Het afgelopen jaar is er al veel geschreven over de trend bring your own device (byod). Mobiele apparaten worden steeds betaalbaarder en het is dan ook geen wonder dat managers en medewerkers hun eigen apparaten – zoals telefoons, tablets en laptops – op het werk gebruiken. Deze trend gaat in 2013 een nieuwe fase in en wordt ook wel bring your own software (byos) genoemd.
Met byos wordt het gebruik van gepersonaliseerde applicaties bedoeld, zoals apps die iemand selecteert voor zijn eigen apparaat. De toename van open source-software en de populariteit van app-stores toont aan dat veel medewerkers vrijheid willen in het kiezen van eigen software en applicaties en niet langer gebonden willen zijn aan bedrijfssoftware. Dit geldt ook voor het feit dat medewerkers niet langer gedwongen willen worden om een specifiek bedrijfstoestel te gebruiken.
Doordat medewerkers de mogelijkheid hebben hun eigen software en applicaties te kiezen, ontstaat bij it-afdelingen en bedrijven in het algemeen de behoefte om deze applicaties uitgebreid te testen. Hierdoor zorgen zij ervoor dat medewerkers de app ook daadwerkelijk op de werkplek kunnen gebruiken.
Mobiele applicaties testen
Mobiele applicaties moeten uitgebreid worden getest en dit moet snel en effectief gebeuren. Waren ze eerst het domein van tieners en gamers, tegenwoordig worden apps steeds meer gebruikt in een zakelijke omgeving. Vaak zijn er problemen wanneer apps geüpdatet worden, zoals verlies van functionaliteit en foutmeldingen. Voor organisaties is het belangrijk dat dit soort fouten niet optreden als medewerkers deze applicaties, met potentieel gevoelige bedrijfsinformatie, gebruiken. Daarom is het van belang dat applicaties voortdurend worden getest, zodat ze een consistente gebruikerservaring bieden.
Snelle technologische vooruitgang en de toename van apparaten met verschillende besturingssystemen (Apple iOS, Android en Windows Mobile) en platforms creëert steeds meer mogelijkheden voor gepersonaliseerde applicaties en software op mobiele apparaten. Het is daarom belangrijk om mobiele apps te testen, zodat ze op bedrijfsplatforms en netwerken kunnen draaien.
Mobiele ontwikkelingen gaan in een rap tempo. Snel testen van de kwaliteit van applicaties op besturingssystemen, platforms en netwerken is een noodzakelijke, maar tevens ontmoedigende taak om succes op lange termijn te garanderen. Dit komt doordat er wereldwijd veel fragmentatie en concurrentie is op het gebied van applicatieontwikkeling. Daarnaast is het niet-functioneel testen – zoals testen van de bruikbaarheid, veiligheid en toepasbaarheid – net zo belangrijk als functioneel testen.
Testcriteria
Voor het uitrollen van applicaties voor mobiele apparaten is het testen ervan noodzakelijk om drie redenen. De eerste is de diversiteit van apparaten. Doordat meerdere platforms en browsers beschikbaar zijn, zijn er verschillen – zoals variatie in applicatielooptijden – die getest moeten worden en waar nodig geoptimaliseerd.
De tweede reden is netwerkuitdagingen. Zelfs al zijn de mobiele telefoon en applicatiefunctie op elkaar afgestemd, dan nog zijn er netwerkuitdagingen. Meerdere netwerktypes – gsm/gprs tot Wi-Fi/Wi-Max en 4G – kunnen ertoe leiden dat er verschillende verbindingssnelheden in diverse regio’s zijn. Applicaties moeten in deze regio’s worden getest, zodat inzichtelijk wordt hoe ze functioneren met elke netwerkfunctie van iedere netwerkprovider.
De derde reden is dat verschillen in hardware kunnen leiden tot beperkingen in de verwerkingssnelheid en geheugencapaciteit van het mobiele apparaat. Ook zijn er variaties in de communicatieprotocollen van elk apparaat (wap/http et cetera).
Er zijn veel mogelijkheden voor het testen van mobiele applicaties, omdat de mobiele markt blijft groeien. In vergelijking met een desktop/notebook-omgeving zijn systeembronnen van mobiele apparaten (bijvoorbeeld geheugen en verwerkingssnelheid) beperkt.
Dankzij de groeiende mobiele markt en de opkomst van het mobiele testen worden apps steeds geavanceerder. De vraag naar bedrijven die deze applicaties kunnen testen neemt hierdoor toe.
Mobiele applicaties in de organisatie
Wanneer mobiele applicaties van consumenten niet werken, kan dat de relatie tussen provider en consument beschadigen. Echter, als apps zakelijk worden gebruikt, is een strenge en vooruitstrevende aanpak voor het testen van deze applicaties nodig, omdat er mogelijk wordt gewerkt met gevoelige en vertrouwelijke informatie.
Veel organisaties hebben vaak niet de noodzakelijke functionele testcapaciteit intern beschikbaar. Wanneer dit het geval is kunnen ze zich tot partners wenden die ze vertrouwen en die laboratoria hebben voor het testen van mobiele apps. Een samenwerking met een dergelijke partner zorgt ervoor dat organisaties zelf minder hoeven te investeren, omdat ze gebruik kunnen maken van hun externe laboratoria. Op deze manier kunnen ze toch uitgebreide tests uitvoeren, zonder hiervoor veel intern te investeren.
Rohit Garg, regionaal testing practice leader bij Cognizant
Fantastisch dat personeel zelf uitvindt wat voor zijn of haar taken de beste tools zijn. Moedig dit vooral aan. Blijf daar als IT afdeling vervolgens zo ver mogelijk vandaan en ga deze tools vooral niet zelf voor die gebruikers testen. Hun verantwoordelijkheid en bij support, daar is het gat van de deur. Zorg uiteraard wel voor een alternatieve tool die jouw goedkeuring wel kan dragen.
Echter…
Zodra het gaat om zaken als veiligheid van bedrijfsinformatie en kwetsbaarheid voor virussen malware etc, dan wordt het een ander verhaal. Daar moet wel op getest worden of er zullen op zijn minst richtlijnen en protocollen voor moeten bestaan. Het testen op dit soort problemen wordt trouwens alleen maar eenvoudiger. Neem bijvoorbeeld ene leverancier als Appthority. Die heeft dit grotendeels geautomatiseerd.
Testen! Als “wie” moet ik dit artikel lezen? (1) De tester van een app-provider/ontwikkelaar of (2) een beheerder van een ict-afdeling?
(1) Als app-ontwikkelaar MOET je je software door en door testen anders verlies je de belangstelling en je klanten. Dat geldt ook voor het moment dat je een update uitbrengt. Maar goed, het zal me als eindgebruiker/afnemer salami wezen (zoals PaVaKe het zegt) en ik zie geen reden waarom ik me druk moet maken om testen! Gaat het niet lekker met je app dan verweijder ik het!
(2) Heb je het over testen van app`s door de beheerders van de ict afdeling? Niet gekker worden! Tegenwoordig moet een arme beheerder verstand van 10000000000 dingen hebben om de ict-afdeling in de lucht te houden. Moet hij ook een tester worden!?
Terug naar mijn vraag, ik kan het niet vinden, voor wie is dit artikel geschreven?
Weer een van de meest onnozele stukken over dit onderwerp. Wie er denkt dat bedrijven hun lot in handen leggen van 16 jarige pubers die denken een app kunnen schrijven en vervolgens ook verwachten dat dit soort apps naadloos in een kantooromgeving integreren met andere systemen en ook nog eens exact zo functioneren als de bedrijfsprocessen afdwingen die moet lekker verder blijven dromen. In deze tijd waar het voor de meeste bedrijven stevig de broekriem aantrekken is wordt echt geen dubbeltje extra gespendeerd aan het testen van 14 applicaties die allen net niet hetzelfde doen. En vraag nou niet of er ergens in Nederland een IT manager rondloopt die zich druk maakt om data consistentie. Wel nee joh! We sluiten ons aan bij de denkwereld van de 16 jarige pubers met hun wensen. Die zijn veel belangrijker dan bedrijfsresultaten.
Ik zie niet in hoe BYOS toegevoegde waarde voor bedrijven heeft, als diens IT-afdeling al deze applicaties eerst zelf moet testen. De medewerker staat het vrij om zijn eigen software te gebruiken, maar IT ondersteunt deze applicaties niet. Wat ik zelf zie als trend is dat bedrijven medewerkers inderdaad meer keuze bieden in het device dat ze willen gebruiken. Bijvoorbeeld CYOD (Choose Your Own Device) of COPE (Corporate Owned Personal Enabled). BYOD heeft nog moeite om echt grote stappen te maken in het (Nederlandse) bedrijfsleven.
Met betrekking tot gebruikte (mobiele) software zie ik vooral de trend dat bedrijven medewerkers een corporate app store aanbieden, waarin ze zelf kunnen kiezen welke bedrijfssoftware ze op hun eigen of zakelijke device installeren en gebruiken. Deze apps worden vervolgens met een device managament oplossing beheerd en gemonitord. Deze tools zorgen ervoor dat er een duidelijke scheiding wordt gemaakt tussen corporate data en persoonlijke data. Dit biedt bijvoorbeeld het voordeel dat bij uitdiensttreding van een medewerker zijn device gecontroleerd ontdaan wordt van corporate software en data (e-mail, zakelijke apps), zonder dat zijn persoonlijke apps en data (Angry Birds, foto’s, social media) aangetast worden. Het device wordt definitief uit beheer gehaald.
Het testen van mobiele apps is een nieuwe taak voor organisaties en is wezelijk anders dan het testen van traditionele zakelijke software. Het heeft mijns inziens echter niet direct iets te maken met BYOD/CYOD/CYOS.
Prima om het onderwerp :”testen” te promoten. Het is echter wel zo dat daar veel aan vooraf gaat, dat proces loopt van beleid tot standaardisatie en dan is nog maar de vraag of byos, of bring your own app etc aan de orde komt. Het is niet zo dat de gebruiker de bedrijfsprocessen bepaald, ontwikkeld, beheert of beveiligd. Daar zijn efficiëntere wegen voor. Kortom het doel van je verhaal lijkt me een deel 2 waard…..?!
@Maarten
“Het is niet zo dat de gebruiker de bedrijfsprocessen bepaald, ontwikkeld, beheert of beveiligd”
Zeer terecht! Ik erger me mateloos aan de marketingpraatjes (bijvoorbeeld voor byod, cloud etc) waarin verteld wordt dat de gebruikers de vrijheid moeten krijgen om businessprocessen direct of indirect te kunnen bepalen!
“Kijk verder dan je neus lang is” hebben die mensen zeker nooit eerder gehoord!
BYOS gaat voorlopig nog lang niet werken!
Simpelweg omdat er nog te veel standaarden zijn, of beter gezegd, er een gebrek is aan standaarden.
Applicaties stellen nog steeds allerlei eisen aan de browser, zoals silverlight, flash, bepaalde java versie, dedicated plugins. En uiteraard vraagt een andere applicatie weer om andere versies van dit alles.
Zelfs op een gewone PC is het soms al een nachtmerrie om alle applicaties draaiende te houden zonder dat browsers en java met elkaar conflicteren. Laat staan dat dit gaat werken bij mobiele apparaten.
(toegegeven: het zegt ook wat over het applicatieportfolio dat ik via mijn werkgever aangeboden krijg, maar sommige dingen heb je nu eenmaal niet voor het kiezen)
Misschien, heel mischien dat mobiel werken via de browser een mogelijkheid gaat bieden. Echter zoals ik het nu zie, na enige tijd ingraven in het android-eco-systeem, gebeurt dat voorlopig niet.
Vergeleken met Windows, MacOS of Linux is de mobiele omgeving niet in staat een vol spektrum aan ICT te leveren voor een bedrijfsvoering. Op deelgebieden biedt het mogelijkheden maar steeds beperkt. Die beperking is enerzijds het kleine beeldscherm en anderzijds het simpele gebrek aan funktionaliteit. Op zich is de insteek van canonical met 1 systeem voor mobiel en desktop een goed idee maar of de markt dat op pakt waag ik te betwijfelen, het grote geld zoals dat van MS of Apple ontbreekt daar en Google heeft al op Android gezet.
Jan heeft wat dat betreft een goed punt. Mobiel is een aanvulling voor de bestaande reeks van applicaties. Maar door het ontbreken van een net zo uitgebreide manier van interactie als met desktops zal het onmogelijk blijken om deze volledig te vervangen.
Wat eco-systeem betreft heeft mobiel wel aangetoond dat als je je applicaties eenvoudig in een app-store aanbied je potentiele klanten je makkelijker vinden en deze minder rompslomp hebben met het onderhoud van de applicaties.
Maar voor de rest is er weinig nieuws onder de zon want inderdaad zijn er teveel standaarden. Als bedrijf is het verstandig om altijd zoveel mogelijk naar open standaarden te streven zodat je niet commiteert aan een leverancier.
En wat kwaliteit van de apps betreft is deze net zo (on)voorspelbaar als de bestaande software van voor het mobiele tijdperk.
Met BYOD of BYOS gaat het om een keuze van de gebruiker om een specifieke oplossing te gebruiken voor zijn/haar taken en activiteiten.
Dat hoeft dus niet een volledig spectrum af te dekken, alleen wat de activiteit ondersteunt.
Het betekent evenmin dat die gebruiker het business proces gaat bepalen, alleen de manier waarop het eigen stukje daarin wordt ingevuld met de eigen verantwoordelijkheid aan te sluiten op andere activiteiten (door anderen) in het proces.
Los daarvan ben ik het met PaVeKe eens dat standaardisatie voorlopig de belangrijkste blokkade is voor eigen keuzes. Niet alleen voor ondersteunende software als Java of een browser, maar ook voor simpele zaken als standaard uitwisselingsformaat tussen tekstverwerkers, spreadsheets en wat dies meer zijn, mail servers en clients, agenda applicaties, etc. Als het bedrijf vol voor Microsoft kiest, zoals meestal, heb je als medewerker nog maar weinig 100% compatibele alternatieven.