Bijna drie op de vijf werknemers (59 procent) willen hun ict-vaardigheden verbeteren. Gemiddeld zijn zij bereid daar zelfs een dagdeel (3,5 uur) per week aan te willen werken. Dat blijkt uit representatief onderzoek van KPN Consulting onder fulltime werkende Nederlanders.
Deze uitkomst bevestigt de veronderstelling dat werknemers nieuwe technologieën niet altijd optimaal inzetten voor hun werkzaamheden, zoals bleek uit eerder onderzoek van de Universiteit Twente. Door gebrek aan ict-vaardigheden en motivatie zijn medewerkers minder productief. Met een uitgebreide adaptatieaanpak kan deze weerstand worden weggenomen en zo de arbeidsproductiviteit worden verhoogd.
De ondervraagde professionals geven aan dat de tevredenheid over hun ict-vaardigheden op verschillende manieren kan worden verhoogd. Meest populair hierbij is uitleg van de technologie door een directe collega (37,8 procent) of een expert binnen de organisatie (35 procent). De handleiding is met een gemiddelde van 16,2 procent niet populair onder werknemers. Dit middel wordt wel twee keer zo veel door vrouwen geraadpleegd (24 procent) als door mannen (12,7 procent). Vragen stellen aan experts via social media is de minst populaire oplossing (7,5 procent).
Andere behoeften man en vrouw
Opvallend meer vrouwen dan mannen geven de voorkeur aan het inroepen van hulp van een directe collega: 44 procent van de vrouwen versus 34,5 procent van de mannen staat hiervoor open. Ook noemen vrouwen bijna twee keer zo vaak dan mannen een klassikale training of cursus als oplossing (36 procent versus 18,2 procent). Mannen geven op hun beurt vaker dan vrouwen de voorkeur aan het zelf opzoeken van informatie via intranet of internet (21,8 procent versus 8 procent). KPN Consulting concludeert dat de behoefte van mannen en vrouwen verschilt als het gaat om vormen van support.
‘We kijken bij een adaptatieaanpak naar de doelgroep die met de nieuwe technologie aan de slag gaat’, zegt consultant Richie van Heuven van Staereling van KPN Consulting. ‘Zoals uit het onderzoek blijkt, verschilt de behoefte per doelgroep. Met meer trainingen geven en handleidingen schrijven alleen, los je het probleem niet op. Om medewerkers te stimuleren de mogelijkheden van de technologie te gebruiken, is een bredere aanpak nodig. Begin met het centraal zetten van de medewerkers en zoek vanuit dit perspectief de best passende aanpak. Stem de training en ondersteuning af op elke doelgroep, of het nou gaat om techneuten of verkopers.’
Gebrek aan ervaring en motivatie
Meestal is het de ict-afdeling die nieuwe technologie invoert op een afdeling, terwijl het de medewerkers ontbreekt aan gebruikservaring. Denk aan de introductie van Windows 8 en Lync of devices zoals tablets en smartphones. Deze bieden veel nieuwe functionaliteiten die (samen)werken effectiever maken. Als de ict-afdeling de medewerkers daarover niet voldoende informeert, zijn ze minder gemotiveerd om de nieuwe technologie optimaal te benutten.
In de jaren negentig was kennismanagement in zwang. Daarin had je globaal twee stromingen: De gecodificeerde en de gepersonaliseerde methode. De eerste bestond uit het vastleggen van kennis is systemen zodat het door anderen gebruikt kon worden in toekomstige zaken. De 2e richtte zich meer op het delen van kennis onderling, dus een persoonlijke overdracht.
Kennis Management of (Knowlegde Retention) is echter dood. Het zijn ook initiatieven die als eerste omzeep geholpen worden om een quick-win in besparingen te realiseren.
Ik heb heb beide methoden nooit losgelaten omdat ik een hang naar kennis heb en de behoefte deze te delen.
Bij veel klanten ging ik wel eens naast mensen zitten om dingen samen te doen. Van uitleg hoe sneltoetsen werken binnen Windows tot en met het structureren van bedrijfsprocessen. Niet 1 sessie was zinloos.
Waar ik naar toe wil is dat managers en meer de schoonheid inzien van het delen van kennis. Dat kan zijn in kennis sessies waarin een collega verteld over wat hij zoal gedaan heeft en de lessen die daaruit getrokken zijn, tot gewoon competentie gebruikers die afspraken maken met collega’s om samen achter een computer te zitten voor een uurtje.
Het levert veel op inclusief bijvangst, kost weinig en vergt alleen een beetje visie en cultuuromslag.
Aan de reacties is duidelijk te zien dat dit onderwerp speelt! Inderdaad op specialistische applicaties en tooling, maar vergeet ook niet uitrol en implementatie van nieuwe smartphones, windows 8 of office suites.
De verpakkingen van software staan vol met beoogde/beloofde business resultaten (betere samenwerking, minder tijd nodig om taken uit te voeren, enz. enz.). Vaak worden die niet behaald. Waarom bekijken we deze ‘uitrol’ van software niet als een verandertraject? Een verandering die een organisatie raakt, waarin uit wordt gegaan van de passende leerbehoefte van elke (groep) medewerkers. Door het vanuit deze optiek te benaderen is de stap naar de business resultaten sneller gemaakt.
@Pascal,
Ik hou van je, je hebt helemaal gelijk.
Overigens klink (klonk) je in je meel een beetje moe.
Neemt niet weg dat ik van je hou, spijker op zijn kop!
Mooi artikel! Is er bij dit onderzoek ook gekeken naar de leeftijden van de in het artikel genoemde mannen en vrouwen? Hebben twintigers dezelfde gedachten als veertigers?