Beter Horen is een vooraanstaand hoorspecialist van Nederland. De werving en selectie van goede audiciens is van wezenlijk belang voor het succes. Om de kwaliteit van de instroom te verbeteren implementeerde Beter Horen, samen met de assessmentspecialisten van Kenhardt International en de tooling van HRorganizer, een online selectieprogramma met een compacte specifieke rapportage. Hiermee is de vroegtijdige uitval van potentiële audiciens met 35 procent afgenomen.
Ruim een jaar geleden is Beter Horen gestart om het selectieproces van audiciens (in opleiding) kwalitatief te verbeteren. Voorheen werden mensen geselecteerd door middel van een (vaak ongestructureerd) gesprek. Tijdens de driejarige opleiding van deze audiciens bleek echter meer dan 30 procent vroegtijdig de opleiding te verlaten.
Assessmentspecialist Kenhardt heeft in samenwerking met Beter Horen en HRorganizer een online selectieprogramma geïmplementeerd, bestaande uit vragenlijsten – gericht op persoonlijkheid en motivatie – en capaciteitstesten. Een specifiek voor Beter Horen ontwikkelde stoplichtrapportage op competentieniveau stelt managers in staat snel een gefundeerde keuze te maken in het selectieproces.
Derk Groot Bruinderink, corporate recruiter and employer branding specialist van Beter Horen: ‘Wij garanderen overal en altijd de beste zorg en persoonlijke aandacht. Om deze belofte aan de klanten te kunnen waarmaken zijn goede medewerkers het allerbelangrijkst. De menselijke factor speelt een allesbepalende rol bij Beter Horen, vandaar dat de selectie van audiciens uiterst zorgvuldig gebeurt. Dat begint al met de eerste oriëntatie op onze site. Met ons nieuwe selectieprogramma hebben we niet alleen de kwaliteit van de instroom verbeterd, maar we begrijpen nu ook wat onze best performers uniek maakt.’
Marktveranderingen, zoals concurrentietoename en een wijziging in de ziektekostenverzekering, waren reden voor een diepgaande analyse van de bestaande werving en selectie van audiciens, op basis van de best performers. Op competentieniveau leverde dat niet direct significante informatie op maar op het niveau van intellect, persoonlijkheid en motivatie werden wel duidelijke overeenkomsten gevonden. Kenhardt heeft op basis van deze analyse Beter Horen geadviseerd de gebruikte rapportage aan te passen.
De hiervoor noodzakelijke interviewvragen (onder andere op basis van de STAR-methodiek) en dieptevragen zijn standaard beschikbaar in HRorganizer en door Kenhardt doelgroepspecifiek gemaakt. De vragen gaan in op de onderscheidende persoonlijkheidskenmerken en/of drijfveren die voor de audiciens van Beter Horen relevant zijn. Op deze manier is Beter Horen er met succes in geslaagd om het selectieproces te verbeteren met als resultaat ruim 35 procent vermindering van vroegtijdige uitval van audiciens tijdens de opleiding.