Schiphol Area Development Company (SADC) ontwikkelt werklocaties in de regio Schiphol, een van de economische ‘motoren’ van Nederland. Het is een van de toplocaties in Nederland die ondanks de economische tegenwind blijft lopen. SADC is geen ict-intensief bedrijf, vandaar dat er voor is gekozen om de ict geheel uit te besteden. Maar dat verliep bepaald niet zonder problemen. Totdat Cegeka voor de uitbesteding werd ingeschakeld.
‘Eindelijk hoeft er niets meer ‘gerepareerd’ te worden en heb ik tijd gekregen om over de toekomst na te denken’, zegt Arno Jansen, Hoofd Financiën & Control van SADC, dat internationale en regionale werklocaties ontwikkelt in de Metropoolregio Amsterdam. De organisatie houdt zich bezig met gebiedsontwikkeling, dat wil zeggen het gezamenlijk en op risico ontwikkelen en beheren van meerdere vestigingslocaties. Daarnaast verzorgt SADC in samenwerking met Amsterdam Airport Area de marketing en acquisitie voor de Metropoolregio Amsterdam, alsook de marketing- en salesactiviteiten voor de locaties die het bedrijf verkoopt.
SADC heeft vier aandeelhouders die allemaal een kwart van het aandelenpakket in bezit hebben: de gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, Provincie Noord-Holland en Schiphol Group. Van deze aandeelhouders heeft SADC ook een maatschappelijke doelstelling meegekregen: het realiseren van gebiedsontwikkelingen, waarbij mens, omgeving en economie met elkaar in evenwicht zijn.
Niet tevreden
SADC telt 26 werknemers die overwegend werken met Microsoft Word, Excel en Outlook. Daarnaast maakt met name de afdeling Markt & Strategie nog gebruik van een aantal andere applicaties, voor onder meer het stroomlijnen van alle sales contacten. Verder is het bij SADC heel gewoon dat mensen veel thuiswerken. Ict is geen kernactiviteit en daarom was de ict geheel uitbesteed aan een externe partij. Die was echter niet in staat om problemen met de prestaties op te lossen; alles bleef zeer traag werken.
‘We waren niet tevreden’, zegt Jansen. ‘Daarom kregen we de behoefte om onze hele ict opnieuw te definiëren. Dat kwam ook goed uit omdat we in dezelfde periode naar een ander gebouw zouden verhuizen. We hebben zelf geen verstand van automatiseren en dat willen we ook niet hebben en zijn dus op zoek gegaan naar een partij die de vernieuwde automatisering helemaal van ons zou kunnen overnemen. Maar ook die partij bleek na verloop van tijd de belofte niet waar te kunnen maken. Zo bleef ons Wi-Fi-netwerk alsmaar problemen opleveren. Dus moesten we verder zoeken. We hebben vier bedrijven gevraagd een presentatie te geven en hebben vervolgens gekozen voor Cegeka. Vooral omdat uit de presentatie naar voren kwam dat Cegeka onze behoefte aan ‘ontzorgen’ ook echt serieus had genomen.’
Snel schakelen
Nadat de keuze was gemaakt had Cegeka in zeer korte tijd – binnen een maand – SADC de zorg voor de gehele automatisering uit handen genomen. ‘Cegeka heeft erg snel geschakeld en in tegenstelling tot de partijen die eerder voor SADC de automatisering verzorgden, heeft Cegeka ons ook echt ontzorgd!’ Jansen is zeer tevreden over Cegeka: ‘Cegeka is nu als het ware onze automatiseringsafdeling geworden. Alle ict-beheer gaat op afstand. Daar is bij ons op kantoor weinig van te zien, en zo hoort het natuurlijk ook. De helpdesk werkt prima en er is een goede escalatiemogelijkheid. Die is soms nodig omdat het voor de helpdesk moeilijk is de urgentie van een probleem in te schatten, doordat de it-behoefte binnen SADC sterk uiteenloopt. Verder heb ik één keer in de twee maanden overleg met Cegeka om de gang van zaken te bespreken.’
De ict-wereld blijft een dynamische wereld. Cegeka hecht heel erg veel waarde aan de veiligheid. Onlangs bijvoorbeeld toen het Dorifel-virus de kop opstak, nam Cegeka voor de zekerheid meteen voorzorgsmaatregelen. Jansen: ‘Ik ben blij dat Cegeka ons dwingt goed na te denken over de juiste balans tussen veiligheid en wat werknemers het liefste willen.’
Jansen is nu ook echt verlost van de ict-zorg en hij heeft nu tijd om na te denken over een volgende ict-stap voor het bedrijf. Zo wil hij ruimte gaan maken voor ‘bring your own device’ (byod), zodat medewerkers kunnen kiezen voor de smartphone, tablet en pc waar ze het liefste mee willen werken. ‘Ik heb Cegeka nodig om dat te faciliteren. Cegeka denkt mee over de vragen en behoeften die we hebben. In overleg wegen we de argumenten en maken zelf een keuze. We werken met BlackBerries, maar die gaan straks ongetwijfeld plaats maken voor iets anders en er komen iPads voor iedereen bij SADC.’
Cegeka verzorgt voor SADC de gehele ict-infrastructuur. SACD heeft zelf geen servers meer op kantoor en maakt nu gebruik van virtuele servers (op een VMWare-platform), waaronder een mailserver, database server, diverse Citrix-servers en een BlackBerry-server, die in het datacenter van Cegeka zijn ondergebracht. Deze complete infrastructuur wordt via Citrix aan SADC beschikbaar gesteld. De gebruiker meldt zich op kantoor, thuis of onderweg via het netwerk aan op deze omgeving en krijgt de beschikking over de complete werkplekomgeving, inclusief alle benodigde applicaties.
Daarnaast verzorgt Cegeka alles wat nog nodig is voor de resterende infrastructuur in het kantoor, zoals het vaste en het draadloze netwerk, de laptops en de printers. Zolang de Blackberries nog in gebruik zijn bij SADC, beheert Cegeka ook de centrale BlackBerry-server op het gebied van beveiliging, hardening en standaardisatie. De BlackBerries vallen softwarematig eveneens onder de regie van Cegeka.