Rode draad tijdens het Big Data Forum op 22 januari 2013 in Almere waren security en privacy, vertelt storage-salesmanager Vincent van der Linden van ict-leverancier Dell. Hij bezocht op uitnodiging van Computable op 22 januari 2013 het 2e Big Data Forum van congresbureau IIR in Almere. Hij schrijft dat volgens marktonderzoeker Gartner de 28 miljard dollar omzet die bedrijven uit big data realiseren, voor 95 procent komt uit consultancy en het opwaarderen van systemen. Hij waardeert de bijeenkomst met het rapportcijfer 9.
Friso van Vollenhoven van ict-dienstverlener Xebia uit Hilversum had het over de toegevoegde waarde van big data ten opzichte van data mining. Big data biedt gebruikersinput, plus de signalen die ontstaan uit trends, waardoor nieuwe inzichten ontstaan, zonder dat men hoeft te focussen op het onderwerp.
Bart Schermer waarschuwde dat analyses van big data kan leiden tot overtreding van de Wet bescherming persoonsgegevens of tot onbewuste discriminatie. Daarnaast is het combineren van big data en cloudopslag een aandachtspunt, waarbij het verplaatsen van data naar buiten de EU niet is toegestaan en je dus rekening moet houden met de plek waar de data wordt opgeslagen. Door het anonimiseren van data en het duidelijk definiëren van het doel en de grondslag voor de verwerking van data is er wel veel mogelijk. Wel zullen er waarschijnlijk strengere regels komen die de opgeslagen informatie inzichtelijk moeten maken en digitale zwakkeren beschermen, die niet begrijpen waar ze toestemming voor geven.
Bij de discussie over big data in het midden- en kleinbedrijf werd al snel duidelijk dat big data niet altijd ‘big’ hoeft te zijn en dat er wel kansen voor kleine en middelgrote bedrijven liggen, maar dan vooral in de adviserende hoek. Er zal een grote vraag ontstaan naar big data-specialisten en datamakelaars. Kleine en middelgrote bedrijven zullen eigenlijk alleen voordeel behalen zodra ze hun data-analyse leveren aan andere marktinitiatieven. Hier is wel standaardisatie nodig door bijvoorbeeld gebruik te maken van een XBRL-formaat.
Big impact
In de afsluiting werd door Frank Buytendijk van Gartner een inzicht gegeven in de ontwikkeling en verwachting van big data. Big data is dus niet per definitie big, maar de impact wel. In de wensenlijst van business-afdelingen binnen organisaties is big data op de negende plek binnen gekomen, maar komt nog steeds achter het behalen van efficiëntie en het verhogen van klanttevredenheid en de beschikbaarheid van data.
De kosten van big data worden door Gartner geraamd op 28 miljard dollar, waarbij het duidelijk is dat slechts een paar miljard aan directe investeringen dit nieuwe vakgebied wordt besteed. Het grootste deel van de omzet – denk aan een verhouding 20:1 – komt voort uit consultancy en de aanpassing van systemen. De grootste zorgen bestaan over de benodigde kennis. Hebben we voldoende mensen beschikbaar of getraind? Er zullen volgens schattingen 4,4 miljoen banen zijn waarvan 29 procent in Europa. Naar verwachting zal slechts een op de drie banen kunnen worden ingevuld.
24 maanden
Big data is hot en helpt organisaties weer na te laten denken over de bruikbaarheid van data en het aanboren van nieuwe initiatieven, maar zal naar verwachting over 24 maanden over de zijn top heen zijn. Tot die tijd zullen de ontwikkelingen, uitdagingen en experimenten voldoende stof opleveren voor een 3e Big Data Forum
Het tweede Big Data Forum van congresorganisator IIR kende met honderd bezoekers een hoge opkomst. De ontwikkelingen en aandachtspunten werden duidelijk besproken. De opzet van het Forum was goed doordacht en gaf een hoge dynamiek en ruimte om de informatie te delen en te verkrijgen. In grote lijnen waren de sessies verdeeld in praktijkvoorbeelden, zogeheten round tables en plenaire sessies waarbij door de pioniers van Big data een heldere kijk werd gedeeld, variërend van big data in de zorg, tot big data-initiatieven in de business. Tijdens het congres werden nieuwsfeiten veelvuldig getweet voorzien van de hashtag #bdf13.
Toegevoegde waarde van big data tov data mining?
Het moet natuurlijk niet veel gekker worden: Wie doet de stelling dat Big Data Predictive Analytics overbodig maakt?
Het begint zo wel wat afbreuk te doen aan het expert niveau van deze rubriek. Wil je een investering in Big Data gereedschap rechtvaardigen dan zal je toch echt allereerst dienen te analyseren wat de waarde van de data is om tot een gedegen business case te komen. In de praktijk blijkt dit toch vooral een expert omgeving waarbij je met de juiste tooling iteratief, exploratief en interactief tot waardevolle inzichten komt. Het is een ilusie om te denken dat het analytische proces vanzelf gaat. Er komt veel kennis bij kijken en niet alleen IT maar ook de business heb je er knalhard bij nodig. De hype is leuk, iedereen springt op de trein, maar de sleutel van Big Data ligt bij analytics, helaas wordt hier nauwelijks over geschreven. Laten we de verwachtingen eerst eens waar gaan maken in plaats van een giga ballon op te blazen.