KPN was in het afgelopen vierde kwartaal van 2012 het meest betrokken bij transacties op de Nederlandse ict-markt. Het verkocht zes onderdelen en investeerde in twee breedbanddeals. Het ict-concern richt zich steeds meer op de exploitatie van de Nederlandse werkplek. Niet-kernactiviteiten worden verkocht, zowel in het buitenland als in Nederland. Bovendien wil KPN via uitbesteding minder bedrijfstaken zelf doen.
KPN was de meest dominante speler in het afgelopen vierde kwartaal. Van de 67 geregistreerde overnames, fusies en investeringen nam het ict-concern er acht voor zijn rekening (zie infographic onderaan). Dat blijkt uit het overzicht van financieel adviesbureau Mazars Berenschot Corporate Finance (MBCF) en Computable.
Afstoten
Het ict-concern verkeert in een fase waarbij het kiest voor bepaalde kernactiviteiten en de rest wil afstoten. Het arbeidsintensieve installatie- en onderhoudswerk (veel urenschrijven) verkocht KPN bijvoorbeeld aan partner Koning & Hartman via een uitbestedingsovereenkomst. Koning & Hartman blijft onder de hoede van KPN de klanten van KPN bedienen. Ook dochteronderneming Station-to-Station, dat ict-diensten aan het onderwijs levert, werd afgestoten, aan de Odin Groep. Verder stootte KPN een deel van zijn telecommunicatiemastenpark in Nederland en Duitsland af en trok het bedrijf zich met telecomdiensten terug uit Zwitserland (Ortel Mobile) en Spanje (KPN Spain).
Buitenland
Onduidelijk is nog wat KPN met de buitenlandse dochterondernemingen Base (België) en E-Plus (Duitsland) gaat doen. De onderdelen stonden in de etalage maar zijn daar weer uitgehaald omdat de beoogde interesse tegen viel. Het zou Ramon Schuitevoerder, senior adviseur in het ict-team van MBCF, echter niet verbazen als beide bedrijven binnen afzienbare tijd opnieuw voor verkoop worden aangeboden. ‘Alle ict rondom de werkplek in Nederland is de kern waar KPN zich op richt. Daarbij gaat het vooral om de exploitatie en minder om het fysieke onderhoud. Dat laat het bedrijf liever aan partners over. Daarom heeft KPN ook een meerderheidsbelang in glasvezelaanbieder Reggefiber genomen en een aantal glasvezeldienstverleners van Reggeborgh overgenomen. Dat zijn strategische zetten op de breedbandmarkt.’
Uitbesteding
Om de bedrijfsvoeringskosten te verlagen onderzoekt het ict-concern ook waar het taken kan uitbesteden. KPN besteedde in het verleden al veel uitvoerende ict-taken uit aan grote ict-dienstverleners, zoals Atos. Vorig jaar trok het Mybrand aan als SAP-beheerder van KPN Retail en sloot het nieuwe vijfjarige applicatiecontracten met Tech Mahindra, IBM en Accenture. Laatstgenoemde ict-dienstverlener is een belangrijke voorkeurspartner van KPN. De twee partijen sloten recent een contract waarbij Accenture de internetapplicaties van KPN gaat beheren. Ook helpt Accenture met het aanbieden van interactieve tv-services voor verschillende apparaten.
Analisten verwachten de komende tijd meer uitbestedingsovereenkomsten bij KPN. Het is voor het ict-concern een manier om de (personeels)kosten te verlagen en zich niet meer met de uitvoering hoeven te bemoeien.
Lees ook: ICT-overnamemarkt is weer op stoom
Toch gaat dit niet het probleem voor KPN oplossen, zolang er diensten zijn die 99,99% winst zijn en qua omzet krimpen, is snijden in de kosten een tijdelijke “bijdrage”, maar niet de oplossing.
Wat is wel de oplossing, nieuwe diensen introduceren die een solide verdien model hebben. Bv één waar een redelijke verhouding tussen kosten en baten bestaat en de afnemer voordeel in zijn werkwijze of business biedt,