Ict-leverancier IBM brengt in maart 2013 een nieuwe versie uit van zijn Notes e-mailclient. Notes 9 zal berichten uit sociale medianetwerken in de inbox van een gebruiker afleveren. Die vindt daardoor alle berichten van zijn contacten op een plaats. Dat heeft het bedrijf aangekondigd bij de start van zijn jaarlijkse conferentie IBM Connect (voorheen Lotusphere) in Orlando, Florida.
Notes 9 komt beschikbaar voor een scala aan besturingssystemen, waaronder Windows, iOS 6, Android en Blackberry. Het is de eerste grote nieuwe release van de Notes-software in vijf jaar. Geïnteresseerden kunnen een beta-versie downloaden.
De berichten uit de sociale media worden in een aparte kolom rechts in het scherm getoond. Zijn een e-mail en berichten aan elkaar gekoppeld, dan worden de berichten ook in de e-mail getoond. Vanuit een geopende e-mail kan zo’n bericht worden ge-’liked’, worden doorgestuurd of beantwoord. Alle gekoppelde berichten worden zo op een plek bewaard.
Een belangrijk voordeel van het onderbrengen van sociale media-updates binnen de e-mailclient is volgens de ontwerpers dat gebruikers niet meer hoeven te schakelen tussen applicaties om berichten te volgen. Dat verkleint de kans dat zij afgeleid raken van de taken waarmee zij bezig waren. Daardoor krijgen zij meer gedaan op een dag.
Snippets
Het uiterlijk van het e-mailprogramma is rustiger geworden. De ontwerpers hebben waar mogelijk iconen vervangen door tekstknoppen. De werkbalk opent zich pas wanneer de gebruiker een e-mail schrijft of bewerkt. Van elk bericht worden de eerste honderd tekens in het scherm getoond. Op basis van deze zogeheten snippets krijgt de gebruiker vaak al een goed beeld van de inhoud. Op basis daarvan kan hij besluiten of het nodig is het bericht te openen, door te sturen of weg te gooien.
Naast de nieuwe e-mailclient Notes heeft ook de e-mailserver-software Domino een update gekregen. Domino 9 bevat een aantal extra componenten om het werken met sociale mediaberichten mogelijk te maken. Hierbij hebben de ontwikkelaars gebruik gemaakt van de standaarden uit Open Social 2.0 en het onderliggende veiligheidsprotocol OAUTH.
Personeelsmanagers
Naast de nieuwe e-mailsoftware kondigde IBM ook nieuwe software en diensten uit de cloud aan die businessmanagers als personeelsmanagers en marketeers moeten helpen de mogelijkheden van sociale media te benutten.
Voor personeelsmanagers komt er een module voor het met behulp van sociale media werven en selecteren van nieuwe medewerkers. Alle betrokkenen binnen het bedrijf worden via sociale media op de hoogte gehouden van de voortgang, wat de besluitvorming versnelt. Eenmaal geselecteerd kan de nieuwe medewerker via sociale media alvast nieuwe collega’s leren kennen, vragen stellen aan zijn nieuwe manager en een online trainingsprogramma volgen. Hierdoor is de nieuwe medewerker vanaf zijn eerste dag productief.
Ict-afdeling
IBM wil marketeers met behulp van sociale media ondersteunen bij het bedenken, plannen en uitvoeren van mediacampagnes. Met de module Social Media Publisher kunnen marketeers bijvoorbeeld zelf nieuwe online communities starten, zonder dat zij daarvoor een beroep hoeven te doen op ondersteunende ict-afdelingen.
De jaarlijkse conferentie IBM Connect (voorheen Lotusphere) over zijn social business software wordt in 2013 voor de twintigste keer gehouden. De bijeenkomst wordt bezocht door circa achtduizend klanten en partners van IBM van over de hele wereld. Uit Nederland zijn zo’n 110 klanten en partners aanwezig.
Ik dacht al te lezen dat IBM socialere versie van Notes zou gaan maken.
Een versie die intuïtief is en met wat minder bugs.
Zo zie je maar weer: “De wens is de vader van de gedachte”.
De enige invulling die IBM aan het woord sociaal kan geven is blijkbaar sociale media.
Opmerkelijk en het illustreert wel het achterhoede gevecht
“eerste grote nieuwe release van de Notes-software in vijf jaar”
dus je hebt netjes gedurende vijf jaar je “software maintenance & subscription” @ 20% van de licentie betaald (dus eigenlijk een nieuwe licentie aangeschaft), en dan krijg je eindelijk “nieuwe functionaliteit” die anderen al “out-of-the-box” leveren.
bv de snippets “van elk bericht worden de eerste honderd tekens in het scherm getoond” die functie heeft, vijwel iedere mail client heeft dat bv autovoorbeeld (MSFT Outlook.
Wel jammer, Lotus was een innovator, maar niets is voor eeuwig,
@Mic dat zie je verkeerd (en ik moet bekennen dat dit ook onduidelijk in het artikel staat). Wat men bedoelt heeft te zeggen is dat dit de eerste grote verandering in de Notes UI is in 5 jaar (sinds augustus 2007 eigenlijk) toen Notes 8 werd geintroduceerd. Dat moet je op dezelfde wijze zien als dat Outlook 2010 met de introductie van de ribbon interface daarin de eerste grote wijziging was sinds Outlook 2003 etc. Dat heeft dus niets met de onderliggende technologie te maken waar keihard aan gewerkt is in de afgelopen jaren en waarin vaker grote updates werden gedaan dan dat bij Microsoft het geval is. Eind 2008 is Domino 8.5 uitgekomen die grote wijzigingen bracht aan de serverkant en via XPages Lotus Domino als RAD applicatieplatform weer helemaal up to date bracht. Sindsdien heeft IBM in de zogenaamde maintenance releases en zogeheten Upgrade Packs voortdurend nieuwe functionaliteit toegevoegd aan zowel de Notes client als aan de Domino server. Men heeft er bewust voor gekozen om dit op deze wijze te doen, omdat klanten nu eenmaal makkelijk updaten van versie 8.5.1 naar 8.5.2 dan naar 9.0. De wijzigingen in de gui van de Notes client voor versie 9(met name de nieuwe frisse kleuren) zijn zo opvallend dat men dit wel een nieuw versienummer moest geven. Het is dus echter zeker niet zo dat klanten niets aan hun software maintenance & subscription hadden de afgelopen jaren. In tegendeel!