Je kunt de boodschap subtiel brengen, maar dat komt niet aan. Doordat bijna iedere manager of it'er terug grijpt naar zijn referentiekader snappen zij de verandering niet die cloud computing brengt. Lees hier nogmaals waarom elke cXo zich wel zou moeten verdiepen in wat cloud computing met zijn bedrijfsresultaat kan doen.
Cloud computing zorgt ervoor dat veel computers kunnen samenwerken voor een beter bedrijfsresultaat. Dit is mogelijk doordat het complexiteit weg neemt. Het is daadwerkelijke automatisering; stappen die genomen worden zonder dat daar menselijke arbeid aan te pas komt. Een techneut denkt ‘oneindige data-opslag’, een financieel manager ‘hoe houd ik hier controle op?’ en een capaciteit manager ziet zijn werk eenvoudiger worden. Meer data is een budgettaire zaak geworden. De besparing zit hem dus niet in of die dataopslag duurder wordt dan wat deze al was, maar dat dataopslag ineens veel minder procedures, planning en mankracht kost.
Je kunt de kosten van een on-premise server vergelijken met een gevirtualiseerde server bij een cloud provider, maar dat is niet het punt. De kosten en de mogelijke besparing zit daar niet in. Wat een on-premise server meer kost, is namelijk de extra mankracht die nodig is om hem in bezit te hebben. Een techneut (of dienst) die hem voor je beheert, maar let ook op stroom, koeling en toegankelijkheid. Natuurlijk kun je dat on-premise ook automatiseren, maar on-premise heeft de eigenschap door de tijd heen maatwerk te worden. Een server en zijn ip-adres worden zogezegd één, een ssl-certificaat wordt op die speciale server geïnstalleerd. En juist dat maatwerk, het niet meer generiek zijn, kost mankracht en dat zijn vaak verborgen kosten. Elke keer als er wat gebeurt moeten mensen er iets voor doen, maar dat wordt niet als kosten gezien.
Private versus public
Denk eens na over de vraag wat het verschil is tussen private cloud en public cloud. Het antwoord is niet eenduidig maar vaak is een eerste reflex ‘eigen’ versus ‘publiekelijk’ en impliceert eigenaarschap. Een ander antwoord zou kunnen zijn dat bij een private cloud alleen de eigen organisatie bij de infrastructuur kan komen en dat public cloud door iedereen via het internet te benaderen is. Dan heb je ook nog hybride cloud computing, wat neerkomt op een deel private (vaak on premise) en delen public, dus off premise. Hoe dan ook, de verschillen zijn kleiner dan je wellicht denkt. Want bij veel providers kun je vaak beide afnemen. Toch zijn er verschillen die ervoor zorgen dat ik geloof in de public cloud en geen langdurige toekomst zie in de private cloud.
Private is minder elastisch, je spreekt vaak af hoeveel je afneemt en omdat hardware niet gedeeld wordt met andere tenants neem je vaak behoorlijke capaciteit af die ook nog eens langduriger van aard is. Het is vaak niet dagelijks of maandelijks opzegbaar. Daarnaast is het beheren van private duurder dan het beheer van public cloud. Het elastische aspect van public cloud computing, je kunt capaciteit bij en uitschakelen per direct, zorgt niet alleen voor mogelijke besparingen. Zo kun je bijvoorbeeld een tijdelijke piek opvangen waarbij je alleen tijdens de piek meer betaalt, maar ook in de nacht de capaciteit veel verder terugschroeven. Maar denk ook aan testen of het product op verschillende platforms uittesten. Ook hier geldt dat je in private veel meer de neiging hebt je te hechten aan ‘jouw’ servers en ip-adressen – denk aan de verborgen kosten – en dat je bedrijf onderbrengen in de public cloud een hele andere benadering vergt.
Businesswise is het een doel om de kosten van de operatie in lijn te brengen met de omzet. Meer business leidt tot hogere kosten, minder business leidt tot lagere kosten. Het maakt dan niet meer uit hoe goed je het doet, je zult nooit ingehaald worden door de kosten. Dit is de kracht van Capex versus Opex en private leidt in veel gevallen tot meer Capex, of in ieder geval minder ‘alignment’ met Opex.
Privacy en security
In het verlengde van private versus public is er nog iets geks aan de hand: Privacy. Veel bedrijven zijn bang voor overheden die zich toegang verschaffen tot jouw data. Zo’n beetje de enige manier om dit te voorkomen is door echt alles in eigen beheer te houden, ofwel “’on-premise’ of in eigen datacenter. Want ook private-cloud bij een leverancier kan blootstaan aan een gerechtelijk bevel van een rechter om data van hun klanten te overhandigen. Hoe dit in de praktijk werkt kan ik niet vertellen, dat is schimmig, maar als de spullen niet van jou of niet staan op jouw terrein, dan zou een overheid zich mogelijk toegang kunnen verschaffen tot de data van jouw organisatie. Bepaal welke data niet voor andere ogen bedoeld zijn en zorg voor een oplossing. Techniek is hier in ieder geval niet het probleem. Ik geloof niet in het zwart-wit denken hierover, wees gewoon pragmatisch, wettelijk gezien is er in ieder geval ook geen probleem.
Dan is er nog security. Hoe beveilig ik mijn data tegen inzage door andere partijen dan de overheid? On premise en in eigen beheer lijkt mij in ieder geval de duurste oplossing. De enige reden waarom je data on premise wellicht relatief veilig is, is dat je of een kleine organisatie hebt of dat je heel veel investeert in security. Het eerste geval is dus typisch een vals gevoel van veiligheid. Hoeveel mensen durven met droge ogen te beweren dat hun infrastructuur hackerproof is? Grote (en goede) public cloud providers zien security naast up-time als het belangrijkste ding. Door ook van een public filosofie uit te gaan leer je iets wat steeds belangrijker wordt, beveiliging doe je op data en verbinding-niveau. Als je het daar goed regelt maakt het niet heel erg meer uit waar je data leeft. Zo wordt er veel over byod geschreven en welke technische middelen je nodig hebt om dit goed te realiseren. Bij adoptie (en beveiliging) van public cloud is dit helemaal geen issue meer. Natuurlijk kun je je eigen apparaat gebruiken om bij de bedrijfsdata te komen! Dat kan nog veilig ook.
Nog niet doen aan cloud computing
It is traditioneel voor de it-afdeling. Dit is ook de plek waar veel technische vragen terecht komen of waar beslissingen genomen worden over techniek. Een slechte zaak. It is groter dan de it-afdeling. Iedere medewerker heeft tegenwoordig zijn eigen it die hij moet beheren; computers, laptops, tablets en smartphones. Als bedrijf kun je stomweg niet meer zonder it en internet. Het is van iedereen en iedereen heeft er in meer en mindere mate verstand van. Als een organisatie dus een strategie heeft, is het ondenkbaar dat it daarin geen facet is. Het tijdperk van denken in een ‘it-afdeling’ is dus echt voorbij. Je zult hem nog steeds hebben, maar het is niet de plek waar je de organisatie strategie laat uitvoeren voor het it-gedeelte. Het is iets waar de ceo bij betrokken is. Een ceo die dit niet erkent is voor mij een bedrijfsrisico.
Zo deed ik laatst met een collega een kennissessie bij een enterprise. Zij zagen niet gebeuren dat ze komende jaren gebruik zouden maken van public cloud computing. Op de vraag wie er weleens gebruikt maakte van Dropbox, GMail of WeTransfer om bedrijfsdata te verplaatsen staken de meeste wel hun hand op. Genoeg gezegd hierover.
Dan nog een opmerking die ik vaak hoor: Met een public cloud-provider kun je geen goede sla (service level agreement) afsluiten. Mijn antwoord is dan: Uiteindelijk zorgt een sla niet voor up-time, dat doet een goede redundante architectuur.
Conclusie
Cloud computing is een verzameling van techniek in combinatie met een businessmodel die, mits juist toegepast, kan leiden tot betere aansluiting van automatisering op de bedrijfsvoering qua kosten, veiligheid, flexibiliteit en betere beheersbare complexiteit. Ook kan het nog een positieve bijdrage leveren aan beschikbaarheid. De crux zit hem dus in een juiste toepassing en dat is een samenspel van de it-afdeling, management en de werknemers zelf.
Reza,
Kijkend naar de artikelen van Henri kun je moeilijk volhouden dat hij een commerciele insteek heeft, ik zie tenslotte geen: “Wij van WC-eend” verhaal maar wel een stevige opinie die discussie uitlokt. Natuurlijk promoot hij zichzelf als expert maar dat doe jij ook en dus worden dat soort verwijten als de pot en de ketel, zeg maar ketelmuziek om het aantal reacties te verhogen.
Het is dus prachtig dat Leen de mogelijkheid biedt om de discussie face-to-face te doen waarbij je net als met wel of niet reageren op opinies altijd de keus hebt om mee te doen. En volgens mij staat ook de mogelijkheid open om zelf wat te vertellen omdat de agenda nog niet bepaald is. Misschien is het zelfs wel leuk om twee compleet tegenover elkaar staande verhalen te vertellen en via discussie in het midden uit te komen;-)
Dag Reza,
Ik snap je punt en mijn antwoord is niet eenduidig.
Mijn uitgangspunt is dat ik wil laten zien hoe ik schaalbaarheid, beheersbaarheid en de automatisering daarvan wil laten zien. Aangezien ik een focus heb op public cloud gebruik ik inderdaad de tools van Microsoft, Amazon en Google en zul je deze wel te zien krijgen als ik laat zien hoe ik dingen voor klanten realiseer. Een aardige blog onlangs is die van Ron Tolido (http://www.blogit.nl/vileine-architecten ) . Waar ik voor wil waken is dat er weer een wollig verhaal verteld wordt. Ik wil mijn architectuur laten zien en dat heeft nu eenmaal een hoog Microsoft, Amazon en Google gehalte. Dat dit reclame is voor genoemde bedrijven is evident. Maar dit komt niet van die bedrijven af! En ik beloof je dat wat mij betreft de focus ligt op toepassing van cloud computing. Overigens begin ik nu ook vlieguren te maken met PHP en MySQL dus dat wil ik best meenemen.
Ik zou ook graag dingen van OpenStack willen laten zien, maar daar ben ik domweg minder ervaren in. Maar dit is een ad hoc try-out die wellicht naar meer smaakt, Will heeft ook sterke ideeën in deze.
Het wordt in ieder geval geen saaie presentatie met slides, meer iets waarmee ik wil laten zien wat er tegenwoordig mogelijk is en waar ik heel enthousiast over ben.
Voor de lezer die niet weet waar we het over hebben: Nav artikel en reacties zijn reageerders uitgenodigd voor een demonstratie en aanvullende discussie over cloud computing en zal Leen gastheer zijn. Neem met Sander Hulsman contact op als je daar meer over wilt weten 🙂
De vorm in mijn ogen is dus een demonstratie met daarna een free format discussie. Ik denk wel dat er meer zullen volgen met ieder zijn kans om zijn visie tastbaar te maken.
@Ewout,
Het ligt er aan hoe je de stukken van Henri leest! Voor mij is duidelijk zichtbaar dat hij een commerciele insteek heeft, misschien voor jou niet.
Het verschil tussen zijn stukken en die van mij zit in het feit dat ik over een verschijnsel, ontwikkeling of een technologie in zijn geheel schrijf en ik ben niet afhankelijk van leveranciers zoals MS, Google etc om mijn brood te verdienen. Deze onafhankelijkheden zijn ook in jouw stukken zichtbaar.
Ik kan best sommige leveranciers als Citrix, IBM, RES, VMware etc aan mijn stukken hangen maar dat gaat nooit gebeuren.
Misschien zie je direct geen “Wij van WC-eend” maar als je goed oplet en het verlengsnoer volgt dan zie je een WC-eend aan het eind van het snoer hangen! Ik kan me voorstellen dat je een andere belevenis hebt wanneer je zijn stukken leest.
Reza, jammer dat je dit beeld bij mij hebt. Natuurlijk schrijf ik met een commercieel belang om mijzelf als expert te promoten zoals Ewout schrijft.
Voor het overige kan ik deze disclaimer geven dat ik nog nooit geld verdiend heb met het verkopen of aanprijzen van Microsoft/Amazon/Google/Dropbox producten en dat niemand mij vraagt om een goed stuk voor hen te schrijven. Ik heb ook nooit licenties verkocht of een deel van de omzet gehad als een klant producten kocht. Als je een beetje zoekt zie je zelfs dat ik heel kritisch ben en het zelfs heb over de dreiging uit de VS.
Ik heb wel free tiers van deze producten, maar dat zijn privileges die iedereen heeft, zo heb ik ook free space ontvangen bij Dropbox door een link door te sturen naar vrienden.
Ik ben enthousiast over producten en deze enthousiasme deel ik graag.
Bepaal voor jezelf of je komt of niet. Je bent meer dan welkom in ieder geval.
Als ik de laatste reacties zo lees, zou ik zeggen, Reza: kom alsjeblieft!
Het gaat mij er ook om om een objectieve discussie te voeren over het onderwerp, tussen experts.
Het commerciële eromheen is ook belangrijk, zolang er win-win is voor alle partijen. Maar daar zijn andere momenten en andere kanalen voor.
Ik leer graag van anderen, zowel wat inhoudelijke kennis betreft als wat andere meningen zijn.
@Leen,
Dank voor je uitnodiging, en leuk ook met jou kennis te maken (ik ken veel van je collega`s al)
Ik zal mijn best doen om er aanwezig te zijn. Maar een ding moet ik je nu al zeggen: gesprekken en communicatie tussen mij en Henri in praktijk zijn veel aangenamer dan hier op deze site 🙂
Ik zou dolgraag meedoen – al was het maar omdat ik een van de aanstichters ben :-).
Maar tenzij de sessie een week verzet kan worden gaat me dat niet lukken :-(. Die week ben ik in de VS – ticket en hotel is al geboekt.
@Henri, het beste commitment komt voort uit passie en betrokkenheid. Daar komt passie uit voort. Mijn passie ligt zeker bij de cloud maar dan van die andere leverancier.
Het stuk over security (ook een van mijn passies) kan nog veel uitvoeriger.
Reza,
Toch grappig dat je de ene keer mijn schrijfstijl bekritiseert en de andere keer weer mijn beoordelingsvermogen, waar ik geen problemen mee heb maar toch even op wil reageren. Betreffende het verlengsnoer is Computable een platform waar de inhoud – sorry redactie – lang niet altijd objectief of journalistiek is. Je moet als lezer dus sowieso al een beetje kritisch zijn om het commerciele kaf van het interessante koren te scheiden. Hierbij kun je, zoals jij nu doet in je reacties naar Henri de botte bijl hanteren en het op de persoon spelen, of juist het fileermes door je te richten op de inhoud.
In een eerdere reactie, volgens mij ook tot Henri, had je het over een kruidendokter die je tegen kwam op je reis naar het oosten en misschien heb je toen ook gehoord van een Chinese wijsheid: “De storm speelt met het riet, maar velt de sterkste boom.” Daarmee wil ik aangeven dat niemand armer is geworden van lezen, luisteren en vragen maar wel meestal rijker aan informatie.