van de boordcomputers wordt geroemd, net als de koppeling met het tms. Deze koppeling tussen de Trimble-oplossing en het transport management systeem is speciaal voor Van Reenen gebouwd. Van de Geer: ‘Credits voor Hans de Heer, Project Manager van Trimble. Hij heeft ons voortreffelijk ondersteund bij de begeleiding. Hij heeft de grenzen aangegeven van wat wel en niet mogelijk is. Het is een hele robuuste koppeling die dagelijks veel data verwerkt. En ik zou niet kunnen aangeven wanneer we de laatste storing hebben gehad.’