We zoeken wat af op internet. Alleen al in Nederland worden zo’n 1,5 miljard onderzoeksopdrachten verwerkt. Vindbaarheid blijft echter een probleem. Volgens Google zoekt zo’n 80 procent niet verder dan de eerste pagina van zoekresultaten en 45 procent niet verder dan de eerste vijf resultaten. Voor een betere lokale vindbaarheid zouden gemeentes een actieve rol kunnen spelen. Zij blijven echter hun url hangen aan hun digitale stadhuis.
Een trend is dat er steeds meer lokaal wordt gezocht, zoals fietsen Emmen, herenkleding Sittard of catering Tilburg. Specialisten op gebied van zoekmachine- optimalisatie spelen hier handig op in door het mkb hierin te ondersteunen. De naam van de gemeente of stad is hierbij een belangrijke succesfactor.
Wat mij dan ook tegenvalt, is dat onze 415 gemeenten voor het grootste deel stug hun url blijven inzetten voor het digitaal stadhuis. Terwijl daar voornamelijk standaardproducten en -diensten en (saai) beleid worden getoond.
Bij de opkomst van de eerst digitale stadhuizen, midden jaren ’90, heeft iemand een keer bedacht dat gemeente.nl voorbehouden is aan het digitaal stadhuis in plaats van aan de stad. Het blijkt bijzonder lastig om deze gewoonte te doorbreken. In praktijk zappen de bezoekers die geïnteresseerd zijn in je stad bij een digitaal stadhuis of loket direct weer weg van je pagina en ben je ze kwijt. Feitelijk kost dit ondernemers in je gemeente omzet.
De van oorsprong meer toeristische gemeentes, zoals op de Waddeneilanden, hadden vrij snel door dat je de gemeentelijke url vooral voor je eigen samenleving moet inzetten. Maar bij de andere gemeentes is dit besef nog niet doorgedrongen. Als ik bijvoorbeeld wil gaan stappen of overnachten en Arnhem.nl intik, dan ben ik niet geïnteresseerd in het loket van de gemeente. Dat geldt ook voor Maastricht.nl, Apeldoorn.nl en Breda.nl.
Wat dat betreft snapt Almere als grote stad echter wel hoe het moet. Gemeente.nl wordt gebruikt om de stad te promoten en niet het stadhuis. Vanuit citymarketing kun je zo ook stimuleren dat ondernemers samenwerken in de binnenstad, of de winkelcentra of andere interessegroepen. Zo attendeer je de digitale bezoeker op diverse onderwerpen in een omgeving waar hij of zij interesse in toont.
Ik hoop dat een beetje mkb’er die deze column leest direct een mail stuurt naar zijn gemeente met de vraag om een stadsportal in plaats van een digitaal stadhuis.
@Simon
het is maar net wat je als websitebezoeker bedoelt als je de site van de gemeente benadert. Wat wil je doen? Barbara maakt dit ook heel duidelijk. De een wil misschien weten wanneer het afval op wordt gehaald, de ander wanneer het zwembad open is, of wanneer ook weer dat leuke festival wordt gehouden…
De gemeentesite zien als een site puur en alleen over overheidsdiensten, is weer denken vanuit de ambtenaar ipv vanuit de bezoeker (van je website)/inwoner (van de gemeente).
Ik vind dat we na moeten denken hoe we alle informatie die geldt voor alle gemeenten onder kunnen brengen op 1 plek (ik bedoel dat niet 416 gemeenten allemaal dezelfde informatie over de verkiezingspas moeten gaan publiceren), en hoe we die en andere informatie dan overzichtelijk aan kunnen bieden.
Dus dat de gemeentesite zowel een loket, als een portal wordt.
@Maureen, en dat is precies wat ik bedoel: Leveren wat de bezoeker wil. Dat is wat we ook binnen alle webprojecten onderzoeken. Het resultaat valt tegen. Mensen willen niet veel van de gemeente. Dat wat ze wel willen moet je perfect aanbieden, geprioriteerd naar belangrijkheid voor je bezoeker (toptaken). Dat betekent niet dat je de rest niet doet, maar het is wat minder prominent aanwezig.
Dit is juist de ultieme manier van denken vanuit de bezoeker. Vergeet interne afdelingen, categorieën en andere vormen van verzuiling. Bied dat wat ze nodig hebben en doe dat op een excellente manier.
@Simon, helemaal mee eens voor de burger als “klant” van de overheid. Daar richt b.v. het NUP zich erg sterk op, de dienstverlening van de overheid. Veel minder gebeurt er op het vlak van samenwerken.
Ik ben dus wel benieuwd hoeveel mensen vragen hebben aan hun gemeente over de ontwikkelingen, projecten en problemen in de stad. Ik denk dan ook aan de maatschappelijke instellingen en lokaal betrokken bedrijven. Voor die groep vind je nauwelijks iets op de websites, hooguit nieuwsberichten.
Als je moet samenwerken met de gemeente wil je best weten hoe de gemeente is georganiseerd, welke afdeling wat doet en wat het geldende beleid is. En dat mag minder prominent op de website maar wel toegankelijk en transparant voor de geïnteresseerde bewoners en organisaties.