Kenniscentrum Ecabo neemt, in samenwerking met KC Handel, het initiatief om de digitale beroepsvaardigheden te verankeren in alle opleidingen van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Gemiddeld 8 procent van de werktijd gaat verloren aan ict-problemen. Dit komt door te weinig ict-vaardigheden van werknemers.
Mbo’ers die de arbeidsmarkt op komen, moeten over voldoende digitale vaardigheden beschikken om hun functie goed uit te kunnen oefenen. Ecabo gaat voor het hele mbo een Certificeerbare Eenheid (CE) Digitale Vaardigheden ontwikkelen, waardoor digitale vaardigheden stevig verankerd worden in het beroepsonderwijs.
CE Digitale Vaardigheden
De CE Digitale Vaardigheden bevat die sectorspecifieke ict-kennis en -vaardigheden die de arbeidsmarkt vraagt en die een meerwaarde vormen voor de beroepsuitoefening. De CE Digitale Vaardigheden komt zo spoedig mogelijk beschikbaar voor opleiders om op te nemen in hun onderwijsprogramma.
Ook voor werkend personeel komt er een mogelijkheid om hun digitale vaardigheden te optimaliseren en te certificeren. Ecabo wil bedrijven attenderen op de meerwaarde van het ‘E-user skills certificaat’ voor medewerkers. Hiervoor wordt de samenwerking aangegaan met onder andere educatieve uitgevers, certificerende instellingen en private opleiders.
Digivaardig & Digiveilig
Door het opnemen en verankeren van de CE Digitale Vaardigheden in het middelbaar beroepsonderwijs wordt een substantieel deel van de (toekomstige) Nederlandse beroepsbevolking bereikt. Het project CE Digitale Vaardigheden is onderdeel van het programma Digivaardig & Digiveilig, dat onder voorzitterschap van oud-minister Tineke Netelenbos uitgevoerd wordt. Ecabo is de uitvoerende partij gezien zijn expertise op het gebied van beroepsinhoudelijke monitoring en vertaling naar onderwijsrichtlijnen.
Er is voor deze doeleinden een Europees Computer Rijbewijs ontwikkeld door ECDL en in Nederland gedragen door de beroepsvereniging Ngi. Maak gebruik van wat er al is.
Klaas Brongers
Voorzitter Ngi
Het klopt dat er al een ECDL is. De afgelopen jaren bleek uit onderzoek bij onze achterbannen in het bedrijfsleven dat dat onvoldoende aansloot bij de behoefte aan digitale vaardigheden die zij wenselijk achtten voor de beginnende beroepsbeoefenaar. Aan de ene kant doordat het op onderdelen te diep op de materie inging voor bepaalde sectoren en aan de andere kant omdat er te weinig aandacht was voor andere zaken op het gebied van digitale vaardigheden als awareness, auteursrechten, veiligheid, copyright, multimedia, phishing, social media, etcetera. Ook vonden zij dat ze te weinig invloed hadden op de vaststelling van de inhoud ervan. Overigens hebben we ECDL continu geïnformeerd over aanpak, inhoud, etcetera. Dit heeft in ieder geval geleid tot een eerste inhoudelijke verwantschapsanalyse tussen MOS, ECDL, Digital Creator en het door onze achterbannen vastgestelde certificaat. Ook hebben we direct contact met ECDL om te onderzoeken hoe we elkaar waar mogelijk kunnen versterken.
Een ander uniek onderscheid met bestaande certificaten is de differentiatie per beroepsgroep: een juridisch medewerker heeft volgens geconsulteerde experts en de sectorraden van ECABO nu eenmaal andere digitale vaardigheden nodig dan bijvoorbeeld een secretaresse, een beveiligingsmedewerker of een uitvoerder in de bouw.
Een grote Internationale certificerende instelling heeft dit inmiddels onderkend en wil deze differentiatie per beroepsgroep ook graag Internationaal uitrollen.
Ook de eerste signalen uit ‘Brussel’ zijn bijzonder positief.
Beste Klaas
Alle goede bedoelingen van het Ngi ten spijt, maar als ik op mijn afdeling een sollicitant binnenkrijg die me vol trots gaat vertellen dat hij of zij een Europees Computer Rijbewijs heeft, dan weet ik niet hoe snel ik de kamer moet verlaten om niet ter plekke in een lachbui uit te barsten.
Een computer rijbewijs klinkt me iets als voor de ouderenbond om de oudere medemens wegwijs te maken op het internet, niet als iets sprankelends en waardevols waar naar ik op zoek ben bij een sollicitant.
Wat zijn digitale vaardigheden?
De toevoeging van Hans Blankendaal zijn precies de zaken waar het om moet gaan om enige basisvaardigheden bij te brengen. En die dienen dus al op de basisschool gegeven te worden.
@Ewout Ruim 10 jaar geleden hebben we onze deelkwalificatie in de kwalificatiestructuur op dit vlak gelijkgeschakeld met ECDL. Met de verwachting in ons achterhoofd dat het langzaam maar zeker wel een plek zou krijgen in het voortgezet onderwijs en het primair onderwijs. Echter. De digitale vaardigheden die we verwachtten in 2000 zijn anders dan die van nu. Ook blijkt uit allerlei onderzoek dat de jeugd heel veel online zit op allerlei media en platforms, maar als het om de combinatie van deze zaken richting het werk gaat slaan ze de plank nog wel eens mis. Vandaar dat we ons focussen op digitale vaardigheden binnen het beroep.
Hoeveel (belasting)geld gaat dit programma kosten?
En………wat gebeurd er als deze vaardigheden (awareness, auteursrechten, veiligheid, copyright, multimedia, phishing, social media, etcetera) gegeven worden maar toch niet door de jeugd(van tegenwoordig)toegapast wordt? Zodra er een leuk filmpje in hun mailbox binnen komt waar een virus/fishing/malware achter zit, gaan ze dat openen! Daar gaat je Europees Computer Rijbewijs, lieve kind!
Reza,
Kinderen krijgen op de basisschool al verkeersles om te voorkomen dat ze niet onder een auto komen en het wordt nu tijd om ze te leren niet in de (verkeerde) auto te komen.
@Reza,
Ik lees dat je (o.a.) wiskunde gestudeerd hebt. Moeten we jou nu dezelfde vraag stellen over de toepassing van de stelling van Pythagoras?
@Joep,
Ik waardeer het zeer dat je met je reactie ook je echte naam heb opgegeven. Er zijn genoeg mensen die geen profiel op deze site hebben en ook hun op-aanmerking onder een andere naam plaatsen.
Als ik me niet vergis, ben je betrokken/werkzaam bij Kenniscentrum ECABO. Als dit correct is dan snap ik best je reactie.
Twee jaar geleden wilde ik een stagiair(e) aannemen om in een project mee te draaien en ook hem/haar de kans te geven om met het bedrijfsleven kennis te maken. Ik kreeg een berg van CV`s en ik werd keer op keer en snel teleurgesteld door de lage kwaliteit en niveau van MBO`ers die hen verteld werd dat ze klaar waren om als IT`ers aan het werk te gaan! Ik heb hier vanaf gezien maar ik heb een van de sollicitanten begeleiding aangeboden om hem te helpen aan een baan! Arme kind, hij werd verder keer op keer afgewezen. Waarom? Omdat het niveau en de inhoud van zijn opleidinge zo laag en achterhaald waren.
Afgelopen jaar kreeg ik de kans om op een ROC school voor de klas te staan. Naar aanleiding hiervan ging ik me verdiepen in het lespakket en het niveau van de groep. Al snel was me duidelijk geworden dat de kwaliteit van het programma en de opleiding zeer lager waren dan wat een leerling minimaal nodig heeft om als een MBO`er na het afronden van de opleiding aan een baan te kunnen komen.
Ik weet dat ECABO bezig is met het oplossen van dit vraagstuk maar ik betwijfel de haalbaarheid van hun doelstellingen! Ik vraag me af of het niet de tijd is om de MBO ICT-opleidingen totaal anders op te zetten en in te richten! Door de nieuwe opbouw die beter afgestemd is op de nieuwe (technische) ontwikkelingen en ook de behoeftes van uit de markt, verhoog je de kans op een baan en tegelijkertijd, verkort je de To Do lijst van ECABO!
Het probleem van de MBO opleidingen zit in de kern van de opleiding. En zolang deze kern niet hervormd is dan draagt ECABO water naar de zee, vrees ik!