Trainings- en adviesbureau Schouten & Nelissen in Zaltbommel combineert een lokaal draaiend erp-systeem met een crm-systeem uit de cloud. Een dergelijke integratie was een voorwaarde van het trainingsbureau bij de selectie van een crm-systeem. Zo kwam het bedrijf uit bij zijn bestaande crm-leverancier SAP en koos voor SAP Sales OnDemand.
Voor de internationale trainer en adviseur Schouten & Nelissen waren ook de aansluiting op de e-mailomgeving Outlook van Microsoft en samenwerkingsmogelijkheden van SAP Sales OnDemand belangrijk. Het crm-pakket is voorzien van aansluiting op mobiele apparaten als smartphones en tablets.
‘Wij willen meer inzicht in de lopende sales-cycli in de diverse landen’, zegt projectleider Jaap Stoppels van Schouten & Nelissen. ‘Daarnaast willen we dat de leden van de internationale salesteams vaker op een twitterachtige manier informatie met elkaar delen. Verder was integratie met onze bestaande SAP erp-omgeving een voorwaarde.’
‘Dit voorbeeld illustreert dat SAP cloud-oplossingen en on premise-systemen uitstekend zijn te combineren tot krachtige oplossingen’, zegt Herbert Schut, director cloud solutions SAP Nederland. ‘Organisaties die zich tot nu toe moeten behelpen met spreadsheets, leveren wij met Sales OnDemand standaard een complete set van rapportagemiddelen.’
Sales OnDemand
Sales OnDemand is door SAP ontwikkeld op basis van interviews met commerciële medewerkers bij in totaal 2400 klanten. Zij schetsten vanuit hun ervaring de specificaties voor een in hun vak bruikbare oplossing om klantenrelaties te acquireren, te beheren en verder uit te bouwen.