Ondanks de adoptie van mobiele devices en het gebruik van persoonlijke mobiele applicaties op de werkplek, anticiperen organisaties niet snel genoeg op het ontwikkelen en implementeren van mobiele applicaties voor medewerkers, klanten en partners. Het resultaat is dat ondernemingen kansen mislopen en een zogenaamde ‘app gap’ creëren. Het onderzoek onder enterprise it-afdelingen wereldwijd werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne, in opdracht van Progress Software.
Het Vanson Bourne-onderzoek, uitgevoerd tussen december 2012 en januari 2013, laat zien dat 95 procent van de zeshonderd ondervraagde ondernemingen te maken heeft met medewerkers die gebruikmaken van hun eigen mobiele devices en applicaties op het werk. Zij zijn er van overtuigd dat mobiele technologie een positieve bijdrage kan leveren aan de bedrijfsresultaten. 92 procent van de respondenten vindt zelfs dat het toepassen van mobiele applicaties hen niet alleen concurrentievoordeel biedt, maar dat het niet ondersteunen van mobiele apps hen zelfs een concurrentienadeel oplevert. Ondanks de opkomst van mobiele devices, het toegenomen gebruik van applicaties en de overtuiging dat mobiele technologie voordelen oplevert voor de business, heeft slecht een kwart van de ondervraagde it-afdelingen een start gemaakt met het implementeren van een mobilityproject.
Geconfronteerd met barrières
Van alle respondenten geeft 42 procent aan van plan te zijn om hier komend jaar mee aan de slag te gaan. Slechts 51 procent van de organisaties heeft interactie met medewerkers via mobiele apps en nog minder (45 procent) maakt gebruik van mobiele apps om te communiceren met klanten. Organisaties die van plan zijn om de app gap te dichten, worden geconfronteerd met barrières. Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste risico’s bij het implementeren van formele mobilitystrategieën de beveiliging (54 procent), additionele investeringen (48 procent) en blijvende benodigde ondersteuning (47 procent) zijn.
Hier komt bij dat meer dan de helft van de ondernemingen (56 procent) zich zorgen maakt over het feit dat ze niet de benodigde vaardigheden bezitten om een geschikte applicatie of applicatie-interface te ontwikkelen voor de verschillende mobiele applicaties en platformen. Meer dan 90 procent van de respondenten denkt dat mobiele besturingssystemen zoals iOS en Android belangrijker worden dan traditionele desktopapplicaties. Ook toont het onderzoek aan dat 95 procent van de ondernemingen verwacht dat de groeiende behoefte aan mobility zal leiden tot meer vraag naar zakelijke applicaties voor samenwerking zoals documentmanagement en customer experience management applicaties die verkoop en productiviteit stimuleren. Daarnaast is er een sterke overtuiging dat mobiele technologieën leiden tot een verbetering van bedrijfsresultaten. 90 procent gelooft dat het toepassen van mobiele contextbewuste applicaties zorgen voor nieuwe zakelijke kansen.
Nuttig voor crm en erp
Er is ook bewijs dat organisaties denken dat het implementeren van bedrijfsapplicaties op mobiele devices te lastig is, aangezien slechts 15 procent van mening is dat hun softwareportfolio eenvoudig aangepast kan worden. Wat dit betreft geeft 62 procent de voorkeur aan het uitbesteden van de ontwikkeling van mobiele applicaties aan een gerespecteerde leverancier. Hier staat tegenover dat 38 procent de voorkeur geeft aan het in-house ontwikkelen van mobiele applicaties op een specifiek platform voor applicatieontwikkeling. Gelet op de toekomst verwacht bijna twee derde van de respondenten dat mobiele toegang tot kritische applicaties voor crm en erp nuttig zal zijn.
Vind vooral de laatste zin interessant. Mobiel ontsluiten van ‘de backoffice’ met standaard ‘mobile enterprise oplossingen’ doen wij al een aantal jaar met TotalMobile. Op de goede weg dus. Ik geloof dat Altijd en Overal mobiel werken niet alleen de toekomst is, maar nu al werkelijkheid.