SAS, leverancier van software voor business intelligence en business analytics, heeft in 2012 opnieuw een recordomzet geboekt. De totale omzet nam met 5,4 procent toe tot 2,87 miljard dollar. Het softwareconcern profiteerde vorig jaar van de groeiende vraag naar oplossingen om big data te analyseren. Het particuliere bedrijf zegt in 2012 de lijn van de eerste 36 winstgevende jaren te hebben doorgezet door klanten met zijn analysesoftware te helpen.
Van de omzet van 2,87 miljard dollar in 2012 kwam 47 procent uit Noord-Amerika, 41 procent uit Europa, Midden-Oosten en Afrika, (EMEA) en 12 procent uit Azië en Australië. SAS stelt dat het in 2012 een kwart van de omzet opnieuw investeerde in research en development. Ook trok het medewerkers aan: het personeelsbestand groeide wereldwijd met 7 procent tot 13.442 medewerkers eind 2012.
Analyses
Het softwarebedrijf meldt dat in categorieën waarin het bedrijf traditioneel sterk is, zoals analytics en business intelligence, de groei sterker was dan het marktgemiddelde. Customer intelligence, fraudedetectie, risk management en supply chain analytics kenden meer dan 10 procent groei. SAS verwacht dat de vraag naar inzicht vanuit big data ook in 2013 blijft toenemen en blijft zich daar met Visual Analytics en High-Performance Analytics op toeleggen.
SAS, opgericht in 1976, heet tegenwoordig een powerhouse voor big data-analyses, althans volgens analistenbureau Forrester. Bestuursvoorzitter Jim Goodnight van SAS stelt dat ‘met high-performance analytics lastige business-problemen duizend keer sneller op te lossen zijn. Dat biedt organisaties onbegrensde mogelijkheden.’ SAS biedt met het product Visual Analytics een nieuwe manier om razendsnel grote hoeveelheden data te onderzoeken, te analyseren en te presenteren (ook op mobiele apparatuur).
Nederland
De softwareleverancier is ook tevreden over de prestaties in Nederland. Er werden nieuwe contracten gesloten met Marktplaats.nl, AkzoNobel, Consumentenbond, Nationale-Nederlanden en ING. Het nieuwe Visual Analytics werd aangeschaft door Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken, Rijkswaterstaat, DirectPay en Gelderse Vallei.
‘We zien dat ook in Nederland de vraag naar big data-oplossingen nu toeneemt’, zegt Karel Kinders, algemeen directeur van SAS Nederland. ‘De enorme groei aan data vindt in vrijwel elke sector plaats en het huidige economische klimaat zorgt ervoor dat organisaties de data die ze hebben ook echt moeten benutten om hun rendement en hun concurrentiepositie te versterken.’