Van de ruim driehonderdvijftig voormalige Fortis-automatiseerders die in 2010 naar IBM (de meesten) en KPN en Verizon zijn geoutsourced, hebben er 163 gebruikgemaakt van de terugkeergarantie uit het sociaal plan. Zij worden nu binnen ABN Amro begeleid naar ander werk. De spijtoptanten zijn in een kantoor in Utrecht gehuisvest. Voor hen wordt een employability-plan opgesteld. De kans dat ze een ict-baan binnen de bank vinden is uiterst klein.
De Fortis-populatie kan in een kantooromgeving in Utrecht gebruikmaken van werkplekken die speciaal voor hen zijn ingericht. Het betreft de vroegere Fortis-toren waar de provincie Utrecht naar toe is verhuisd. Een teruggekeerde ict’er is tevreden over het programma met trainingen dat is gestart. Hij heeft nog geen functie kunnen vinden. Ook heeft de ABN Amro geen passende functie aangeboden.
Toch merkt hij dat zowel de bank als de groepen medewerkers goed gemotiveerd zijn om banen te vinden. ‘Het wordt groots aangepakt. De harde realiteit is wel dat ABN Amro het liefst ziet dat wij een baan buiten de bank vinden dan dat ze met ons blijven zitten en ons uiteindelijk moeten uitkopen.’
Een minpuntje vindt hij de nogal afgelegen locatie ten opzichte van de rest van de bank. Oorspronkelijk zou de groep automatiseerders op een ABN-kantoor in Amstelveen worden ondergebracht. ‘Onze communicatiemiddelen zijn beperkt tot intranet, messenger en e-mail. Die middelen schieten eigenlijk te kort om echt goed te ‘netwerken’. De informele praatjes bij een koffieapparaat of rookplek helpen beter, maar dat is nu niet goed mogelijk.’
Spijtoptanten
Van de 163 teruggekeerde ict’ers en projectmanagers komt het gros van IBM vandaan. Zo’n honderdvijftig mensen, schat woordvoerder Ariën Bikker. De rest komt met name van KPN en een paar van Verizon. De zegsman stelt dat voor deze teruggekomen medewerkers de komende maanden in het teken staan van oriëntatie en training. ‘Dat betekent onder meer gesprekken met loopbaanadviseurs, het doorlopen van tests en het volgen van sollicitatietrainingen. Ook wordt er gekeken of mensen nog opleidingen kunnen volgen, zoals Prince II. Uiteindelijk moet dit leiden tot een employability-plan: een leidraad voor hoe er kan worden gesolliciteerd op de arbeidsmarkt.’
Voor de medewerkers wordt zowel binnen en buiten de bank gekeken. De woordvoerder vertelt dat er nog maar weinig banen gevonden zijn voor de spijtoptanten. Hij wijst op de lastige arbeidsmarkt. Dat de medewerkers terug kunnen keren op bepaalde ict-posten bij ABN Amro sluit hij niet uit, maar de kans er op is gering gezien het feit dat de bank heel veel van zijn ict heeft uitbesteed aan partners. Bikker laat zich niet uit over de vraag hoe lang de teruggekeerde Fortis-mensen begeleid kunnen blijven worden. ‘We nemen er de tijd voor.’
Liever terugkeren
Eerder al zei Erwin Rog, bestuurder bij De Unie tegen Computable dat de vakbonden er op toe zien dat de bank zijn inspanningsverplichting nakomt. Daar zijn afspraken over gemaakt. Mocht er helemaal geen werk worden gevonden dan wordt een teruggekeerde werknemer boventallig verklaard en treedt er volgens het sociaal plan een ander traject in werking met afvloeiingsregelingen, aldus Rog.
In de tweede helft van 2010 sloot ABN Amro met een aantal ict-partners nieuwe outsourcingscontracten. Daarin werd ook het ict-werk van Fortis meegenomen, de bank waarvan het Nederlandse deel naar ABN Amro was overgeheveld. Bij Fortis werkten zo’n 350 ict’ers. Het leeuwendeel ging naar IBM; een dertigtal medewerkers kwam bij KPN/Getronics terecht in het kader van een telefoniebeheercontract.
Ook was er nog een netwerkbeheercontract met Verizon waar nog een paar man terecht kwamen. Voor deze uitbestedingen gold een sociaal plan waarin een terugkeergarantie is opgenomen. Medewerkers mochten twee jaar na de officiële contractdatum eventueel terugkeren naar de bank. Die moet dan voor een functie zorgen, wat niet per se een ict-functie hoeft te zijn.
Afgelopen september bleek dat heel veel ict’ers van Fortis die naar IBM waren uitbesteed gebruik wilden maken van de terugkeergarantie. Dat vonden ze een betere optie dan te blijven bij IBM, waar het voortbestaan van hun banen twijfelachtig was en al in het eerste halfjaar werk voor tallozen was verdwenen. De automatiseerder had het meeste werk dat het voor ABN Amro uitvoert al naar India geoffshored. In hun kielzog gaven ook een aantal Fortis-ict’ers bij KPN en bij Verizon aan dat ze terug wilden keren naar de bank. Bij KPN dreigden de medewerkers hun baan kwijt te raken.
Vraag me toch af wat dit nou voor groep is. Kennelijk kunnen ze nergens terecht of blijven. Ook krijgen ze trainingen aangeboden etc. Een lastige arbeidsmarkt wordt er gezegd. Voor goed opgeleid personeel is er naar mijn mening altijd plaats. Als je regelmatig trainingen hebt gevolgd en je bent up to date met de laatste ontwikkelingen, je hebt je netwerk op orde. Dan heb je over het algemeen snel een andere betrekking. Hier lijkt echter het tegenovergestelde gebeurd te zijn. Medewerkers die jaren lang niet of onvoldoende zijn bijgeschoold, niet goed naar de markt hebben gekeken, vastgeroest in hun functie etc.
De ICT-wereld is zo groot en divers; in de ene hoek is er overschot, in de andere tekort. Niet iedereen is zomaar om te scholen naar een willekeurige andere functie.
Vervelend voor de betrokkenen dat zij (kennelijk) niet meer erg welkom zijn bij hun oude werkgever. Als ik in hun schoenen zou staan, zou ik echter mijn toekomst niet van ABN-AMRO laten afhangen; mij lijkt het de hoogste tijd om zelf het stuur ter hand te nemen en een eigen koers uit te stippelen.
De getallen kloppen niet, het is geen 168 van de 200+ maar van de 350 vaste medewerkers, met subcontractors was het ruim 500.
De meeste van de 168 hoefden niet weg bij IBM, de goede pensioen voorzieningen van Fortis/AAB en het buitengewoon karige merit programma van IBM hebben waarschijnlijk bijgedragen aan het aantal.
Sluit mooi aan bij de discussie over salarissen van oudere werknemers die ineens aan de markt getoetst worden en te hoog worden bevonden (niet het salaris “waard” zijn betekent bij IBM 0% verhoging)
Als terugkeerder moeten mij een aantal dingen van het hart. Zo vind ik de term spijtoptant niet terecht; wij hebben immers nooit zelf gekozen voor IBM als werkgever, dus dat is geen beslissing waar wij spijt van hebben. Spijt zou ik hebben als ik deze stap bij IBM vandaan niet zou hebben gezet!
@van der Horst: Medewerkers die binnen een jaar een groot deel van de IT omgeving van de Fortis Bank NL opnieuw hebben opgezet om zo de separatie met Fortis Belgie te realiseren zou ik niet als vastgeroest of onvoldoende bijgeschoold kwalificeren. Een prestatie van formaat waar deze groep gezamenlijk de schouders onder had!
En wat betreft de markt: het klopt dat wij bij Fortis heel goede arbeidsvoorwaarden hadden. Wat Fortis daarvoor terug kreeg heb ik hierboven aangehaald. De terugkeer naar ABN AMRO is dan ook voor veel van ons de eerste tik; mij persoonlijk kost het nu al ca. € 500 per maand.
Wat een geweldig artikel, helaas is de samenleving gewend geraakt aan dit soort berichten.
En vind men het normaal en raakt de samenleving killer en botter.
Zie opmerking “van der horst”
Als terugkeerder en NL’r en belasting betaler vind ik de manier waarop deze wereld omgaat met de economische dip veel zeggen voor het type mens dat we allemaal zijn geworden.
Heer van der Horst heeft gelijk, sommige zullen vast geroest zijn..Andere kunnen misschien wel een baan vinden..Anderen vragen zich ten strengste af “wil ik nog wel in de it”?
De waarom en de hoe vraagt hij niet! Hij heeft al een mening.
Het is een geleerd persoon dat blijkbaar een realiteit omarmt dat zeer beperkt is qua keuze en mogelijkheden. Heel geruststellend.
Als je je zelf ontwikkeld, en goede contacten houd dan zou dit niet kunnen gebeuren.
Goed plan gewoon negeren, en zeggen dat het wel de schuld zou zijn van de personen in kwestie.
Waar ik me zorgen om maak is de wereld waar we naar toe gaan, met z’n alle.
Banken moeten gered worden van ons geld. Bedrijven willen ons producten verkopen.
Maar blijkbaar is ieder persoon in NL+ de EU te duur of steeds duurder aan het worden.?
Ondertussen stijgt de werkloosheid, en de mensen die nog een baan hebben worden afgeknepen, meer / harder werken voor minder geld..
Tja er is toch niets aan de hand..Groei of stik..Wordt sterker of verga..
En het einde is nog niet in zicht, zeker niet zolang er mensen zijn als “van der Horst” .
Sterkte aan iedereen toegewenst.
Hopelijk houd u nog een baan over , waar u gelukkig van kunt worden.
De term spijtoptanten past mijn inzien totaal niet. Of het moet mensen betreffen die ABN AMRO en Fortis hebben overtuigd hun werkzaamheden en arbeidsverleden over te dragen aan IBM. Vermoedelijk zijn de mensen die hebben besloten werkzaamheden te gaan outsourcen en deze groep te laten overhevelen naar IBM nimmer uit dienst gegaan bij onze staatsbank.
Het betreft een terugkeer garantie, vermoed ik, waar men thans gebruik van maakt. Overigens lijkt het mij realistisch dat een deel van deze groep alsnog op basis van detachering vanuit de bank voor IBM inzetbaar zou kunnen zijn omdat hun kennis en ervaring essentieel zijn voor de outsourcing.
Helaas een situatie van verliezers waarbij het noodzakelijk is in dergelijke artikelen e.e.a. iets te nuanceren.
Beste allen,
Ik moet toegeven dat ik niet een regelmatige bezoeker ben van de computable. Echter na het lezen van een aantal artikelen denk ik dat dit snel gaat veranderen. Sterker nog ik ga meteen de app installeren.
Maar goed terug komend op dit artikel. Ik verwijs graag naar een ander artikel op deze mooie site.
“or-ibm-verliest-zaak-ondernemingskamer”
Helaas kan ik niet / wil ik niet in detail treden omtrent inhoudelijke zaken.
Maar ik laat u achter met een wijsheid van mijn oude juffrouw (lagere school).
Als er veel mensen van roepen dat je niet gelijk hebt blijf niet roepen “ik heb gelijk het is niet waar” maar vraag je af waarom toch al deze mensen roepen dat je ongelijk hebt?
Met deze wijsheid komt u evt tot een matige conclusie.
Waarom deze mensen hier vertrokken zijn? En wat er toch gaande is met het 2e artikel.
fortioma
Een wijze onderwijzewijzeres had je.
Vooral omdat ze er niet van uit ging dat je ongelijk hebt, maar graag wil weten waarom de rest van de wereld dat denkt.
Alhier worden regelmatig stevige discussies gevoerd.
Er zijn hier mensen die ik zeer om hun bijdrages respecteer ook al ben ik het met sommigen vakinhoudelijk oneens.
Niet alle artikellen zijn even geweldig, maar Computable bied toch een aardig platform voor profesionals.
Of deze mensen zijn bewust tussen de wal en het schip gemanoevreerd met als lokkertje dat ze weer terug naar wal konden. Maar ipv van een loopplank krijgen ze een touwladder en mogen ze zelf zien omhoog te klauteren. De rest heeft zich gewoon laten vallen en is zelf naar de kant gezwommen.
Op zich heeft het een deja vu element. De VOC mentaliteit, India/Indie en meer dan de helft van de bemanning die aan het eind van de rit niet meer aan boord is terwijl de Kapitein met een vol laadruim zit.
Hoe gaat het nu met deze groep mensen? Is daar wat bekend over?