Nieuwe flitspalen vergroten veiligheid op Nederlandse wegen Het is geen geheim dat een te hoge snelheid de grootste oorzaak is van verkeersongelukken. De Nederlandse overheid pakt dit probleem al gedurende twee decennia aan als onderdeel van een breder veiligheidsbeleid. Digitale flitsapparatuur, getest door SQS, draagt bij aan een veiliger verkeer.
Weggebruikers die structureel te hard rijden zullen ervaren hebben dat ze hier niet ongestraft mee weg komen. In de afgelopen vijf jaar is het Ministerie van Veiligheid en Justitie geleidelijk begonnen het landelijke netwerk van analoge flitspalen en verkeerslichtcamera’s te vervangen door de laatste generatie digitale apparatuur. Het project is onderdeel van het Duurzaam Veilig-initiatief van de overheid dat gelanceerd is in de jarennegentig en in 2005 is uitgerold. Het aantal verkeersdoden is sindsdien met 30 procent afgenomen. Het ministerie wil met het initiatief de veiligheid van het wegverkeer verder bevorderen. Onder meer op de provinciale wegen, waar maar liefst 40 procent van de bestuurders te hard rijdt. De nieuwe camera’s bieden meer uptime en een hogere betrouwbaarheid.
Willebrord Freijsen, directeur van het Verkeershandhavingsteam van het Landelijk Parket, zegt over de oude analoge camera’s: ‘Een politieagent moest naar de analoge camera’s uitrijden om het fotorolletje uit de camera te verwijderen en deze te vervangen door een nieuw rolletje. Bovendien kan er wanneer een filmrolletje vol is, niet meer worden geflitst.’
De voordelen van de digitale camera’s zijn evident. Niet alleen zijn er geen fotorolletjes meer nodig, ze kunnen ook foto’s snel, eenvoudig en zelfs draadloos verzenden naar centrale servers, zodat deze vrijwel direct beschikbaar zijn voor verdere verwerking. De computer kan automatisch de nummerplaat lezen en een bekeuring klaar zetten. Doordat het proces is geautomatiseerd, ontvangen overtreders sneller een bekeuring. Hiermee wordt de waarschuwingscomponent en de bewustwording van gevaarlijk rijgedrag verhoogd.
Naast de leverancier van de camera’s was het ministerie op zoek naar een organisatie die kan controleren of de camera’s goed functioneren en kan verifiëren of de verbinding met het computernetwerk van het ministerie goed functioneert. Na een Europese aanbesteding is gekozen voor SQS Nederland. De positie van SQS als wereldwijde onafhankelijke specialist op het gebied van softwarekwaliteit en zijn financieel aantrekkelijke aanbod hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf de opdracht kreeg om het acceptatietesten van de camera’s te verzorgen.
Kwaliteit camera’s
De nieuwe generatie flitscamera’s gebruikt een speciale lichtbron die onzichtbaar is voor het menselijk oog. Waar weggebruikers voorheen wisten dat ze geflitst waren, kunnen ze dat nu niet zien. Hiermee voldoet de nieuwe flitscamera aan nieuwe wetgeving die een zichtbare flits die bestuurders kan afleiden, verbiedt.
Doordat foto’s van flitscamera’s als bewijsmateriaal kunnen worden opgevoerd in een juridisch proces moeten de camera’s voldoen aan hogere standaarden dan de lasergun. De fabrikant moet hun nauwkeurigheid garanderen en een onafhankelijke autoriteit moet de kwaliteit nogmaals testen.
De nieuwe camera’s kunnen op meerdere rijstroken zowel snelheidsoverschrijdingen als door rood rijden vastleggen. De nieuwe technologie zorgt ervoor dat er geen sensoren in het wegdek hoeven te worden geïnstalleerd en kan motorfietsen, auto’s en vrachtwagens onderscheiden. Aangezien de fabrikant soms één van de twee functies moet uitschakelen om de camera aan te passen aan de locatie, moet SQS ook checken of dit correct is gebeurd.
Testproces
Naast het testen van de software en de connectiviteit heeft SQS ook de documentatie bij de camera’s gereviewed als onderdeel van de acceptatietests. Daarnaast heeft het bedrijf tests op de installatie van de camera’s uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de camera’s ter plaatse goed functioneren. Vervolgens heeft SQS de connectiviteit en de integratie met het eigen netwerk van het ministerie gecontroleerd. Omdat het hier om privacy gevoelige informatie gaat, heeft SQS gekozen voor een eigen testomgeving, waarbij de connectiviteit van de camera’s op een aparte server is getest.
Tijdens het project heeft SQS vijf kwaliteitsspecialisten ingezet voor het testen van de camera’s en hun installatie. SQS moest voortdurend in nauw contact blijven met de fabrikant om ervoor te zorgen dat er steeds kwaliteitsspecialisten paraat stonden. Het vermogen van SQS om snel en flexibel in te spelen op de geplande leveringen van de leverancier heeft ervoor gezorgd dat het project is afgerond binnen de gestelde termijn. De overheid is onder de indruk van de professionaliteit en gestructureerde aanpak van het bedrijf. ‘SQS heeft de acceptatietesten altijd snel en flexibel uitgevoerd, waardoor de voortgang van het project heel soepel is verlopen’, aldus Freijsen.
Resultaat
In Nederland mogen niet zomaar camera’s worden ingezet. Er zijn zelfs strikte richtlijnen voor de vervanging van analoge camera’s door digitale versies. Meer snelheidsovertredingen op een specifiek stuk weg kan een argument zijn voor vervanging. De overheid heeft ook bepaald dat als digitale camera’s zijn geïnstalleerd, ze 24/7 werkend moeten zijn. SQS helpt met zijn testdiensten de overheid deze uitdagingen te verwezenlijken. Waarbij het Duurzaam Veilig-programma weggebruikers leert dat hoe hard ze het ook proberen, de technologie ze altijd voor zal blijven.
Wat een propaganda verhaal voor deze verkapte belastinginners. Met verkeersveiligheid heeft dit niks meer te maken.