Veel ict-ondernemingen maken geen effectief gebruik van internet en social media, blijkt uit onderzoek van stichting ICT Valley onder meer dan 140 beslissers en beïnvloeders in de ict-sector. Ongeveer 80 procent van de ict-bedrijven zet social media in, maar dit gebeurt niet op structurele basis. Ook is men weinig gericht op een relatie met de klant. Met name blogs worden erg weinig ingezet, zeker in vergelijking met Amerikaanse bedrijven.
Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van social media gemeengoed is geworden in de ict-sector, maar dat deze vooral wordt ingezet voor het zenden van informatie. Social media is in de ict-sector nog weinig sociaal: slechts 51 procent van de ondernemingen gebruikt social media om de dialoog met de klant aan te gaan. Uit interviews met leidinggevenden binnen ict-organisaties blijkt dat een professionele inzet van social media binnen ict-ondernemingen wordt belemmerd door een gebrek aan kennis, tijd en motivatie.
De inzet van blogs is minimaal in de ict-sector. Slechts één op de drie ict-ondernemingen geeft aan een zakelijk blog te publiceren, waarvan 70 procent één maal per maand een nieuw blog plaatst. Ter vergelijking: in de VS plaatst 70 procent van de bedrijven minimaal één maal per week een blog.
De meest effectieve middelen voor het genereren van leads in de ict-sector zijn beurzen en LinkedIn. Daarnaast blijkt dat ict-bedrijven veel leads verwerven via mond-tot-mond reclame. Het raadplegen van netwerken en persoonlijke contacten, wordt dan ook erg belangrijk gevonden. Een aanbeveling in het onderzoek is dan ook dat ict-bedrijven hun outbound marketing, zoals beurzen, combineren met inbound marketing om hun leadgeneratieproces optimaliseren.
Ik mis in dit artikel/onderzoek iets over de benodigdheden voor het schrijven van blogs of meedoen aan dit soort activiteiten op het internet. Misschien is dit de reden waarom veel bedrijven NIET op het net aanwezig kunnen zijn. Het proces rondom het schrijven van een artikelen/blogs is niet iets wat iedereen kan! Goed in je vak zijn is anders dan communicatie op het net, via schrijven!
Als het alleen om het schrijven van blogs gaat is kennis / begeleiding op dat gebied evt. nog in te kopen (alhoewel je dan een risico loopt dat men snel inziet dat een blog niet “van jou” is.
Wat ik veel meer mis is een duidelijke uitspraak dat de inzet van social media niet alleen je marketing & sales kan ondersteunen, maar dat bij EFFECTIEVE inzet juist ook hoort dat je sociale media inzet voor het ondersteunen van andere bedrijfsprocessen: naast (hoe kan het ook anders) recruitment ook innovatie, productie en interne communicatie.
Een hulpmiddel hierbij kan het social media groeimodel zijn waarover ik vorig jaar een artikel schreef.
Michiel,
Het is waar dat je de benodigde kennis voor het schrijven van een blog kan inkopen, maar het promoten van je bedrijf/product/kennis is meer dan alleen een artikel schrijven en publiceren! Dit is een keten van verschillende activiteiten die bepaalde vaardigheden vereisen. Ga je als (ict)bedrijf hieraan beginnen, dan moet je:
1- rekening houden met veel uren waarin je personeel niet declarabel zijn,
2- niet het werk aan een marketeer overlaten als het om techniek, oplossingen en visie in je ict dienstverlening gaat,
3- een lange adem hebben. Met 1x artikel schrijven ben je er niet!
Met andere woorden, onderschat het schrijven van een blog niet als je er aan begint!
Reza, helemaal eens met wat je zegt, die punten las ik alleen niet terug in je eerste reactie. Ik geloof sowieso niet in het inzetten van ‘ghostwriters’ voor zoiets.
Michiel,
Helaas hebben we genoeg “Ghostwriters” op deze site (vermoedelijk ook op andere sites). Naar mijn mening brengt dit verschijnsel de kwaliteit van de site naar beneden door deze te gebruiken/misbruiken voor hun verkapte marketing. Daarom pleit ik al een tijd voor een regel waardoor een schrijver/opiniehouder verplicht wordt om aan de discussie die door zijn/haar stuk ontsaan is, mee te doen. Hierdoor zou je ook zien of die persoon zelf dat stuk geschreven heeft of hij/zij een ghostwriter is!
Bloggen gaat om het delen / geven van je kennis aan de wereld waarin zich jouw potentiële relaties bevinden. De inhoud dient van een expert / consultant te komen die je zelf in dienst hebt, tenzij je een gastblog hebt van een “beroemdheid”. De redactie op een artikel kan natuurlijk best door een communicatiexpert gebeuren. Ieder zijn vak.
het is duidelijk dast indien je niet authentiek bent in sociale media je er de vruchten ook niet van plukken gaat. Volgens mij is succes in social media alleen met lange adem te bereiken en gebaseerd op 3 peilers: geven aan je (doel)community, deelnemen aan de conversatie en authenticiteit.
Naar mijn smaak worden de mogelijkheden van social media binnen bedrijven (organisaties) te eenzijdig belicht. Het kan een uitstekende manier zijn om in contact te komen met (potentiele) klanten/opdrachtgevers. Geen twijfel over mogelijk mits het consequent en professioneel wordt aangepakt, zoals Reza aangeeft.
Maar er is meer, veel meer. Neem bijvoorbeeld de organisatie intern. Met behulp van social media kunnen een aantal gebieden (communicatie, integratie, samenwerken en verbinden) echt een vlucht nemen. M.a.w. zet social media slim in naar de buitenwereld toe (zoals het artikel beschrijft) maar gebruik ook haar kracht intern.
Voor de geïnteresseerden: Mijn collega schrijft over ‘Sociale intranetten’, zie: http://intramore.com/nl/51/op-naar-een-sociaal-intranet/?blogID=15&v=Y29tcHV0YWJsZQ==