Met de komst van tablets en smartphones is ook de markt voor mobile apps enorm gegroeid. Nu diezelfde tablets en smartphones ook steeds vaker zakelijk ingezet gaan worden, zijn de business apps ook in opkomst. Om al van een hausse te spreken is te vroeg, maar steeds vaker bieden organisaties apps aan die zakelijk gebruikt kunnen worden.
Door de opkomst van smartphones en tablets verandert onze manier van werken. Ik verwacht zelfs dat bedrijven binnen een paar jaar al hun bedrijfsprocessen in een mobiele omgeving uitvoeren. Want is nu de gedachte nog dat je met een tablet slechts kunt surfen en e-mailen, er zijn veel meer mogelijkheden. De in-house solutions bijvoorbeeld: mobiele maatwerkapplicaties waarmee je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren.
Laptop of tablet?
De laptop is onmisbaar in de zakenwereld. Al jaren gaat dit digitale kantoor overal mee naartoe. Je kunt tussen de bedrijven door e-mails versturen, documenten bijwerken en zelfs spreadsheets met data invoeren. Maar gebruik je de laptop eigenlijk wel optimaal? Of werkt je eigen tablet misschien beter?
Een term die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt is bring your own device (byod). Hadden medewerkers op het werk voorheen betere spullen dan thuis, nu werken zij net zo lief met hun eigen smartphone of tablet. Als bedrijf kun je dit ondersteunen met een mobiele applicatie. Dit verhoogt vaak de productiviteit van de medewerkers. Je optimaliseert de bedrijfsprocessen, met als resultaat een kostenbesparing.
Kostenbesparing
Als ik bedrijven de mogelijkheden hiervan laat zien, zijn zij gelijk enthousiast. De maatwerkapplicaties bieden veel nieuwe kansen, zowel als aanvulling op byod als op het gebied van kostenbesparing. Zo kan een manager snel een kpi-overzicht op zijn smartphone bekijken en laat een medewerker via een in-house solution zien wanneer hij beschikbaar is. Er wordt minder gebeld, wat resulteert in een lagere telefoonrekening. En wat dacht je van de infrastructuurkosten? Op den duur zijn laptops en werkstations wellicht overbodig en worden ze vervangen door smartphones en tablets. Een stuk voordeliger.
Ondanks dat bedrijven met mobiele applicaties efficiënter kunnen werken, zijn zij terughoudend. Dit komt vooral door de totale investering, maar ook door de beperkte kennis en ervaring. Daarom besteden bedrijven de ontwikkeling van mobiele applicaties uit. Zij vragen om maatwerk dat past bij de ict-infrastructuur. Vooral dat laatste is een heikel punt. Mobiele applicaties kunnen impact hebben op bestaande webservices en andere ict-infrastructuurkoppelingen die nog niet beschikken over bepaalde technische aspecten. Wat bedrijven niet weten is dat deze beperkingen overbrugd kunnen worden met een proxylaag. De proxylaag voorziet tegelijkertijd ook in veiligheid, een andere onzekere factor.
Maatwerk
Bij de ontwikkeling van mobiele applicaties voor de zakelijke markt moeten de huidige bedrijfsprocessen omgezet worden naar een mobiele oplossing. Het doel hierbij is meestal een efficiënte werkwijze. Dit is maatwerk, waarbij het meestal gaat om bedrijven met een bestaand it-systeem. Het verschilt per mobiele applicatie waaraan dat systeem moet voldoen.
Allereerst heb je smartphones en tablets nodig, aangezien de presentatielaag is gebaseerd op webtechnologie. Daarnaast vormt de backend de basis. De meeste bedrijven beschikken hier al over. De backend is in de meeste gevallen echter niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, waardoor communicatie met de applicatie onmogelijk is. Er moet gekeken worden naar het communicatieprotocol, de beveiliging en het sessie- en contentmanagement. De oplossing is dus vaak de ontwikkeling van een proxylaag.
Communicatieprotocol en security
Dat communicatie met de applicatie onmogelijk is, ligt onder meer aan het communicatieprotocol tussen de mobiele apparaten en de backend. Bij bestaande systemen wordt meestal xml/soap gebruikt. Een betrouwbaar en volwassen communicatieprotocol, maar niet praktisch voor mobiele oplossingen. Ik adviseer bedrijven om json/rest te gebruiken. Ondanks dat het stateless is, kun je met sessiemanagement een multi user-omgeving maken.
Ook zijn de securityaspecten rondom bestaande systemen in veel gevallen niet op orde. Zo sluit de opzet niet of nauwelijks aan bij de mobiele oplossingen. Dit terwijl de beveiliging juist zo belangrijk is bij gebruik van smartphones en tablets.
Sessie- en contentmanagement en proxylaag
Bij veel bestaande systemen worden de sessies van gebruikers via een webstandaard bijgehouden. Deze sessies kunnen ook toegepast worden op mobiele oplossingen. Daarnaast is het mogelijk om de contentmanagementsystemen aan elkaar te koppelen.
Zoals je ziet zijn er behoorlijk wat aspecten die je moet overbruggen om een mobiele oplossing te kunnen leveren. De huidige backend-systemen vragen om aanpassing, iets dat niet altijd even makkelijk is. Zo kan er sprake zijn van legacy-systemen en verouderde software. Ik adviseer bedrijven daarom een proxylaag te ontwikkelen, bovenop het bestaande systeem. De proxylaag omsluit de diensten en overbrugt alle aspecten. Bovendien baken je de diensten die via smartphone en tablet lopen af van de huidige manier van werken, een vorm van security measurement die veel bedrijven wensen. Een alles omvattende oplossing, niet verwonderlijk dus dat deze laag ‘the main endpoint’ voor de mobiele applicatie wordt genoemd.
Kostenplaatje en bpo
Bij het in kaart brengen van de kosten voor de mobiele oplossing, wordt meestal geen rekening gehouden met die proxylaag. Dit terwijl de proxylaag de meeste ontwikkeltijd in beslag neemt. Ook moet je investeren in smartphones en tablets, training voor de ict-afdeling en opleiding voor de medewerkers.
Je zou in deze tijd verwachten dat bedrijven ervoor kiezen om hun eigen ict-medewerkers mobiele oplossingen te laten maken, maar ik zie echter een andere ontwikkeling. Business process outsourcing (bpo) vindt plaats in verschillende marktsegmenten. Bedrijven willen maar al te graag kennis en ervaring bij professionele bedrijven inhuren. Dit komt vooral doordat er geen geld is voor interne research en development. Bovendien hechten bedrijven veel waarde aan de mobiele oplossing.
Kpi-dashboards
Ik merk dat veel bedrijven geïnteresseerd zijn in kpi-dashboards. De gegevens, formules en visualisaties liggen al klaar in spreadsheetvorm en het is dan aan mij de taak om er een mobiele applicatie van te maken. Dat werk geeft veel voldoening, omdat een klant meestal erg blij is met het resultaat. Op een tablet ogen de ideeën een stuk mooier en bovendien zijn er veel interactiemogelijkheden. Of een medewerker of manager nu op kantoor of onderweg is, hij kan overal zijn documenten of andere gegevens inzien.
Maar er zijn meer toepassingen die geschikt zijn om een business app van te maken. Zo kan bijvoorbeeld een bedrijf dat veel gebruik maakt van spreadsheets via een dashboardapplicatie zijn gegevens overal en op elk moment inzien op een tablet. Maar ook de planning van een autotransportbedrijf kan bijvoorbeeld op de tablet van de kapitein van een vrachtschip getoond worden. De lading kan gecontroleerd worden en de kapitein geeft dan de status door voordat hij vertrekt.
Order- of administratiesysteem
Maar business apps zijn voor meer toepassingen in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan organisaties die werken met een ordersysteem. De vertegenwoordiger stelt samen met de eindklant visueel een gehele order samen. De order wordt digitaal doorgestuurd naar de assemblage-afdeling en aan de hand hiervan wordt het product gemaakt. De foutkans wordt zo flink verkleind.
Ook bestaan er talloze tabletapplicaties om een document of rapportage te schrijven, maar soms wil bijvoorbeeld een websiteontwikkelaar het net een tikje anders. Neem een organisatie die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van websites en backend crm-systemen. Ze hebben vaak meetings met bestaande of nieuwe klanten, waarbij genotuleerd moet worden. Zij zouden een maatwerkapplicatie kunnen laten ontwikkelen. De applicatie kan dan worden gekoppeld aan hun bestaande administratiesysteem.
Business apps als toegevoegde waarde
Business apps kunnen dus voor zeer uiteenlopende toepassingen gebruikt worden. Dit gebeurt echter nog veel te weinig. Door de opkomst van in-house apps, komt de zakelijk variant wel steeds meer in beeld. Het wordt dan ook tijd dat bedrijven hun processen en ict-systemen tegen het licht gaan houden om te kijken waar business apps toegevoegde waarde kunnen gaan bieden en processen kunnen gaan vereenvoudigen. De gebruikers zijn er klaar voor, organisaties en hun ict-afdelingen zijn nu aan zet om hierin te gaan faciliteren.
Quintin Doest
Quintin Doest is oprichter en cto van VipaHelda. VipaHelda voorziet klanten van zakelijke mobiele en tabletoplossingen en opereert voornamelijk in het financiële domein en meer in het bijzonder binnen banken en (pensioen)verzekeraars. Binnen VipaHelda geeft Doest leiding aan mobile software ontwikkelaars voor de ontwikkeling van mobiele en tabletoplossingen en backend-ontsluiting. Hierbij worden vaak bestaande systemen aangepast of ontsloten met nieuwe mobile webservices.
Leuk initiatief in Belgie met een App. http://www.youtube.com/watch?v=Iz-DaD9H3_s
Ik denk zeker dat mobiele Apps in het bedrijfsleven een meerwaarde kunnen bieden zeker voor de Medewerkers die veel onderweg en bij klanten zijn zoals adviseurs en verkopers en andere medewerkers in de buitendienst. Even een order plaatsen samen met de klant op je tablet of invoeren hoeveel uren je bij een klant gewerkt hebt op je tablet of smartphone, voorraad checken, productie planning checken en zo zijn er vast nog tal van voorbeelden.
Denk overigens wel dat dit soort mensen ook altijd een laptop zullen blijven gebruiken voor langere mails en brieven en rapporten die geschreven moeten worden.
Wat is het verschil tussen dit artikel en dat van:
https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/mobility/4633076/1277034/byod-heeft-veel-onzichtbare-kanten.html
Of dat van:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/systeembeheer/4591056/1277800/byod-vraagt-om-andere-applicaties.html
????
P.s. de proxylaag, mooi bedacht, maar dit bestaat al en heet Mobile Enterprise Application Platform (MEAP)!
@Reza
Ik hoop dat je het niet aan mij vraagt, want ik heb geen ID.
Ben wel benieuwd naar het antwoord van Quintin.
Goed gevonden b.t.w. (!)
Quintin,
In grote lijnen klopt het helemaal wat je zegt. Veel bedrijven zijn terughoudend door de initiële investering die ze moeten doen met angst en onwetendheid in hun achterhoofd. Dat is geen goed uitgangspunt i.m.o.
In je kopjes “Maatwerk”, “Communicatieprotocol en security” en “Sessie- en contentmanagement en proxylaag” schets je een scenario waarin je direct met Mobile Devices (via waarschijnlijk een reverse proxy o.i.d. in de DMZ) gaat connecten op je backend maar dat is zeer onverstandig (tot die conclusie kwam je zelf ook volgens mij). Huidige backends zijn daar simpelweg meestal niet voor gemaakt…Ook het gebruik van ESB’s is in de meeste gevallen onverstandig omdat deze ook niet 100% aansluiten bij de requirements die mobiel werken met zich meebrengt.
Zoals Reza al aanhaalde zijn er “middleware” toepassingen in de vorm van Mobile Enterprise Application Platforms (MEAP’s) die een beheersbare mobiele extensie van je bestaande backend systemen mogelijk maken. Op deze platformen worden bedrijven in staat gesteld om heterogene backend connecties eenmalig te maken en deze te koppelen aan de MEAP. Op de MEAP kunnen data modellen (de logica als het ware) worden aangemaakt die gebruikt kunnen worden voor apps. Zaken zoals security, chaching en bijv. authenticatie zijn standaard op het platform aanwezig.
Met een MEAP hebben bedrijven een stabiel, beheersbaar, schaalbaar en vooral veilig middel om Enterprise Apps aan te kunnen bieden (distributie maar ook beheer etc.) aan hun medewerkers.
Voor Mobile Device Management (beheren van devices, apps en informatie)kan een MEAP worden uitgebreid met een MDM-tool.
Binnen Ordina hebben wij zakelijke mobiele apps en beheer in grove lijnen als volgt geformuleerd binnen onze Enterprise Mobility propositie:
Connect+Create+Control+Consume = Convert
– Connect: Verbind heterogene Backend Systemen eenmalig
– Create: Ontwikkel op basis van open standaarden snel en eenvoudig apps en bouw razendsnel een Repository op voor hergebruik
– Control: Distribueer en beheer devices, apps en informatie voor optimale security en user experience
– Consume: Consumeer mobiele data op heterogene mobiele devices zonder de backend rechtstreeks te benaderen (en mogelijk te overbelasten) door middel van o.a. slimme caching voor een optimale ondersteuning van bedrijfsprocessen en UX
– Convert: Converteer naar een succesvolle mobiele organisatie!
Hoop dat dit e.e.a. duidelijk maakt.
Groet,
Niek Heezemans
Hoi Niek,
Ik sta helemaal achter jullie visie. Wij hanteren nagenoeg dezelfde uitgangspunten. Als een organisatie serieus aan de slag wil met Mobility is een platform onontbeerlijk om rekening te kunnen houden met de vier C’s en om als IT flexibel genoeg te zijn om de mobiele business wensen te kunnen faciliteren.
Wat je echter vaak ziet, is dat organisaties in PoC’s of verkennende trajecten eerst willen snuffelen aan de mogelijkheden van zakelijke mobility. Ze zijn nog niet overtuigd van de kracht van Mobile, de business case moet nog gestaafd worden, de doelarchitectuur moet nog worden uitgewerkt, of ze zijn nog in onderhandeling met software vendors. De business staat echter te popelen en IT wil ze niet in de kou laten staan. Vaak wordt dan gekozen voor (tijdelijke) een point-to-point oplossing zoals Quintin schetst (JSON/bestaande ESB/Reverse proxy/Webservices). Dit om het momentum bij de business te behouden. Wij doen dit ook erg vaak en stomen daarna in een breder en uitgebreider programma door richting MEAP en verdere business cases.
Als een PoC succesvol is gaan bedrijven vaak de lange termijn roadmap uitwerken en daar is een MEAP (of MADP – Mobile Application Development Platform) als SAP Mobile Platform of Antenna vaak onontbeerlijk.
In ieder geval is Mobile een fantastisch fenomeen in de Enterprise wereld. Het biedt geweldige mogelijkheden! Zowel voor klanten als system integrators en consultants.
Jan,
Klopt helemaal, wij zien dezelfde ontwikkelingen van onze klanten. Zowel in Nederland als België en Luxemburg.
Het is in ieder geval goed te zien dat de groep “early adapters” voor Enterprise Mobility gestaag groeiende is. Nu maar hopen dat deze ontwikkeling zich blijft voortzetten want net zoals jij ben ik ook overtuigt van de geweldige mogelijkheden!
Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden als Quintin even zou willen reageren…
@Reza
Wij hebben de term of oplossing Proxy niet verzonnen maar het is meer een algemene benaming voor het overbruggen voor mobiele technische aspecten. In sommige situaties doet de benaming “proxy” zelfs tekort aan de invulling ervan omdat er meer wordt uitgevoerd dan behalve de gegevens door te geven als een doorgeefluik.
MEAP implementaties zijn inderdaad middleware oplossingen maar niet altijd de oplossing voor de klant. Dit komt door verschillende redenen: kostenplaatje, specifieke technologie en integreerbaarheid in de klant omgeving. In principe wegen die redenen tegen elkaar op. Ook al staan een aantal MEAP’s in Gartner, deze MEAP’s worden toch door het IT hoofd afgewezen (door de voorgenoemde argumenten) en kiezen ze een eigen maatwerk oplossing. Wat we vooral merken bij de meeste klanten is dat de echte reden, om niet voor een bestaande MEAP te kiezen, een goed argument is om hun bestaande (legacy) systeem te kunnen vervangen met een nieuwe up-to-date backend. Dit gebeurt vooral omdat bedrijven nu budget krijgen om voor de roadmap mee te gaan met de technologische veranderingen.
Een belangrijk tegenargument die vaak wordt gegeven is de flexibiliteit van z’n bestaande MEAP solution. De gekozen middleware oplossing moet kunnen worden aangesloten aan een bestaand systeem en vervolgens smartphones en tablets voorzien van data. Het aanpassen van een MEAP om te kunnen voldoen aan de eisen van de klant kan ingewikkeld zijn en veel tijd kosten. Vooral als het gaat om mobiele apps en het claimen van cross/multi-platforms. Deze zijn mogelijk voor zowel simpele functionaliteiten als complexe, zeer sterk gespecialiseerde, functionaliteiten voor sommige specifieke logica. Dit komt doordat een crossplatform normaliter wordt bereikt door het gebruik van HTML5 & JS en verpakt wordt in een native app. Hier komen we de bekende nadelen tegen: singlethreaded, UI-blocking, support leveren aan alle native device mogelijkheden.
Mijn begrip is dat de software die wij maken onder het volgende kan worden omschreven: mobiele clients als interfaces naar backends van bedrijven, maar complexe functionaliteit die de bestaande logica/functionaliteit in de infrastructuur van de klant past.
Vragen en opmerkingen zijn uiteraard welkom!