De business heeft genoeg van de argumenten die te herleiden zijn aan centralisatie en standaardisatie. Iedere organisatie heeft in meer of mindere mate te maken met een verandering van zijn of haar werkzaamheden. De gebruikers van de ict-middelen verwachten steeds meer en als de ict-organisatie het niet regelt, dan doen ze het zelf wel.
De ict-manager staat dan ook voor een groot aantal uitdagingen. Waar veel organisaties een visie hebben ontwikkeld die vooral gericht is op standaardisatie van het applicatielandschap en centralisatie van de onderliggende infrastructuur, past deze visie niet meer bij de huidige verwachtingen van de gebruikers. Medewerkers zitten niet meer te wachten op een standaard werkplek met een computer (laptop of desktop) en een telefoon, maar hebben behoefte aan een medium dat het beste past bij de werkzaamheden die ze op dat moment uitvoeren. Dit kunnen dan ook verschillende apparaten zijn; een smartphone met functionaliteiten om mobiel te kunnen werken, een tablet om tijdens vergaderingen stukken te raadplegen en een laptop/desktop om plannen uit te werken. Dit klinkt natuurlijk logisch, maar staat haaks op de eerder genoemde visie van standaardisatie
De ict-manager is verantwoordelijk voor financiële investeringen en daarmee gerelateerde return on investment (roi) van de Infrastructuur. Veel organisaties staan op dit moment voor de keuze om te investeren in de infrastructuur. Dit wordt enerzijds ingegeven door noodzakelijke upgrades van het besturingssysteem van zowel de server als client omgeving, anderzijds dient de ict-infrastructuur aangepast te worden. Maatregelen ten behoeve van uitbreiding en inkrimping van het aantal werknemers binnen de organisatie is geen overbodige luxe. Maar ook piekbelastingen op het netwerk dienen eenvoudig op te vangen zijn. Je wilt immers voorkomen dat de website onbereikbaar is, omdat er te veel klanten gebruik maken van jouw website.
Als ict-manager zal je dan ook het sturingsmodel moeten realiseren, waarbij je continue in gesprek bent met degene die gebruik maakt van de faciliteiten. Je moet de discussie aangaan wat noodzakelijk is. Wat heeft de medewerker nodig om zijn werkzaamheden uit te voeren (werk en prive 24/7 lopen steeds meer in elkaar over, inclusief social media), hoe wil jij je klanten bedienen, wanneer worden er commerciële acties verwacht, et cetara. Daarbij is het van essentieel belang dat de investeringsdiscussie ook gestart wordt. De business moet zich bewust zijn dat vanuit het centrale ict-budget niet alles wordt gerealiseerd.
Het is dan ook de taak voor de ict-manager om een architectuur (zowel technisch als organisatorisch) neer te zetten die aan de ene zijde voldoende flexibiliteit biedt om aan de eisen en wensen van de gebruikers te voldoen, maar aan de andere zijde ook met minimale investeringen het maximale rendement levert. De aankomende jaren zullen diverse innovaties leiden tot noodzakelijke investeringen en het is dan ook essentieel om de roi niet over vele jaren uit te spreiden.
Dit maakt het voor de ict-manager niet makkelijker om gemaakte (financiële) keuzes in het verleden te blijven verdedigen en hij zal meer en meer de business moeten (be)dienen.
Gert-Jo van der Heijden, sr. interim professional Yacht
Vijfluik
In deze serie besteedt Gert-Jo van der Heijden aandacht aan de onderwerpen die wel binnen de verantwoordelijkheid van de ict-organisatie vallen, maar niet altijd technisch zijn. In dit eerste artikel van dit vijfluik over hnw gaat hij in op de gevolgen voor de ict-organisatie. In het volgende artikel wordt het omgaan met digitale informatie besproken. De gevolgen voor de organisatie en waar de ict-manager mee te maken gaat krijgen. Na het omgaan met de digitale informatie is de technische infrastructuur van belang. Wat zijn de gevolgen voor de ict-manager van alle devices die van de infrastructuur gebruik gaan maken? Hier gaat het derde artikel over. In het vierde artikel wordt gekeken hoe, nu de ict-manager de informatie en infrastructuur onder controle heeft, de interne processen gewijzigd worden. In het laatste artikel besteedt Van der Heijden aandacht aan de gevolgen voor het contract- en leveranciersmanagement.
Deel twee verschijnt op 20 februari 2013
Leuk artikel met een aantal punten waarover ik zeker wat opmerkingen /aanvulling kan plaatsen. Maar…….. als ik kijk naar het profiel van de auteur dan zie ik dat hij in het verleden geen interactie is aangegaan met de reageerders en lezers van zijn stukken.
[ Daarom zie ik af van mijn reactie op dit artikel!]
@Reza: Zo doe je dat! 🙂
Dit is denk ik de management samenvatting. In deel 2 gaan we de inhoud in.
Beste Reza,
Ik hoor graag je opmerkingen en aanvullingen. Ik lees veel van je reacties en in bijna alle gevallen voegen ze ook daadwerkelijk wat toe. Ik waardeer dat!!
Dat ik zelf niet altijd reageer op reacties, heeft te maken met het feit dat je niet overal op kunt/wilt reageren. Het merendeel van de reacties zijn aanvullingen. En dat is natuurlijk zeer welkom. In discussie gaan over zienswijze is binnen mij perceptie niet het doel van een Opinie.
En daarnaast heb je simpelweg ook verschillende soorten mensen: de ene reageert; de andere accepteert en alles wat daartussen zit ;
+1 voor Reza en Gert-Jo gefeliciteerd met je eerste reactie!
On-Topic: Ik kom weinig HNW tegen anders dan dat de gebruiker meerdere devices wil gebruiken en dat dit haaks tegenover een standaard staat.
“Veel organisaties staan op dit moment voor de keuze om te investeren in de infrastructuur.”… “Maar ook piekbelastingen op het netwerk dienen eenvoudig op te vangen zijn. Je wilt immers voorkomen dat de website onbereikbaar is, omdat er te veel klanten gebruik maken van jouw website.”
Dit is een inkoppertje. Dit is precies het probleem wat Cloud computing aanpakt. Piekbelastingen opvangen en niet meer investeren in je infrastructuur. Infrastructuur is namelijk een commodity geworden.
Daarnaast hoef je niet meer vooraf te investeren en ga je meer uit van Opex. Ook leuk omdat het krimpen en groeien van de organisatie dan geen gevolgen meer heeft, je kosten groeien en krimpen mee.
HNW betekent vaak ook plaatsonafhankelijk werken en cloud faciliteerd dit vanuit het fundament.
Nu alleen nog de managers leren te sturen op resultaat (output). Door data en software centraal te stellen maakt het ook niet meer uit welk device je gebruikt en realiseer je een standaard.
3 hoeraatjes voor cloud computing 🙂
@Gert-Jo
Je schrijft: Dat ik zelf niet altijd reageer op reacties, heeft te maken met het feit dat je niet overal op kunt/wilt reageren. Het merendeel van de reacties zijn aanvullingen. En dat is natuurlijk zeer welkom. In discussie gaan over zienswijze is binnen mij perceptie niet het doel van een Opinie. enz.
.
..
…
Ik vraag me derhalve dan ook af of je wel de juiste werkgever ‘zit’.
Als je niet van spelletjes houdt dan moet je niet bij Nintendo gaan werken.
Wat ik zie is dat je bij Yacht werkzaam bent – goed gedaan.
Maar juist als je daar werkzaam bent is dan alert reageren geen vereiste? Persoonlijk zou ik dat wel verwachten namelijk.
Voor de duidelijkheid, ik zit niet in de ICT, ik ben werkzaam bij mijn werkgever op de afdeling ICT.
Als deze wil dat ik op de werkvloer aan de gang moest is dat voor mij geen enkel probleem. Of ik dat op termijn dan ook naar tevredenheid volbreng is een ander verhaal.
Hoe is dat bij jou en Yacht?
Alvast bedankt voor je aanstaande reactie ;-D.
Beste Gert-Jo,
Allereerst bedankt voor je reactie, een positief signaal naar mensen die de moeite hebben genomen je artikel te leze en ook te reageren.
Ik ben het ook met je eens dat er verschillende soort reacties op een artikel achtergelaten wordt en ik zou ook niet altijd op alle reacties kunnen/willen reageren. Maar ik vind het beantwoorden van de reacties en leiden van de discussie die door mijn artikel tot stand is gekomen tot mijn taak behoren als ik een artikel publiceer.
Terug naar je artikel, ik ben het met Hessel eens dat dit deel meer een soort management samenvatting is. Ik kijk uit naar het volgende deel.
Naar mijn mening moet je altijd als (ict)manager je visie die 1-2 jaar oud is nog eens reviewen en kijken op welke punten die zou moeten aangepast worden aan de vraag, behoefte, business en andere variabelen die nu een andere waarden hebben dan 2 jaar geleden. In dat kader kom je misschien erachter dat je applicatielandschap niet flexibel is om je business van nu te ondersteunen! We bouwen toch een flexibele infrastructuur voor de toekomst waarom moet we dat niet doen met onze applicaties dan? Door deze herziening van je visie zal je verder zien dat je omgeving op nog meer andere punten vernieuwd moeten worden. Gebaseerd op deze feiten kun je een businesscase maken voor deze verandering.
Ik ben het fundamenteel oneens met de bewering van je in dit artikel!
Zoals Maarten Oberman een keer zei, “ het is niet zo dat de gebruiker de bedrijfsprocessen bepaald, ontwikkeld, beheert of beveiligd”
Achter de wens van de gebruiker om op zijn/haar hippe iPad te werken zit enorme verandering en investering in de ict-architectuur. Een ict manager is niet verantwoordelijk voor deze zaak! Als deze wens uit business en gebruikersorganisatie komt dan is het de taak van de ict manager om hier een businesscase van te maken die goed onderbouwd is. In de volgende fase als business akkoord gaat met de businesscase dan moeten ze ook de kosten van de realisatie betalen! Daarom vind ik het niet terecht dat je aangaf dat “De ict-manager is verantwoordelijk voor financiële investeringen en daarmee gerelateerde return on investment (roi)”
Een ict manager faciliteert de business en daar hangt een prijskaartje aan vast!
@Henri:
Wanneer je de kosten van het overbrengen van je bedrijfsprocessen en ook hieraan gerelateerde processen naar cloud berekent en deze optelt bij overige zichtbaar en onzichtbare kosten (waar ik een lijst voor kan verzinnen) dan heb je een globaal beeld van je Capex en Opex. Ik vind het een beetje te vroeg om snel te roepen dat de flexibiliteit van cloud de oplossing is voor dit vraagstuk!
Onderstaande een reactie op degene de moeite hebben genomen om mijn bijdrage te lezen en daarop te reageren:
@Henri; over de gevolgen van de introductie van cloud voor de ICT manager besteed ik in het laatste artikel aandacht aan.
Zoals ik probeer aan te geven in het kader geeft ik aandacht aan de onderwerpen die wel binnen de verantwoordelijkheid van de ict-organisatie vallen, maar niet altijd technisch zijn.
@Jurgen: ik vermoed dat je bedoeld: alert acteren ipv reageren. Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat je overal op reageert.Ik zeg ook heel vaak: dank je wel;goede tip!! Ik heb geleerd om mijn zienswijze te delen met als doel dat andere deze kunnen aanvullen van diverse perspectieven en dementies. Er is in mijn beleving immers nooit 1 oplossing. Een werkbare oplossing is iets wat gedragen wordt door het collectief. En dat is bij Yacht niet anders als bij elke andere organisatie.
@Reza: dank je wel voor je positieve reactie, dit waardeer ik. Onderstaande puntsgewijs een reactie.
1. In mijn beleving is dit geen management samenvatting. Ik kan me wel voorstellen dat het vanuit jouw perceptie niet genoeg in detail is uitgewerkt. Excuses daarvoor. Ik heb geprobeerd mijn ervaringen van het afgelopen jaar te delen conform de tips&tricks die jij en ik gezamenlijk vanuit de redactie vanuit Computable in de december sessie hebben mogen ontvangen. Dit heeft al geleid tot een 5-luik. Ik heb dus gekozen om het wat globaler te benaderen met als doel enige beperking.
2. Jij hebt een hele scherpe zienswijze over de rol van de ICT manager en hoe de ideale wereld eruit ziet. Ik kan vanuit diverse praktijksituaties voorbeelden noemen waarin deze zienswijze niet de werkelijkheid is. Enkele voorbeelden (niet in detail). a)Waar zit de (financiele) Business Case bij een fusie/overname en wat is de rol van ICT hierin. b) Als een beursgenoteerde organisatie wordt overgenomen door een investeringsholding; wat is de rol van de ICT Manager. c) Als er een nieuwe divisie wordt opgezet, die omzet in een nieuwe markt moet realiseren; wat is de rol van de ICT Manager hierin. Slechts een paar voorbeelden, waarbij de sturing op ICT totaal verschillend is. De ene keer wordt je door de baten gestuurd, de andere keer door de kosten en nog een andere keer op imago.
In het kader (onder aan de bijdrage) een korte samenvatting van de overige onderwerpen die de komende weken worden besproken en ik hoop natuurlijk dat het jullie wederom triggert om te lezen (en te reageren).
Gert-Jo
Als eerste vind ik de titel niet helemaal de lading dekken omdat het niet om de manager gaat maar de sturing van ICT als geheel waar één specifieke manager telkens het onderspit delft omdat, zoals ik stel in een eerdere opinie, het eerlijk doorbelasten van de kosten een cultuurschok geeft omdat er tussen de business en it altijd een houding is geweest van: Wij vragen, u draait.
Kijkend naar de discussies die er afgelopen week geweest is over de RoI van desktopvirtualisatie zijn er namelijk nogal wat investeringen nodig om gebruikers hun feestje te geven. En aangezien Het Nieuwe Werken niet leidt tot minder FTE’s maar wel hogere operationele bedrijfkosten ligt er nog een uitdaging voor alle niet IT managers om nut en noodzaak onomstotelijk te bewijzen.
Nu zijn er ook IT managers die de business niet snappen en zich druk maken om investeringen die wel bewijsbaar tot een betere productivteit leiden. Tenminste als de – sorry voor het buzzword – de ‘value chain’ inzichtelijk is gemaakt. Want ik zie nog weleens een prachtige redudant front-office omgeving die bereikbaar is over één lullig ADSL-lijntje. Of een Exact systeem op een enkele server waar misschien met tape nog wel een back-up van gemaakt wordt maar de restore nooit getest is.
Wie IT wil runnen als een business moet zich dus niet teveel blind staren op de kosten van de techniek maar zoeken naar de toegevoegde waarde ervan. Want IT is al lang niet meer ondersteunend voor de bedrijfsvoering maar gewoon essentieel voor veel processen. Van magazijn tot facturatie gaat namelijk alles tegenwoordig digitaal en de afhankelijkheid wordt telkens weer pijnlijk duidelijk als de stroom uitvalt. En inderdaad krijgt de IT (manager) dan altijd weer de schuld.
IT blijft desondanks nog altijd een leuk vak maar ze hadden alleen nooit de gebruiker uit moet vinden;-)
Gert-Jo,
Ik kan me voorstellen dat de ict manager in de werkelijkheid wat andere rol heeft dan wat ik hierboven geschetst heb maar ik vind dat een it manager ook stevig in zijn schoenen moet staan en zich niet laten sturen door gebruikers die door leveranciers en media gemanipuleerd zijn. Gewoon met een degelijk plan aangeven hoe de behoefte van de gebruikersorganisatie gerealiseerd kan worden, onder welke voorwaarden en tegen welke prijs(je tegenstander met zijn energie weren zoals wat men bij Aikido doet). Zo kan hij draagvlak creeren en het is anders dan alles tegenhouden en domweg NEE verkopen.
Ik vind dat de rol en positie van ict in een traject (als katalysator), in de businesscase ingebed moeten worden. De ict manager moet juist in die fase weten hoe hij de zaak moet aanvliegen zodat hij later geen last krijgt van hoe hij gestuurd wordt (door de baten, kosten, imago etc)
Ik moet ook eerlijk toegeven als dit allemaal zo eenvoudig was zoals ik het aangeef dan was iedereen een ict manager!
Ik kijk uit naar de volgende artikelen in deze serie.