Automatiseerder CGI is mede-ontwikkelaar van de app waarmee treinreizigers in een proef van drie maanden actuele zitplaatsinformatie ontvangen voor elf intercity's op het traject Zwolle-Roosendaal. De Nederlandse Spoorwegen (NS) startte deze week met dit project dat zo'n twee miljoen euro kost. CGI ontwikkelde voor de app een virtuele trein met behulp van 'complex event processing'-technologie.
Reizigers die deelnemen aan de pilot kunnen dankzij de app zien waar in de trein zitplaatsen beschikbaar zijn en waar de faciliteiten zich bevinden in de treinstellen (1e klas, stilteruimte, ingang voor fietsen etc.).
De NS ontwikkelde het concept samen met automatiseerder CGI (dat vorig jaar Logica overnam). Samen ontwikkelden zij ook de ‘virtuele trein’, een backoffice-oplossing die de app voorziet van de benodigde actuele informatie. De proef moet uitwijzen of de app reizigers beter kan informeren, waardoor ze meer controle over hun reis krijgen.
Machines praten met machines
De intercity’s die voor de pilot gebruikt worden, zijn uitgerust met sensoren die informatie over bezetting en aankomsttijd doorsturen naar de virtuele trein. NS-dochter NedTrain heeft de infraroodtechnologie ingebouwd in de treinen. Het infraroodsysteem telt het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en de coupés. Deze informatie, gecombineerd met informatie over de samenstelling van de trein voedt de app van de deelnemende reizigers.
CGI ontwikkelde de virtuele trein met behulp van ‘complex event processing’-technologie. Deze technologie verwerkt alle gebeurtenissen vanuit de trein en bepaalt zo de actuele status van de (virtuele) trein. Het systeem wordt gehost in een Microsoft Azure-cloudomgeving, Volgens CGI is de virtuele trein een voorbeeld van machine to machine (m2m)-communicatie, waarbij online communicatie tussen voorwerpen mogelijk is.
Landelijke uitrol?
Na afloop van de proef wordt gekeken of het systeem mogelijk landelijk kan worden uitgerold over alle treinen en de Reisplanner Xtra. De NS verwacht dat de app ook de interne processen kan verbeteren. Op basis van de verkregen informatie denkt de vervoerder namelijk statistische analyses uit te kunnen voeren op basis waarvan voorspellingen te doen zijn. De virtuele trein zou het mogelijk moeten maken om de uitwerking van vertragingen op de bezetting van de trein te onderzoeken.
NS gaat met dit project heel ver in state-of-the-art technologie.
Voor de dagelijkse reiziger zijn er veel eenvoudiger oplossingen voor veel minder geld te bedenken met een groot deel van het beoogde resultaat.
Bijvoorbeeld op de perrondisplay en in de vertrektijden app aangeven wat de samenstelling van de trein is (aantal rijtuigen) en de machinist bij de bijpassende aanduding laten stoppen. Bij een te korte trein kan dan tijdig een alternatief gezocht worden.