Kenniscentrum Ecabo neemt, in samenwerking met KC Handel, het initiatief om de digitale beroepsvaardigheden te verankeren in alle opleidingen van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Gemiddeld 8 procent van de werktijd gaat verloren aan ict-problemen. Dit komt door te weinig ict-vaardigheden van werknemers.
Mbo’ers die de arbeidsmarkt op komen, moeten over voldoende digitale vaardigheden beschikken om hun functie goed uit te kunnen oefenen. Ecabo gaat voor het hele mbo een Certificeerbare Eenheid (CE) Digitale Vaardigheden ontwikkelen, waardoor digitale vaardigheden stevig verankerd worden in het beroepsonderwijs.
CE Digitale Vaardigheden
De CE Digitale Vaardigheden bevat die sectorspecifieke ict-kennis en -vaardigheden die de arbeidsmarkt vraagt en die een meerwaarde vormen voor de beroepsuitoefening. De CE Digitale Vaardigheden komt zo spoedig mogelijk beschikbaar voor opleiders om op te nemen in hun onderwijsprogramma.
Ook voor werkend personeel komt er een mogelijkheid om hun digitale vaardigheden te optimaliseren en te certificeren. Ecabo wil bedrijven attenderen op de meerwaarde van het ‘E-user skills certificaat’ voor medewerkers. Hiervoor wordt de samenwerking aangegaan met onder andere educatieve uitgevers, certificerende instellingen en private opleiders.
Digivaardig & Digiveilig
Door het opnemen en verankeren van de CE Digitale Vaardigheden in het middelbaar beroepsonderwijs wordt een substantieel deel van de (toekomstige) Nederlandse beroepsbevolking bereikt. Het project CE Digitale Vaardigheden is onderdeel van het programma Digivaardig & Digiveilig, dat onder voorzitterschap van oud-minister Tineke Netelenbos uitgevoerd wordt. Ecabo is de uitvoerende partij gezien zijn expertise op het gebied van beroepsinhoudelijke monitoring en vertaling naar onderwijsrichtlijnen.
@Reza,
Ik ben inderdaad al 15 jaar betrokken bij de ICT activiteiten van ECABO en daarin probeer ik open en bloot te discussiëren. Dat past ook binnen de visie van ECABO. Jouw signalen over de (povere) kwaliteit van het mbo ict onderwijs(curriculum) staan niet op zichzelf. We blijven echter strijden voor optimalisering van die kwaliteit maar ondertussen zijn we ook met meerdere initiatieven bezig om het probleem bij de wortel aan te pakken.
Die initiatieven kunnen alleen succesvol worden met pro-actieve vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven. Vertegenwoordigers maar zeker ook ‘gewoon’ deskundigen en enthousiastelingen vanaf de werkvloer als stagebegeleider, gastdocent, examinator etc. etc.
Binnen enkele maanden hopen we de nieuwe plannen te kunnen presenteren.
@Reza Heb je het dan over de inhoud van de kwalificatiedossiers of over hoe daar uitvoering aan wordt gegeven? Meepraten over de inhoud van de dossiers? Kan via onze LinkedIn groep.
@Hans & Joep,
Ik ben van mening dat de inhoud en kwaliteit van de MBO ict-opleidingen niet meer passen bij de behoefte uit bedrijfsleven. De ict oplossingen zijn vandaag de dag heel anders (lees ingewikkelder) dan voorheen.
In de jaren 1996 tot 2003 had je na een MBO systeembeheer-opleiding een baan. De systemen waren eenvoudiger, ict architectuur was eenvoudiger en je kon met minder ervaring kans maken op een baan.
In deze tijd is er meer behoefte aan mensen die in een richting(virtualisatie, messaging, packaging, security etc) goed zijn. Waarom gaan ze niet het laatste jaar (of eerder) van een MBO opleiding besteden aan een specialisatie? Waarom zorgen de ROC`s niet voor de samenwerking met Microsoft (bijvoorbeeld) en hierdoor een lesprogramma creeren met daarin verschillende scenarios zoals (bijvoorbeeld) migratie van Exchange 2003 met 250+ mailboxen en enorme public folders naar Exchange 2012 of recovery van Exchange 2010/2012 na een crash of bedenk maar iets belangrijks. Of een lesprogramma waarin iemand kei goed opgeleid wordt om met Hyper-V i.c.m. storage een mooie virtuele omgeving op te bouwen? Of een lesprogramma waarin het invoeren van een CYOD gebaseerd op Windows 8 goed bedacht en behandeld wordt.
Jullie zijn bezig met het vergroten van kansen voor MBOers terwijl deze flink tegengewerkt wordt door het lage niveau van de opleiding en de inhoud van de lesprogramma`s! Daarom zei ik dat dit water naar de zee drage is!
Ik heb ook eerder gezegd dat je (naar mijn mening) beter het probleem bij de bron moet aanpakken. En de bron in dit geval is: de inhoud van de opleiding zelf!
Reza,
Een paar praktijk voorbeelden/scenario’s toevoegen draagt in mijn ogen zeker bij aan de kwaliteit.
Ik heb laatst een gast college op een Hoge School gegeven. Wat mij als 1e op viel is dat er enkele studenten totaal geen interesse hadden in de stof die behandeld werd. Naar geen enkele spreker werd geluisterd. Ondanks er zeer leuke en leerzame stof besproken werd. Zelfs van mijn opmerking dat Unisys op zoek is naar nieuwe mensen werden ze niet warm.
De IPAD en laptop waren velen malen belangrijker. En dat is wel een euvel van de huidige generatie. Ik generaliseer natuurlijk wel een beetje want dit was maar 10/15% van de zaal.
Ik denk dat het mes daarom aan 2 kanten snijdt. Ja er moet iets veranderen aan de kwaliteit. Maar dat geldt niet alleen voor de opleiding ook voor de studenten zelf. De tijden dat je met beperkte kennis in de ICT goed geld kon verdienen zijn namelijk achter ons.
@Ruud,
Zeer eens met je reactie. Ik denk dat de laatste (twee)jaar van de opleiding moet gebaseerd zijn op ALLEEN praktijk scenario`s dan “een paar praktijk voorbeelden/scenario’s”. Ik heb in een gesprek met een aantal MBO`ers van een ROC (in Amersfoort) gevraagd naar het beeld van hoe hun loopbaan gaat worden na het afronden van de opleiding! Ik moest er van schrikken toen ik zag dat die arme kinderen een zeer optimistisch beeld hadden van dit onderwerp terwijl het in de praktijk heel anders eruit ziet. Ik heb hen verder een aantal technische vragen gesteld over een aantal onderwerpen van hun opleiding. Toen zag ik in hoe laag de kwaliteit van kennis en ervaring van docent en het lesprogramma was.
Kortom de hele ict opleiding op MBO niveau moet naar mijn mening afgebroken en opnieuw opgebouwd worden.
Reza,
Ik wil het wat breder trekken. Ik ben van mening dat alle IT-gerelateerde opleidingen eens kritisch onder de loep moeten worden gehouden.
In mijn ogen wordt er te veel op theorie en te weinig op de praktijk aan gestuurd.
@Reza,
We gaan een beetje off-topic want de insteek van dit artikel is het initiatief om ELKE beroepsbeoefenaar voldoende (sectorspecifieke) digitale vaardigheden mee te geven voor de uitoefening van zijn of haar vak.
Over de kwaliteit van het (mbo-) ICT-onderwijs nodig ik je graag uit in de linkedingroep “mbo ict onderwijs in nederland”. Daar zitten meer dan 800 groepsleden met soms ook meer dan stevige kritiek en daar wordt goed naar geluisterd.
cu there!
Overige lezers zijn natuurlijk ook meer dan welkom.