Veel it-managers hebben te weinig inzage in hun eigen netwerkinfrastructuur en de bijbehorende onderhoudscontracten. Dat is de reden dat veel van die contracten jaarlijks klakkeloos worden vernieuwd, terwijl er veel kosten te besparen zijn als er kritisch wordt gekeken naar wat er nodig is aan onderhoud.
Jaren na de oplevering van een kantoorpand klopt de blauwdruk vaak niet meer met de huidige situatie, door bijvoorbeeld interne verhuizingen en het verplaatsen van wanden. Deze wijzigingen worden negen van de tien keer niet op de blauwdruk bijgewerkt. Datzelfde geldt voor it-architecturen. Een netwerk dat ooit is aangelegd is vaak anders dan het netwerk waar vandaag de dag op wordt gewerkt. Daardoor hebben it-managers weinig inzage in de architectuur en de assets en wagen ze zich er niet aan om de ontstane wirwar in kaart te brengen.
Dit geldt met name als er sprake is van een hoge afdelingsomzet of grote kantoorgroei. Als dan jaarlijks de vraag komt of de huidige onderhouds- en beheercontracten moeten worden verlengd, is klakkeloos verlengen inderdaad de meest veilige optie. Dan weet je zeker dat alle risico’s zijn afgedicht. Maar je betaalt waarschijnlijk dan ook onnodig veel en laat een aantal kritische items achter zonder enige dekking.
Onnodige investeringen
Leveranciers van netwerkproducten zullen hun klanten veelal niet wijzen op mogelijke besparingen of op alternatieve methoden voor onderhoud. Daarom is het belangrijk om tijd te investeren om het netwerk in kaart te brengen en toekomstige netwerkbehoeften van de organisatie te beoordelen. Alleen dan weet je als it-manager welke netwerkapparatuur in huis is en welke contracten en sla’s zijn afgesloten en welke wellicht missen. It-managers zouden zichzelf regelmatig moeten afvragen: Zijn er veel netwerkproblemen? Wordt er vaak een beroep gedaan op de contracten? Wordt er gebruik gemaakt van alle aspecten van het onderhoudscontract? Zo ja, dan is het zeker verstandig om te vernieuwen. Maar ook in dat geval is het prettig om zeker te weten dat de juiste beslissing wordt genomen.
Iets anders is dat leveranciers hun klanten niet snel vertellen dat netwerkapparatuur een veel langere levensduur heeft dan de ondersteuning. Zodra de ondersteuning stopt, worden klanten overgehaald over te stappen naar de nieuwe productlijn of lopen het risico op überhaupt geen ondersteuning. Een klant die niet precies inzichtelijk heeft welke assets hij in huis heeft, wat de toekomstige eisen vanuit de organisatie zijn en welke risico’s hij loopt, zal geneigd zijn dat advies op te volgen en dus onnodig meer te betalen en wellicht zeer belangrijke ondersteuning te missen op items die niet meer kunnen worden ondersteund.
Kostenbesparing
Zorg er als it-manager voor dat je weet wat de alternatieven zijn. Hoe groot is het risico dat je loopt als je netwerkapparatuur hebt draaien die niet meer onderhouden wordt? Als er veel gebruik wordt gemaakt van het bestaande onderhoudscontract, is het een goed besluit om dit op tijd te vernieuwen volgens de huidige premie . Als dit echter niet het geval is, kan er bijvoorbeeld worden gekozen voor een alternatief onderhoudsprogramma voor het netwerk. Een onderhoudsprogramma dat ook ‘end-of-life’-producten onderhoudt, waardoor bedrijven niet hoeven te investeren in nieuwe apparatuur ter vervanging van hardware die nog helemaal niet aan vervanging toe is.
Het komt allemaal neer op de simpele opdracht om als it-manager tijd te investeren om het netwerk in kaart te brengen en niet klakkeloos besluiten te nemen die al jaren worden genomen of die voorgangers namen. Situaties zijn aan verandering onderhevig, dus ook de behoeften van de business en de it-architectuur. Weet wat je in huis hebt, weet waar je pijnpunten zitten en weet vooral waar je kunt besparen. Kies voor de onderhoudsoplossing die het meeste waarde biedt voor je geld.
Sara Harshbarger, directeur Global Services bij Network Hardware Resale
En weer een opinie waarin de auteur niet in communicatie met lezers/reageerders participeert! Het resultaat: een discussie die niet door elke lezer van dit artikel te volgen is.
Reza,
Als je voortaan eerst kijkt naar de wie, wat, waar en waarom dan had je kunnen zien dat Sara haar stukje op verschillende media achtergelaten heeft, waaronder XR Magazine van Paauwe & Partners Enterprise;-)
@Reza en Ewout
Het lijkt erop dat dit artikel niet door Sara zelf geschreven is; zij is immer Amerikaanse en pas sinds 7 maanden in Nederland…het lijkt mij dus sterk als ze zo goed Nederlands kan dat zij hierop kan reageren.
Er zijn inderdaad een aantal bedrijven die hierop inspelen, en ook is het inderdaad vaker goedkoper om tweedehands apparatuur als spare (zoals Ruud in zijn reactie zegt) op schap te hebben.
Bovendien betekent tweedehands niet altijd oud – vooral bij netwerkapparatuur is dit een relatief begrip. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat heel veel courante apparatuur (spreek hetzelfde model dat de fabrikant nieuw verkoopt), tweedehands beschikbaar is, tegen een veel lagere prijs dan wat men voor nieuwe apparatuur betaald. Er zijn inderdaad veel bedrijven die van deze secundaire markt gebruik maken en zo veel op hun onderhoudskosten besparen.
Eens Samuel!
En laat Sara nou net bij zo’n club werken. Wat een toeval.
Dit was weer een ” we from toiletduck advice toiletduck” artikel. Ik heb het maar even vertaald dan kan Sara ook mee lezen 😉
@Reza
Sara heeft inderdaad lijkt het wel Abraham gezien en daarna met pensioen
@ Ewout
Zeker dat komt vaak (veel te vaak) voor, maar met een beetje goede aanbesteding is dat gewoon onderdeel van de deliverables. Is ook handig om het verhaal achter de storingen te kunnen doorgronden, soms is twee storingen genoeg om een structuur te zien en over te kunnen gaan tot preventieve acties. Dat is niet iets wat van papier lukt, maar wel met ervaring (=niet-boekjes wijsheden).
Samuel (en Oskar),
Dat Sara stuk niet zelf geschreven had begreep ik al want ze heeft niet eens een profiel en dus is dit waarschijnlijk een verhaaltje van een PR bureau. En inderdaad staan de schijven van Computable (en vele andere) vol met dit soort advertorials/infomercials. Grappige is dat diezelfde PR mensen klagen over dit fenomeen maar ondertussen toch door blijven gaan met deze ‘contentmarketing’, hoezo een bedot.com economie?
Dan betreffende het argument spares: Het kan inderdaad namelijk nogal schelen of deze spares op eigen plank liggen of bij de leverancier maar ik betwijfel of je vanuit die optiek tweedehands spares aan wilt schaffen als product EoL is, technisch overleden zoals Maarten zegt.
Ook laatste toevoeging van Maarten is weer interessant en komt volgens mij zo’n beetje neer op het verhaal van de TCO meenemen in anbesteding. Hiermee kan namelijk vooraf en op basis van een goede financiële onderbouwing bepaald worden of het voordeliger is om spares aan te schaffen of een onderhoudscontract.
Nu zijn het economisch natuurlijk mindere tijden waardoor de lifecycles opgerekt moeten worden maar een heleboel ‘zombies’ in de ICT komt de betrouwbaarheid van de dienstverlening meestal niet ten goede;-)
Heren,
Ik denk dat er iemand is die af en toe deze reacties leest en erom lacht! Ja, die is degene van PR-bureau die dit artikel aan Computable heeft voorgelegd te publiceren. Wat kan hen schelen wat al deze mensen in hun reacties roepen! Ze hebben (PR-bureau) toch met deze actie hun doel bereikt (onder aandacht brengen van dienst en website van hun klant Hardware Resale)
M.a.w. deze verkapte PR-stunt/marketing heeft ons voor de gek gehouden! Als ik wist dat dit artikel ook op andere sites gepubliceerd was en als ik ook wist dat dit afkomstig was van een pr-bureau dan had ik zeker geen aandacht en tijd hieraan besteedt.
Is het terecht dat ik eerst wat brononderzoek moet doen voordat ik op een artikel op deze site (Computable) ga reageren? Of kan ik deze aan de redactie overlaten?
Hello Everyone-
Good to see that the topic is so alive! The passion for the topic is great and I am so happy to see that you share it with me. Many of my customers struggle with how to balance the sensitivity of risk with the concern of cost spend on their maintenance contracts and what are the best solutions for their organizations network, clearly they are not alone in this.
Due to the short amount of time I have been here, I had to have someone translate the article for me. Google translate is good, but not that good. Of course this is a topic that I am very passionate about and more than happy to discuss even further.
@Mickel It is not just the economic recession that causes the discussion, as items come up to end of support it is very costly, time consuming and disruptive for the customer to upgrade an established network with the OEM mandated equipment and place it under maintenance. Understanding the network and what should be under contract/SLA levels helps to eliminate some of that overhead and burden. Of course the economic recession forces everyone to examine current practices and ensure that every euro spent is well spent. It really comes down to placing the control of the network back into the hands of the IT Manager and out of the hands of a third party.