Telecom- en ict-dienstverlener KPN heeft in het laatste kwartaal van 2012 een netto verlies geboekt van 160 miljoen euro, tegen een winst van 176 miljoen euro in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De winst over het hele jaar komt uit op 693 miljoen euro, tegen ruim 1,5 miljard euro in 2011. KPN heeft te kampen met een daling van de winstgevendheid in alle belangrijke markten.
De teruglopende winstgevendheid wordt door KPN geweten aan de aanhoudende economische malaise, waardoor consumentenvertrouwen en investeringplannen van zakelijke klanten onder druk staan. De inkomsten in Nederland, België en Duitsland staan onder druk, terwijl investeringen nodig zijn om de marktpositie te behouden. Daarbij gaat het om investeringen in netwerken, ict, zendfrequenties voor mobiele telefonie en glasvezel.
Bij ict-dienstverlener KPN IT Solutions (voorheen Corporate Market) staan de resultaten onder druk als gevolg van lagere marges door overcapaciteit in de markt.
KPN IT Solutions
KPN heeft per 1 januari 2013 een nieuwe organisatie voor zakelijke klanten. Daartoe zijn enkele onderdelen van het vroegere KPN Corporate Market overgegaan naar de communicatietak Zakelijke Markt. Het gaat om de onderdelen Collaboration en Communication, Client Service (grotendeels) en het Enterprise Service Center (deels). De achtergebleven onderdelen werken sinds 1 januari 2013 onder de nieuwe naam KPN IT Solutions.
De naamswijziging is stilzwijgend doorgevoerd, volgens een woordvoerder van KPN omdat de rechtspersoon waarin de activiteiten zijn ondergebracht nog steeds Corporate Market heet.
Op zich niet verwonderlijk, zo lang de SMS omzet afneemt, zal dit zo blijven. Tegenover SMS inkomsten staan nagenoeg geen kosten. Daar valt dan ook niet(s) te reduceren, noch is daar een business model voor te bedenken. Waar moet het wel gezocht worden, LTE snel uitrollen en met die drager interessante diensten bieden, die tot dan niet konden, bv als ADSL vervanger; ADSLTE?, tenslotte gebruikt KPN de 800 MHz band en die heeft een goede doordringbaarheid.
Met alle respect maar de neerwaartse tendens van KPN is al jaren aan de gang.
Naar mijn bescheiden mening heeft het meer te maken met het feit dat KPN een bevoorrechte positie heeft gehad in het verleden. Met de komst van andere telecom spelers hebben zij de boot gemist.
Spelers als Ben nu T-mobile en Vodafone hebben de kaas van KPN ingepikt.
Zij kwamen op de markt en boden iets goedkopere abbo’s maar vooral nieuwe vormen.
Deze waren aantrekkelijk en het was iets nieuws.
KPN wilde maar niet veranderen, en bleef in de oude vorm van abbo’s geloven.
Ze gokte op hun zakelijke klanten..!
Het sms model, was niet de val van KPN maar de slechte leiding !
Ze dachten laten we maar iedereen ontslaan zo besparen we wel.
Echter innovatie scherp, en nieuwe producten aanbieden..Dat deden de andere spelers wel!
Helaas nu zoeken ze 4G hun nieuwe redding! Maar ik denk dat dit niet de redding zal zijn..
Tenzij ze echt gaan concurreren en neen , je hoeft niet eens goedkoop te zijn!
T-mobile en Vodafone kunnen ook die prijzen hanteren, daar kun je een bedrijf van runnen..
Dus wat is het probleem?? Wel wat ik eerst zij..Innovatie, arrogantie..
Heb medelijden met de mensen die daar werken..
Met zeer veel gemengde gevoelens kijk ik af en toe nog wel eens naar KPN als organisatie. Ik wil hier zeker geen negatieve reactie achterlaten edoch….
Verschillende malen heb ik met verschillende facetten van de KPN professioneel te maken gehad. Ik ben veel interim professionals tegen gekomen die geen enkel idee hadden waar zij mee bezig waren. Ik ben even zoveel PM’s en PL’s tegen gekomen die maar ‘iets’ deden en klaarblijkelijk nergens op af werden gerekend, tenminste, ik kreeg die indruk niet zo. Ik heb menig maal als klant met de dienstenkant van KPN te maken gehad.
Pijnlijk en bedroevend waren mijn ervaringen. Klaarblijkelijk had niemand daar van dienstverlening of ‘meedenken’ gehoord, als je rustig uitlegde niet alleen klant te zijn, maar ook nog eens ervaren in IT, in de zin, van alle stapjes die je graag met me wil doorlopen, heb ik al voor je gedaan, daarom bel ik dus.
De laatste idiotie bij de KPN, ik werd door een interim professional uitgenodigd want die zat met een aantal issues, binnen mijn competentie gebieden en nodigde mij uit naar Den Haag te komen. Na een zeer professioneel gesprek, waarin inhoudelijk constructief diep werd gegaan, kwam als laatste de opmerking,’Nu nog het budget bij elkaar zien te sprokkelen….’
Nu wil ik professioneel natuurlijk de KPN expliciet hier niet aan ophangen. Maar als het mogelijk is dat dit soort professionals a.i. kunnen floreren binnen de organisatie, dan pas wee je hoe ernstig het is gesteld met een pracht bedrijf als de KPN. Want eerlijk is eerlijk, alleen door inertie of onkunde kom je uiteindelijk tot deze stand van zaken.
Eeuwig zonde.
@Sdsmpie
4 G gaat het denk ik ook niet worden, met wat ze tot nu toe aan mogelijkheden voor de gebruiker hebben vrij gegevens, want qua diensten lijkt het op meer van het zelfde en niet van: heé daar heb ik wat aan, want ik kan mijn bedrijfsprocessen op die manier efficiënter maken of versnellen.
Dan kan je wel de eerste met LTE willen zijn, maar je trekt er geen nieuwe klanten mee aan. Zet er nieuwe toepassingen mee in de markt dan maken ze een goede kans.
Wat er wel; mee veroorzaakt wordt is dat het bedrijf (terug) gedrukt wordt naar het niveau van bittentransportboer.