De Belgische automatiseerder Cegeka wil in Nederland verdere stappen zetten na de overname van DataBalk in 2006 en de groei daarna. Het bedrijf zoekt geschikte overnamekandidaten om zijn marktpositie te verstevigen. Dat kan in de softwaremarkten voor zorg en corporaties zijn, maar ook in het werkveld van infrastructuurbeheer. Daarnaast wil Cegeka investeren in kleine innovatieve bedrijven, maar dan in de rol van minderheidsaandeelhouder.
Cegeka nam in 2006 het Veenendaalse DataBalk over, ict-dienstverlener en softwareleverancier voor zorg en wonen. Parallel hieraan heeft het Belgische bedrijf in Nederland een naam opgebouwd op het gebied vaninfrastructuurbeheer en outsourcing. Met klanten als Van Gansewinkel-AVR en Ziut als referenties wist Cegeka vorig jaar beheeropdrachten binnen te slepen bij Delta, NIBC, ABN Amro Commercial Finance en Knab. Bij Cegeka Nederland werken zo’n driehonderd medewerkers en de omzet ligt er op circa 45 miljoen euro.
Zeven magere jaren
Bestuursvoorzitter André Knaepen zegt zeer tevreden te zijn over de overname van DataBalk en de sindsdien geleverde prestaties. Maar hij wil verdere stappen zetten, onder andere door overnames. Knaepen zegt dat er al verschillende gesprekken zijn gevoerd met potentiële kandidaten. ‘We zoeken naar partijen die binnen onze cultuur passen en toegevoegde waarde hebben. Maar, hoewel Nederland wel een thuismarkt voor ons is geworden, willen we niet ten koste van alles overnemen. Soms heb ik de indruk dat de verwachtingen ten opzichte van de waarderingen van over te nemen bedrijven niet reëel is onder de huidige lastige economische omstandigheden. Er heerst bij sommige Nederlandse bedrijven te weinig besef dat de zeven magere jaren zijn aangebroken.’
Pijplijn
Daarnaast investeert Cegeka regelmatig in kleine, innovatieve bedrijven in de Benelux met een specialisme, zoals op het terrein van webtechnologie of business analytics. ‘Wij bieden die bedrijven de mogelijkheid gebruik te maken van ons netwerk, onze ontwikkelkracht en onze backoffice; zelf kunnen we hun kennis gebruiken om in te zetten bij het oplossen van zakelijke vraagstukken bij klanten. Zo snijdt het mes aan de twee kanten. Overnemen doen we liever niet, omdat, als je ze dan integreert in de Cegeka-organisatie, de kans bestaat dat de creativiteit verloren gaat. En dat is nu net niet de bedoeling.’
Cegeka heeft een goed jaar achter de rug met een omzetgroei in 2012 van zo’n 9 procent van zo’n 215 miljoen euro voor de gehele groep. De orderpijplijn voor 2013 zit vol. Volgens Knaepen mogen de grote deals dan spaarzaam voorkomen op de Nederlandse markt, onder deze toplaag vallen nog genoeg orders binnen te halen.
Boerenverstand
De automatiseerder wil niet alleen verder groeien in de Benelux, maar ziet ook in Centraal-Europa een belangrijke groeimarkt voor de nabije toekomst. Vorig jaar nam Cegeka de Poolse it-afdeling van KBC Global Services over. De komende twee jaar staan in het teken om van Cegeka Polen een bedrijf te maken van minstens driehonderd man. Daarna wil het bedrijf gerichte stappen zetten in andere landen in Centraal-Europa.
Volgens bestuursvoorzitter Knaepen gaat het niet om een gril maar zijn de buitenlandse ambities er vanaf het prille begin geweest. Hij is niet bang voor mislukkingen: ‘Je moet je gezonde boerenverstand gebruiken. Geen vestigingen openen in het buitenland zonder eerst na te denken hoe producten daar te vercommercialiseren zijn. Dat is een verloren zaak. Wat je gaat doen, moet je wel kunnen financieren. Er moeten wel klanten aan zijn gekoppeld. Als een klant vraagt om ondersteuning in land X bieden we dat aan en gaan we zelf ook investeren in dat land. Van daaruit kunnen we dan verder groeien. Het mag geen avontuur zijn. Je ziet vaak dat de ambities van bedrijven om snel te groeien en groot te zijn in Europa daarop fout lopen.’
Interview
Lees ook het grote interview met André Knaepen: Geen kommer en kwel voor Cegeka.