CGI-bestuurder Ron de Mos zegt in het Financieele Dagblad van 28 januari 2013 dat Logica op veel te grote voet heeft geleefd. Hierdoor viel de ict-dienstverlener ten prooi aan het Canadese CGI. De Mos vindt dat er wat moet veranderen bij het voormalige Logica en zegt toe dat Logica onder de CGI-vlag zich weer gaat gedragen naar het type werk dat ze doen.
De Mos zegt in het dagblad dat Logica jarenlang niet mee veerde met de markt. Hij meent dat Logica qua overhead leek op een wereldspeler als IBM, terwijl de ict-dienstverlener zich vooral bezig hield met het model van uurtje-factuurtje. De Mos meent dat Logica last kreeg van een waterhoofd en hierdoor ten onder is gegaan.
Organisatie te complex
In het verleden hield Logica zich bezig met ingewikkelde automatiseringsprojecten, maar dat is de afgelopen jaren veranderd. Logica werd volgens De Mos een soort uitzendbureau met hooggeschoold talent en te veel overhead. Daarbij miste hij de heldere positionering. Doordat Logica vooral intern gericht was, werd de organisatie te complex voor dit type business. De Mos wil dan ook dat Logica onder CGI zich weer gaat onderscheiden van concurrenten. Als voorbeeld noemt hij dan een specialisme als het mobiele domein.
Het waterhoofd zat De Mos heel erg dwars. In zijn eerste drie maanden als bestuurder pakte hij dit aan door driehonderd banen te schrappen. Dit was vooral op managementniveau. Na jaren van krimp wil De Mos in 2013 weer groeien. Hiertoe gaat hij investeren in langdurige klantrelaties.
Heb daar gewerkt. Wat een leeg bedrijf was het. Alleen salaris was goed. Voor de rest was het gewoon 3 x niets.
Vorige reactie: niet goed gekeken zeker.
Ik heb er m’n halve leven gewerkt, mooie loopbaan gehad, fantastische tijden en prima collega’s. Aan de kwaliteit en inzet van de mensen zal het niet liggen. Beter focussen op winstgevende business en de oude feed en weed policy herinvoeren. Succes Ron en 3500 ex collega’s.
Geen slechte analyse. Werk bij CGI. Kwam 2,5 jaar geleden met opdracht binnen bij Logica NL en was gefrappeerd door het middelmatige niveau, inclusief het opgeblazen bedrag dat daarbij hoort. Zelf zal ik ook wel een beetje zo zijn. Soort zoekt soort. Er zijn zeker bij Logica NL wel wat uitzonderingen, maar grosso mode herken ik het uurtje-factuurje.
Wat ook nodig is te veranderen volgens mij is de interne communicatie. Het is het bedrijfsmodel van een zeer gesloten binnenkring, die hard is tegen de consultants in de detacheringsfabriek. Ook nu nog is het de opdracht aan matching en resourcing om marge te maken boven de rate waarin al overhead opslag zit. Voor mij persoonlijk was de aankoop door CGI een verademing. In de diepte veranderde er iets. Ik hoorde dat er meer collega’s blij van zijn geworden.
Goede analyse. Heb er 10 jaar gewerkt (CMG & Logica). Heb hele management lagen gezien die weigerden mee te bewegen met de veranderde markt, omdat het uurtje-factuurtje model zo lekker makkelijk was.
Zonde ook dat een kwalitatief sterk CMG destijds werd overgenomen door een zeer middelmatig Logica. Daardoor zijn toen veel goede mensen vertrokken. Ik hoop dat CGI een verbetering kan brengen
Ik heb ooit bij Logica gesolliciteerd en het viel me op dat er niet naar mijn wensen werd geluisterd maar dat ze al een uurtje factuurtje opdracht voor me klaar hadden liggen voor een bescheiden salaris.
Reden genoeg om er niet te gaan werken…
Een correcte analyse misschien, maar wel reeds lang bestaand en bovendien weinig diepgaand. Logica, en met hen vele grote System Integrators kampen al heel lang met de verleiding van relatief makkelijk geld verdienen aan een uur-factuur model versus diepte-investeringen in markt-oplossingen die zich pas later (en soms ook niet) terugbetalen. Bij veel van deze bedrijven zie je dat hier door de jaren heen initiatieven zijn genomen, maar dat bij tegenwind (en die is er u eenmaal iedere twee jaar) vaak wordt teruggegrepen naar de oude modellen.
Ook van Ron de Mos hoor ik hier geen wezenlijke oplossingen. ‘Customer Intimacy’ was bij CMG destijds al een essentieel onderdeel van de marktbenadering. Heel belangrijk, maar geen oplossing voor het kernprobleem. Al langer geleden bekritiseerden marktonderzoekers als IDC Logica “om de traagheid in het wereldwijd uitrollen van zijn dienstverlening, standaardisering en het wegnemen van geografische en andere drempels die het rondpompen van goede ideeën, middelen, producten en mensen door de onderneming mogelijk maakt”. Daar zit het probleem en dat los je niet op door de hele dag bij bij de koffieautomaat van je klant te gaan staan.
CGI NL wordt een tier 2 player…
Ja, de eerste reactie moet ik – helaas – wel onderschrijven: een leeg bedrijf. Het grappige is dat ik dat de laatste jaren steeds dacht – in dezelfde terminologie! – maar dacht dat het aan mijzelf lag.
Wat ik merkte is dat Logica te weinig eigen specialisaties had. Er waren wel steeds initiatieven voor nieuwe producten/marktoplossingen/iets waar de klant iets aan heeft (in godsnaam stop de engelse word-buzz waar Logica ook zo aan leed) maar doordat nooit het risico werd genomen deze initiatieven uit te werken – maar dan ook ECHT stokte dat voortdurend. Vaak werd er een consultant op gezet die ook toevallig idle was maar niet per definitie de geschikte persoon was. Daarnaast wist de idle consultant dondersgoed dat als het op investering aankwam: licenties, opleiding etc etc) de kraan dichtbleef. Dus kwam het niet verder dan wat interessante documentjes. En als er een uurtje factuurtje opdracht langskwam voor de betreffende consultant dan was het zo belangrijke “project” opeens niet meer belangrijk. Zie daar de Logica praktijk opgetekend door een consultant die er meer een decennium lang heeft gewerkt!
Waarom dan toch zo lang? Bij sommige klanten was het gewoon leuk! Dan merkte je niets van Logica en was je gewoon 2 jaar lekker aan de slag. De collega’s die er werkten waren van hoog niveau. De collegialiteit was zeer goed. Prettige mensen! Ex Logica’ers zijn absoluut een goede catch voor werkgevers. Gemotiveerd en flexibel vaak.
Het directe man-management: veelal niks op aan te merken echter: geen mandaat, geen mogelijkheden, aan handen en voeten gebonden. Jarenlang je medewerkers moeten vertellen dat er alwéér geen geld is voor opleiding is geen pretje, vooral als je ze een jaar geleden hebt voorgespiegeld dat het allemaal beter zou worden.
Ik heb er veel geleerd, bij CMG en later Logica. De overname door Logica was jammer, en heeft gezorgd voor een enorme overhead. Ik kwam in dienst bij een bedrijf van 7000 man, 11 jaar later 42.000, een ware explosie. Moeilijk om dit goed te laten verlopen, het is dan ook niet gelukt. Logica was voor de “merge” het bedrijf met het projecten model, de fixed price opdrachten opdrachten. Daarvan was later niet veel meere merkbaar. Duidelijk was zichtbaar dat men niet wist hoe dit soort projecten aan te pakken. Er was een enorme angst om verliezen te lijden, wat vooraf werd bestreden door hoge risicomarges in te bouwen met als gevolg hoge prijzen. Dat was deels terecht, want automatiseringsprojecten zijn complex en risicovol. En het was terecht omdat wij niet wisten hoe een projectorganisatie op te bouwen. Dat heb ik bij andere bedrijven veel beter gezien, maar die deden dat ook omdat ze nooit anders gedaan hadden. Het was een kwestie van cultuur. Deze cultuur heeft men nooit kunnen veranderen helaas. Ik hoop dat het CGI wél lukt.
Als de directie van Logica had geluisterd naar het personeel, dan hadden ze deze analyse al een jaar of 2 geleden gehoord. Er heerst een hoog ivoren toren mentaliteit. En luisteren naar het personeel zit niet in de genen.
Ik vrees alleen dat de goede mensen inmiddels het bedrijf hebben verlaten of op niet te lange tijd verlaten. En dan kan CGI alleen nog maar uurtje factuurtje doen. Voor projecten, value based pricing, heb je kennis nodig, en dan bedoel ik niet Java of Oracle, maar kennis van de business, van innovatie van de klanten. En laten de mensen die deze kennis hebben nu massaal vertrekken omdat er niet naar hun geluisterd werd. Er geen visie is. Er geen training wordt gegeven, geen budget voor vernieuwing.
Ik hoop dat ze het redden, maar vrees dat het heeel erg moeilijk gaat worden.